SEAT 600, który do czasu pojawienia się Ibizy był najbardziej kultowym autem marki, ma już 60 lat. Z tej okazji producent zapowiedział próbę pobicia niezwykłego rekordu Guinnessa.
W 1957 roku, cztery lata po wprowadzeniu na rynek pierwszego modelu marki- 1400 przeznaczonego dla zamożniejszej części społeczeństwa, z fabryki Zona Franca wyjechała pierwsza 600-tka.
Zobacz także:
Już wkrótce model okazał się jednym z kluczowych aut w rozwoju mobilności w jego rodzinnej Hiszpanii. Pierwszy SEAT 600 został zarejestrowany w 1957. W tym samym roku utworzono Szkołę Zawodową SEAT-a, która dzisiaj, po wykształceniu 2600 uczniów, nadal uczy przyszłych pracowników marki.
SEAT 600, dedykowany nowej klasie średniej w kraju, okazał się wielkim sukcesem. Z powodu olbrzymiego popytu, producent zwiększył produkcję modelu z poziomu 40 samochodów dziennie na początku 1958 roku do 240 pod koniec 1964. W latach 1957– 73 sprzedano 794 406 sztuk samochodu.
Choć te liczby imponowały w tamtych czasach, to warto je porównać z obecnymi – dziś SEAT produkuje około 700 sztuk modelu Ibiza każdego dnia. Od 1984 roku do sprzedaży trafiło prawie 5,5 miliona tych pojazdów…
Aby oddać hołd modelowi 600, już 9 września na torze Barcelona- Catalunya nastąpi próba pobicia rekordu Guinnessa, która będzie polegała na pojawieniu się sześciuset modeli 600 w jednym miejscu. Do tej pory zarejestrowano już 600 zgłoszeń na liście chętnych do wzięcia udziału w tym wydarzeniu, a równie szybko wypełnia się lista rezerwowa.
Z rodzinnej Hiszpanii aż do Kolumbii
Pierwsi kierowcy SEAT-a 600 w 1957 roku liczyli się z wydatkiem rzędu 65 000 peset (dzisiaj to ponad 18 000 euro), co stanowiło wysokość 3,5-średniorocznego wynagrodzenia w Hiszpanii. Wraz z rozwojem modelu, cena stała się bardziej przystępna i w 1973 roku równała się średniemu wynagrodzeniu z dziewięciu miesięcy.
Chociaż większość sprzedaży modelu 600 powiązana była z rodzimym rynkiem, kultowe auto SEAT-a było także pierwszym eksportowanym modelem. W 1965 roku trafił on do Kolumbii, a następnie do krajów takich jak: Finlandia, Belgia, Dania, Holandia czy Grecja.
SEAT wyeksportował łącznie około 80 000 sztuk tego modelu, co stanowiło zaledwie 10 proc. jego całkowitej produkcji. Dla porównania, dzisiaj SEAT eksportuje 81 proc. swoich pojazdów do ponad 80 krajów. Łączna wartość jego eksportu wynosi blisko 7 miliardów euro rocznie, co stanowi 2,8 proc. całego krajowego eksportu.
Od modelu 600 po Ibizę i Aronę
Tak jak model 600 był przepustką do rozwoju mobilności w Hiszpanii, podobnie Ibiza spełniła szczególną rolę w rozwoju marki w całej Europie. Jednym z głównych rynków marki są Niemcy, ale producent z sukcesem eksportuje swoje samochody także poza Stary Kontynent – m.in. do Meksyku, Turcji czy Izraela.
Obecnie w sprzedaży jest już piąta generacja modelu Ibiza – auto produkowane w fabryce w Martorell jest pierwszym pojazdem SEAT-a opartym na nowej platformie MQB A0. Wśród nowości marki jeszcze w tym roku w salonach dealerskich pojawi się także Arona – pierwszy miejski crossover zbudowany na tej samej platformie co Ibiza.
Dzięki tym premierom, będącym częścią największej ofensywy produktowej w historii marki, SEAT spodziewa się dalszych wzrostów wyników sprzedażowych, które od stycznia do maja zwiększyły się o 13,9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku.