Popyt na hiszpańskie marki SEAT i CUPRA osiągnął w 2021 roku rekordową wartość.
Napędzana sukcesem Formentora marka CUPRA potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. Ponad 1600 aut zostało zarejestrowanych w Polsce, co dało wzrost o blisko 2000% w stosunku do roku ubiegłego.
Zobacz także:
Kryzys półprzewodników w znacznej części sparaliżował branżę samochodową. Mimo to SEAT S.A. zakończył rok 2021 z wynikiem 470 500 sprzedanych pojazdów, co stanowi wzrost o 10% w stosunku do roku 2020 (426 600). Hiszpański producent zawdzięcza ten sukces rozwijającej się marce CUPRA oraz popytowi na modele zelektryfikowane.
W 2021 roku zbyt pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in w SEAT S.A. wzrósł czterokrotnie, z 14 700 do 60 600 samochodów. Dzięki modelowi Formentor CUPRA potroiła swoje wyniki, osiągając wolumen 79 300 pojazdów, o 189,4% więcej niż w roku 2020 (27 400). Samochody z napędem elektrycznym stanowiły 41% sprzedaży w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Sytuacja producenta w Polsce i na świecie
W 2021 roku olbrzymi sukces na polskim rynku odniosła CUPRA, która została świetnie przyjęta przez polskich klientów. Marka zanotowała ogromny wzrost liczby rejestracji – z 78 w 2020 r. do 1602 w 2021 r., co oznacza przyrost o 1954%. Zarejestrowano także 8326 samochodów marki SEAT, wśród których największym zainteresowaniem cieszyły się modele Leon, Arona i Ateca. W mijającym roku firma odczuła kryzys wywołany brakiem półprzewodników i mimo dużego popytu zanotowano 9% spadek rejestracji.
Wiodącym rynkiem hiszpańskiej firmy pozostały Niemcy. Sprzedano tam 104 100 pojazdów, o 5% mniej niż w 2020 roku (109 500). Kolejne miejsca zajęły Hiszpania z 81 800 samochodami (o 11,5% więcej niż w roku poprzednim – 73 300) oraz Wielka Brytania z 50 700 pojazdami (o 11,2% więcej – 45 600). W pierwszej piątce znalazły się również Francja (31 200) i Włochy (27 600), które osiągnęły wzrost odpowiednio o 14% i 24,6% w porównaniu z rokiem 2020.
Dobre rezultaty zanotowano również w Meksyku (20 900 sztuk, o 39,3% więcej w porównaniu z rokiem 2020), Turcji (12 700 sztuk, wzrost o 10,3%) i Izraelu (12 600 sztuk, wzrost o 20,6%).
Najpopularniejsze modele w 2021 roku
W 2021 roku bestsellerem młodszej z hiszpańskich marek okazała się CUPRA Formentor. Popyt na ten model przekroczył wszelkie oczekiwania – 54 600 sprzedanych egzemplarzy, co stanowi niemal 70% zbytu marki w 2021 roku.
Obiecujący początek zanotował także pierwszy w pełni elektryczny samochód – CUPRA Born. Od listopadowej premiery dostarczono klientom 3 300 egzemplarzy tego modelu.
Główne rynki, na których odnotowano najwyższą sprzedaż CUPRY to Niemcy (30 800), Hiszpania (11 000), Wielka Brytania (7 700), Włochy (6 200) i Francja (4 100). Dobre wyniki osiągnęły również Szwajcaria (3 600), Austria (2 100) oraz Meksyk (2 000).
Modele SEAT-a sprzedano w ilości 391 200 sztuk, co oznacza spadek o 2% w stosunku do roku 2020. Najchętniej kupowanymi pojazdami były SEAT Arona (106 900 sztuk), SEAT Ibiza (95 800) i SEAT Leon (87 700). Największymi rynkami dla tej marki były Niemcy (73 300 sprzedanych egzemplarzy), Hiszpania (70 800), Wielka Brytania (43 000), Francja (27 100) i Włochy (21 500).
Pomimo kryzysu wywołanego brakiem półprzewodników, w skali globalnej produkcja SEAT-a S.A. wzrosła w 2021 roku do 423 888 sztuk, co stanowi wzrost o 4,2% w porównaniu z rokiem poprzednim (406 706). Produkcja w zakładzie w Martorell wzrosła w 2021 roku o 9,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wyprodukowano 385 200 egzemplarzy SEAT-a Ibizy, SEAT-a Arony, SEAT-a Leona, CUPRY Leona, CUPRY Formentor i Audi A1. Było to jednak o prawie 30% poniżej możliwości produkcyjnych zakładu.
W ciągu ostatnich dwóch lat CUPRA wypuściła na rynek zupełnie nowe modele samochodów: CUPRĘ Formentor oraz CUPRĘ Born. SEAT wprowadził na rynek nową wersję Leona, a także zliftingowaną Atekę, Ibizę i Aronę. Zaprezentował również SEAT-a Tarraco e-HYBRID – powiedział Kai Vogler, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu SEAT S.A. – Wraz ze stałym powiększaniem i uzupełnianiem gamy samochodów oraz spodziewaną poprawą sytuacji w branży półprzewodników, optymistycznie patrzymy w przyszłość – dodał Vogler.
Pełen emocji rok 2022
Pomimo niedoboru półprzewodników i ciągle panującej niepewności na rynku, SEAT S.A. planuje konsolidację swojej strategii elektryfikacji w 2022 roku. Po udanej premierze Borna, marka rozszerzy gamę tego modelu o różne pojemności akumulatorów (45, 58 i 77 kWh), jak i o mocniejszą wersję e-Boost (170 kW). Wprowadzona zostanie również ekskluzywna wersja CUPRA Formentor VZ5 z unikalnym kolorem nadwozia Taiga Grey, limitowana do 999 sztuk, oraz edycje specjalne aktualnej gamy.
Z kolei SEAT zaprezentuje nową wersję modelu Tarraco (Xperience) oraz zaktualizuje całą gamę modelową.