W obliczu globalnych wyzwań branży motoryzacyjnej, firma SEAT S.A. odnotowała spadek zysku operacyjnego o 17,2%.
Między styczniem a wrześniem 2024 roku, SEAT S.A. wypracował zysk operacyjny na poziomie 415 milionów euro. To spadek o 17,2% względem analogicznego okresu roku poprzedniego, kiedy firma osiągnęła wynik 501 milionów euro.
Na rezultat wpłynęły zarówno wymagające warunki makroekonomiczne w globalnym sektorze motoryzacyjnym, jak i intensywne nakłady inwestycyjne związanie z elektryfikacją portfolio. Rok 2024 okazał się przełomowy dla marki CUPRA, która wzbogaciła swoją ofertę o nowe modele w pełni elektryczne (BEV) oraz hybrydy typu plug-in (PHEV), znacząco przyspieszając transformację firmy w kierunku elektromobilności.
Zobacz także:
NISSAN: UMOWA ASTARA Z AKZONOBEL NA DOSTAWĘ MATERIAŁÓW LAKIERNICZYCH
Przychody ze sprzedaży SEAT S.A. w pierwszych trzech kwartałach roku wyniosły 10,5 miliarda euro, notując spadek o 3% względem analogicznego okresu roku poprzedniego (10,8 miliarda euro). Na wynik wpłynęły zarówno zaostrzona konkurencja na rynku globalnym, jak i zmiany w strukturze sprzedaży poszczególnych modeli. Operacyjna stopa zwrotu ze sprzedaży ukształtowała się na poziomie 3,9%, co oznacza spadek o 0,7 punktu procentowego.
Mimo wyzwań rynkowych SEAT S.A. umocnił swoją pozycję pod względem wolumenu dostaw. W okresie styczeń – wrzesień 2024 firma dostarczyła łącznie 422 100 pojazdów, co oznacza wzrost o 7,7% w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku (391 800). Wynik ten to efekt silnej pozycji obu marek.
2024 był dla nas rokiem strategicznych inwestycji w markę CUPRA. Wprowadziliśmy na rynek CUPRA Born VZ, odświeżone modele CUPRA Leon i CUPRA Formentor, a także nasze nowe flagowe pojazdy – CUPRA Tavascan i CUPRA Terramar. Dzięki temu dysponujemy teraz kompleksowym portfolio, które w pełni odzwierciedla nasze zaangażowanie w elektromobilność. Oferujemy klientom szeroki wybór zarówno samochodów w pełni elektrycznych, jak i hybryd plug-in, utrzymując najwyższe standardy jakości. Jesteśmy doskonale przygotowani, by przewodzić transformacji elektromobilnej – podkreślił Wayne Griffiths, CEO SEAT i CUPRA.
Odnosząc się do wyzwań związanych z przejściem na elektromobilność, Griffiths zauważył – Nasza firma jest w pełni zaangażowana w elektryfikację – nie ma Planu B. Przechodzimy największą transformację w naszej historii, ale nie możemy zrobić tego sami. Przyszłość naszej branży jest zagrożona i potrzebne są pilne działania, aby przyspieszyć wdrożenie pojazdów elektrycznych i zwiększyć naszą przewagę konkurencyjną. Silne wsparcie ze strony rządu i organizacji branżowych jest niezbędne, ponieważ zależą od tego inwestycje, miejsca pracy i przyszłość naszego sektora.
Mimo wymagającego otoczenia rynkowego w 2024 roku, związanego ze zmianami w strukturze sprzedaży i zaostrzającą się konkurencją, konsekwentnie realizujemy nasze strategiczne cele. Dysponując dwoma silnymi i odpornymi markami, jesteśmy zdeterminowani, by utrzymać stabilny poziom zysku operacyjnego i rentowności sprzedaży. To fundament naszej drogi ku bardziej zrównoważonemu i dochodowemu modelowi biznesowemu – podkreślił Patrik Mayer, Wiceprezes Wykonawczy ds. Finansów i IT w SEAT S.A.
Kontynuacja wzrostu dostaw
CUPRA kontynuuje pasmo sukcesów, notując najlepszy wynik w historii marki za okres pierwszych trzech kwartałów 2024 roku. Dostawy na poziomie 179 100 pojazdów oznaczają wzrost o 5,3% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku (170 100). Ten rezultat pozwolił młodej, niekonwencjonalnej marce przekroczyć istotny próg 750 000 sprzedanych samochodów od jej debiutu w 2018 roku.
CUPRA Formentor pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem SEAT S.A., z 85 800 dostarczonymi egzemplarzami w 2024 roku. Na drugim miejscu uplasował się w pełni elektryczny CUPRA Born z wynikiem 29 600 sztuk, umacniając pozycję marki w segmencie elektromobilności. Marka systematycznie wzmacnia swoją pozycję na kluczowych rynkach europejskich. Niemcy utrzymują pozycję lidera z dostawami na poziomie 59 200 pojazdów (wzrost o 11,1%). Kolejne miejsca zajmują Wielka Brytania, gdzie dostarczono 22 900 samochodów (wzrost o 22,5%), oraz Hiszpania z wolumenem 16 400 egzemplarzy (wzrost o 3,1%). Stabilny wzrost marki SEAT był istotną dźwignią dla firmy. Z 242 900 sprzedanymi samochodami w pierwszych dziewięciu miesiącach, marka jest na granicy dwucyfrowego wzrostu z 9,6% (styczeń-wrzesień 2023: 221 700).
W tym roku, SEAT Ibiza świętuje swoje 40-lecie, jednocześnie pozostając najlepiej sprzedającym się modelem marki, z 82 300 dostarczonymi samochodami. Kolejnym popularnym modelem był SEAT Arona z 72 600 dostawami.
Perspektywy na przyszłość
Rok 2025 stawia przed SEAT S.A. nowe wyzwania, wśród których kluczowym jest wpływ ceł importowych na model CUPRA Tavascan i ich potencjalne oddziaływanie na wyniki finansowe. Mimo to, perspektywy dla firmy pozostają optymistyczne. SEAT S.A. przewiduje wzrost sprzedaży w ramach obu marek zarówno w ostatnim kwartale 2024, jak i w nadchodzącym roku.
Fundamentem dalszego rozwoju będzie kompleksowo odnowiona gama modelowa CUPRA, która ma przełożyć się na zwiększenie wolumenu dostaw. Jednocześnie marka SEAT, która w 2025 roku będzie świętować jubileusz 75-lecia istnienia, planuje utrzymać dotychczasową dynamikę wzrostu.