Od niedoboru półprzewodników po inflację i rosnące koszty materiałów – rok 2023 w branży motoryzacyjnej był szczególnie wymagający.
Mimo to SEAT S.A. osiągnął rekordowe wyniki finansowe, wzmocnione sukcesem marki CUPRA, a wszystko to podczas największej transformacji w swojej historii.
Zobacz relacje:
LEXUS: CAŁA PULA LIMITOWANEJ WERSJI LBX ORIGINAL EDITION ZAREZERWOWANA
SEAT S.A. – zmiany w fabryce
W 30 rocznicę istnienia SEAT S.A. w Martorell, zakład znajduje się w trakcie głębokiej transformacji, która umożliwi mu produkcję w pełni elektrycznych samochodów od 2025 roku. Proces transformacji elektrycznej i cyfrowej wiąże się ze zmianami w obiektach produkcyjnych, takimi jak budowa nowej prasy PXL czy zakładu montażu ogniw akumulatorowych. Zmiany są także widoczne w procesach oraz rozwoju pracowników. W 2023 zrealizowano ponad 500 000 godzin szkoleń z zakresu elektryfikacji i cyfryzacji, które mają umożliwić wdrożenie przejścia na zrównoważoną mobilność.
Produkcja modelu CUPRA Raval oraz innych małych pojazdów z platformą BEV Grupy Volkswagen będzie wiązała się z przydzieleniem ponad 75% kosztów materiałowych dostawcom zlokalizowanym w Hiszpanii. Dlatego też powstał e-House, nowy dział firmy, którego zadaniem jest zapewnienie elektroniki małemu pojazdowi BEV dzięki przekrojowej współpracy przy jego rozwoju.
Niesłabnąca rola marki CUPRA
2023 był rokiem pod znakiem CUPRY i Exponential Impulse. Podczas wydarzenia w Berlinie odbyła się oficjalna prezentacja modelu Tavascan, pierwszego elektrycznego SUV-a marki, który będzie dostępny w 2024 roku. Ekspansja hiszpańskiego producenta była widoczna również w liczbie nowych otwarć autorskich showroomów marki. Bilans roku to ponad 660 nowych punktów sprzedaży oraz dwa CUPRA City Garage w Berlinie i Paryżu. W Polsce w ubiegłym roku otwarto 12 salonów CUPRA Studio.
Dzięki 170 100 samochodom dostarczonym w pierwszych trzech kwartałach roku sprzedaż CUPRY zwiększyła rentowność firmy, osiągając zysk operacyjny na poziomie 501 mln euro do września 2023 roku, o 512 mln euro więcej niż w tym samym okresie w 2022 roku.
– W tym roku stanęliśmy przed wieloma wyzwaniami, ale dzięki wysiłkom wszystkich osób pracujących w SEAT S.A. zamieniliśmy je w rekordy – podkreśla Wayne Griffiths, dyrektor generalny SEAT i CUPRA. – Kładziemy podwaliny pod największą transformację w naszej historii, przejście na elektryfikację i na nowo opracowujemy mobilność nowej ery. Co przyniesie nam rok 2024? Więcej wyzwań, to na pewno – podsumowuje.
Marka poszerzyła także swój dotychczasowy krąg zainteresowań o kino i muzykę dzięki współpracy z reżyserem filmowym Juanem Antonio Bayonem, nowym ambasadorem CUPRY oraz znaną hiszpańską artystką Rosalíą.