SEAT: NOWE (I NIE OSTATNIE) CENTRUM TESTOWANIA NAPĘDÓW

SEAT otworzył najbardziej zaawansowany technologicznie ośrodek testowania układów napędowych w południowej Europie. Inwestycja była realizowana w Martorell przez ostatnie pięć lat.

Centrum wyposażono w dziewięć stanowisk pozwalających na ocenę parametrów silników spalinowych, elektrycznych, hybrydowych i CNG – ich wydajności, emisyjności czy trwałości.

Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Nowy ośrodek może przeprowadzić nawet 14 300 testów rocznie. Jego wyposażeni pozwala ocenić jakość silnika już na wczesnym etapie prac. Na stanowiskach testowych dostosowuje się takie parametry, jak wtrysk i wlew paliwa czy maksymalna moc, aby wypracować najwłaściwsze rozwiązanie dla konkretnego typu samochodu. W ośrodku powstała w pełni zautomatyzowana wieża na 27 samochodów.

Wewnątrz utrzymywana jest stała temperatura 23°C, dzięki czemu auta pozostają w optymalnym stanie i zachowują pełną gotowość do testów.

– Projekt umacnia pozycję SEAT-a jako jednego z liderów rozwoju pojazdów w Europie. Zespół specjalistów o najwyższych kompetencjach technicznych zatrudniony w nowym centrum testuje silniki już w fazie ich projektowania. Dzięki temu możemy zagwarantować optymalną wydajność w pojazdach SEAT-a i CUPRY, a także innych marek Grupy Volkswagen. Szczególny nacisk kładziemy na napędy hybrydowe i elektryczne, zgodnie z obraną przez firmę strategią – komentuje dr Werner Tietz, wiceprezes SEAT-a ds. R&D.

Specjaliści sprawdzają również, w jaki sposób silniki zachowują się w nietypowych sytuacjach. W kompleksie znalazła się komora klimatyczna, w której odbywają się symulacje ekstremalnych warunków jazdy, np. w temperaturze od -40 do 65°C czy na wysokości do 5 000 m n.p.m. W ciągu kilku godzin testowany pojazd przenoszony jest z klimatu panującego na Kaukazie do upałów kalifornijskiej Doliny Śmierci.

Dzięki tym symulacjom można przeanalizować, jak samochody z różnymi silnikami reagują na pogodę i ciśnienie atmosferyczne, a wyniki testów pozwalają zagwarantować bezpieczną i satysfakcjonującą jazdę w każdej sytuacji.

Poziom emisji pod bezwzględną kontrolą

W obiekcie znajduje się także laboratorium kontroli emisji, w którym przeprowadza się ponad 80 różnych testów – zarówno w fazie opracowywania prototypów pojazdów, jak i na późniejszych etapach – zgodnych z wymogami homologacji określonymi w międzynarodowych przepisach. Dział wyposażony jest również w urządzenia PEMS (przenośnego systemu pomiaru emisji), pozwalające monitorować parametry jazdy.

Służą one także do wykonywania testów RDE, wymaganych obecnie w procesie uzyskiwania homologacji. Dostarczają one informacji o faktycznym poziomie emisji spalin i zużycia paliwa w rzeczywistych sytuacjach drogowych.

W centrum działają również urządzenia testujące trwałość silników. Prototypy przejeżdżają na specjalnej taśmie do 200 000 km bez żadnych przerw, a w tym czasie ich osiągi są stale monitorowane i oceniane. Co ciekawe, stanowisko zostało wyposażone w system, który odzyskuje energię wytwarzaną przez przesuwającą się nieustannie taśmę i zamienia ją w energię elektryczną, wykorzystywaną przez inne urządzenia.

Kolejne centrum zaawansowanych badań

SEAT rozpoczął już prace nad kolejnym ośrodkiem badawczym – Test Center Energy. W jego 1500-metrowej przestrzeni inżynierowie będą udoskonalać układy napędowe samochodów elektrycznych i hybrydowych. W budynku znajdą się przestrzenie testowe ogniw baterii litowo- jonowych, akumulatorów średniego i wysokiego napięcia, a także systemów ładowania stosowanych w pojazdach elektrycznych różnego typu.

Dzięki kompleksowi o wartości ponad 7 milionów euro firma wkroczy w kolejny etap wdrażania autorskiej strategii elektromobilności marki. Centrum stanowi część szerszego planu inwestycyjnego – do kwietnia 2021 roku SEAT planuje wydać 5 miliardów euro na badania i rozwój.