FRANKFURT 2017: SEAT – NOWA ARONA CZYLI PIERWSZY A0 SUV MARKI

se_arona-f1

Po zeszłorocznej premierze SEAT-a Ateca, do grona SUV-ów marki dołącza właśnie mniejsza Arona. Nowoczesny, funkcjonalny i dynamiczny – model ma wszelkie cechy, aby powtórzyć sukces starszego brata.

Publiczny debiut nowego samochodu nastąpi na tegorocznej salonie samochodowym we Frankfurcie, a jeszcze w tym roku pierwsze egzemplarze wyjadą na polskie drogi.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

FRANKFURT 2017


 

Kto nie idzie do przodu, ten się cofa – brzmi stare przysłowie. Wiedzą o tym Hiszpanie, którzy właśnie przeprowadzają największą ofensywę modelową w historii SEAT-a. Po tegorocznej premierze Ibizy piątej generacji, a także niedawnej prezentacji Leona po faceliftingu oraz modelu Ateca – pierwszego SUV-a w historii marki – przyszedł czas na kolejną nowość. Do gamy SEAT-a dołącza właśnie Arona.

Pierwszy SUV na nowej platformie A0 MQB

Arona została zbudowana na nowej, innowacyjnej platformie A0 MQB, jako drugie auto w koncernie Volkswagen (pierwszy był SEAT Ibiza). Nadwozie Arony mierzy 4138 mm długości, czyli jest dłuższe od Ibizy o 79 mm.

Prawdziwa różnica tkwi jednak w wysokości obu modeli. Arona jest wyższa od Ibizy aż o 99 mm (1543 mm), charakteryzuje się o 15 mm wyższym prześwitem oraz znacznie większą przestrzenią wewnętrzną. Na tle Ibizy dużo miejsca przybyło nad głowami pasażerów – odpowiednio 37 mm z przodu i 33 mm w drugim rzędzie.

se_arona-f4

Dzięki temu siedzenia zostały zamontowane wyżej, co daje odczuwalne korzyści. Po pierwsze, łatwiej wsiąść i wysiąść z auta, po drugie – kierowca ma lepszą widoczność w każdym kierunku. Dodatkowe milimetry przekładają się również na bagażnik, który zyskał największą w swoim segmencie pojemność 400 litrów.

Arona to samochód przeznaczony dla osób chcących się wyróżnić. Rzeźba auta jest pełna ekspresji i dynamiki. Przód przywodzi na myśl Atecę, jednak płaszczyzny i przetłoczenia, sprawiają, że nowe hiszpańskie auto prezentuje się lekko i proporcjonalni.

Wraz z Aroną w palecie SEAT-a debiutuje nowy kolor lakieru – Eclipse Orange. Interesującym aspektem stylistycznym jest kolorystyczny podział samochodu na dwie części – górną i dolną.

Pierwszą stanowi dach z przednimi słupkami i fragmentem tylnego, które mogą być pomalowane na szaro, czarno, pomarańczowo lub w tym samym odcieniu, co reszta auta. Łącznie daje to aż 68 kombinacji. Kolejnym elementem charakterystycznym dla Arony jest litera X wygrawerowana na słupku za tylnymi drzwiami.

Wnętrze

W kabinie wyra
2017_06_26_arona2

Przestrzeń została tu zaprojektowana w taki sposób, aby wszystkie elementy obsługi i instrumenty skierowane były w stronę kierowcy. Umożliwia to nie tylko łatwe korzystanie z przycisków i przełączników, będących na wyciągnięcie ręki, ale i podnosi bezpieczeństwo jazdy, pozwalając kierowcy skupić się przede wszystkim na drodze.

W centralnym miejscu deski rozdzielczej umieszczono nowoczesny ekran multimedialny z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym o wysokiej rozdzielczości. Zaopatrzony w funkcje Apple CarPlay, Android Auto oraz Mirror Link, pozwala na jak najlepszą integrację ze smartfonem.

Współpracuje on również z zestawem muzycznym BeatsAudio, składającym się z 6 głośników, 8-kanałowego wzmacniacza o mocy 300 W oraz z subwoofera umieszczonego w bagażniku. Wiele osób z pewnością ucieszy także bezprzewodowa ładowarka ze wzmacniaczem sygnału GSM.

Bezpieczeństwo i dynamika

Każdy nowoczesny samochód musi być bezpieczny. Ma zatem nie tylko chronić pasażerów przed skutkami wypadku, ale przede wszystkim dbać o to, aby nie doszło do kolizji.

W przypadku Arony kierowcę wspomagają liczne systemy. Są to m.in.: kontrolujący odstęp od pojazdu z przodu system Front Assist, adaptacyjny tempomat (ACC), układ wykrywający inny pojazd w martwym polu oraz asystent zmęczenia. Ponadto codzienne korzystanie z Arony ułatwiają: dostęp bezkluczykowy Kessy, czujniki deszczu i zmierzchu, asystent podjazdu, a także automatyczne wspomaganie parkowania.

se_arona-f2

Do napędu Arony służy gama wydajnych, nowoczesnych i niezawodnych silników. Wszystkie mają wtrysk bezpośredni, turbosprężarkę oraz funkcję start/stop.

Gamę rozpoczynają jednostki benzynowe – 3-cylindrowe silniki 1.0 TSI o mocy 95 KM lub 115 KM oraz 150-konne, 4-cylindrowe 1.5 TSI. Grupę wysokoprężną stanowią dwa warianty silnika 1.6 TDI. Silnik 95-konny został połączony z ręczną przekładnią o 5 biegach (lub 7-stopniowym DSG), a mocniejszy, 115-konny – z przekładnią 6-biegową.

Cztery odmiany

Podobnie jak Leon, Ateca i Ibiza, SEAT Arona od początku sprzedaży będzie występował w czterech wersjach wyposażeniowych. Są to Reference, Style, FR i Xcellence. Dwie ostatnie wyraźnie różnią się charakterem.

Wersja FR, zaopatrzona w adaptacyjne zawieszenie i możliwość wyboru jednego z czterech profili jazdy (normalny, sportowy, eko i indywidualny), wyróżnia się sportowymi elementami i jest przeznaczona dla kierowców o dynamicznym usposobieniu. Xcellence stawia z kolei na tych wszystkich, którzy cenią styl i wysoki komfort jazdy. Co ważne, w celu ułatwienia procesu specyfikacji samochodu wiele dodatkowych elementów pogrupowano w pakiety.

Nowa Arona z wkracza w dynamicznie rosnący segment kompaktowych crossoverów. Jest samochodem wszechstronnym, dopracowanym i charakteryzującym się ciekawym designem rodem ze słonecznej Barcelony. Podobnie jak wszystkie modele z gamy SEAT-a, będzie objęta 4-letnią gwarancją.

Publiczny debiut Arony nastąpi na tegorocznej targach motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie, a niedługo potem wjedzie do salonów. Także w Polsce…