SEAT: NOWA IBIZA JUŻ WIOSNĄ W SALONACH

W ofercie gamy modeli nowej Ibizy każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie: od kompaktowej i sportowej trzydrzwiowej Ibizy SC poprzez dynamiczną i funkcjonalną odmianę pięciodrzwiową, aż do praktycznego i eleganckiego kombi ST. Od Ibizy E-Ecomotive z wyjątkowo wydajną jednostką napędową emitującą tylko 89 gramów CO2 na kilometr do na wskroś sportowej Ibizy FR z silnikiem o mocy 110 kW (150 KM).

Wszystkie wersje wyróżniają się jednak dwoma wspólnymi atutami: wysoką jakością wykonania i znakomitym stosunkiem ceny do wartości. Rynkową premierę nowej Ibizy zaplanowano na wiosnę 2012 roku.

Ibiza jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli w swoim segmencie w całej Europie. Już ponad 500 000 osób zdecydowało się na jeden z egzemplarzy tego sportowego modelu hiszpańskiej marki. Średnia wieku nabywców Ibizy jest najniższa w tej kategorii rynku. Wzornictwo od dawna jest jednym z atutów modelu. Klienci podają go jako najważniejszy powód zakupu. Wiele wskazuje na to, że nie inaczej będzie w przyszłości. Nowa Ibiza z nowoczesnym, odświeżonym wyglądem jest ważnym krokiem w rozwoju stylistycznego wizerunku Seat, a i zapowiedzią estetyki, w jakiej będą utrzymane przyszłe modele.

Ciekawym rozwiązaniem jest przenośny system medialny z monitorem dotykowym. Jest to połączenie nawigacji, komputera pokładowego, systemu audio i modułu umożliwiającego obsługę tych urządzeń bez odrywania rąk od kierownicy. System jest w pełni zintegrowany z pokładową elektroniką Ibizy, ale można go też zabrać ze sobą i używać poza pojazdem. Przenośny system medialny będzie dostępny nieco później, ale jeszcze w bieżącym roku.

 

 

NOWE WZORNICTWO

Sportowy charakter i wysoka jakość to cechy nowej Ibizy. Seat Design odpowiada za technologię i precyzję, a także za młodzieńczy awangardowy wizerunek. Charakterystycznym, centralnym elementem na trapezowatym grillu jest logo marki. Spłaszczone proporcje i poziomo układająca się struktura plastra miodu grilla, a także umieszczone niżej wloty powietrza optycznie poszerzają nową Ibizę. Przedni i tylny zderzak zostały przeprojektowane, co widać szczególnie w sportowej Ibizie FR.

Standardowym wyposażeniem tej ostatniej wersji, dostępnym także jako opcja w pozostałych wersjach, są duże przednie lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów.

DBAŁOŚĆ O SZCZEGÓŁY

Kształt reflektorów to jeden z przykładów dbałości projektantów o najdrobniejsze detale wyglądu Ibizy. Intrygujący kontur reflektorów, wpasowujący się w sylwetkę pojazdu, jest jednym z charakterystycznych elementów nowej stylistyki Seata.

Reflektory są oferowane w wersji z dwiema żarówkami halogenowymi lub jako opcjonalne lampy biksenonowe z diodowymi światłami do jazdy dziennej. Światła te podkreślają kontur kloszy, podobnie jak opcjonalne diody w tylnych światłach zamiast tradycyjnych żarówek.

 

 

WYRAZISTY CHARAKTER

Z profilu nowa Ibiza prezentuje się jak precyzyjnie wymodelowana i wypolerowana rzeźba na kołach. Charakterystyczna „Línea Dinámica” biegnie od reflektorów, ponad mocno wysklepionymi nadkolami, ku tyłowi nadwozia. Drugie, równie mocne przetłoczenie znajduje się na tylnych muskularnych błotnikach i prowadzi w kierunku tylnych świateł. Obydwie linie wyznaczają granice napiętych płaszczyzn składających się na sportową sylwetkę 3-drzwiowego lub 5-drzwiowego nadwozia. Niezrównana dynamika jest widoczna nawet w funkcjonalnym kombi, które nie traci przez to wyjątkowych walorów użytkowych.

WNĘTRZE

Charakter nadwozia znajduje kontynuację we wnętrzu, w tym w wyglądzie efektownego, ale też wyjątkowo minimalistycznego i uporządkowanego kokpitu. Klimat wysokiej jakości i precyzji wykonania, szeroki wybór kolorów i materiałów wykończenia z delikatną skórą tapicerki włącznie służą podkreśleniu wysokiego standardu Seata.

Dbałość o detale jest zauważalna w całym wnętrzu – od koła kierownicy poprzez nowy układ panelu sterowania klimatyzacją aż do lakierowanych elementów. Wszystko jest jednak nadal podporządkowane funkcjonalności – nowy zestaw wskaźników z dwoma głównymi zegarami osadzonymi w osobnych tunelach jest jeszcze czytelniejszy, a schowek w desce rozdzielczej został znacznie powiększony. 10,7 litra pojemności to dużo miejsca na akcesoria i przydatne drobiazgi, a nie tylko na tradycyjną parę rękawiczek.

NADWOZIE DOSTOSOWANE DO WYMAGAŃ

Trzy odmiany nadwozia powodują, że każdy kierowca może wybrać pojazd odpowiadający jego stylowi życia. Trzydrzwiowa Ibiza SC i jej pięciodrzwiowa kuzynka to świetnie zaprojektowane pojazdy, doskonale przygotowane do wyzwań codziennej eksploatacji – z przestronnym jak na tę klasę wnętrzem, bagażnikiem o objętości 284 lub 292 litrów oraz przesuwaną tylną kanapą. Kombi czyli Ibiza ST jest jeszcze bardziej funkcjonalna. Mimo sportowej sylwetki, pojemność jej bagażnika wynosi od 400 do imponujących 1164 litrów. Zmieszczą się w nim nawet dwa rowery – oczywiście po zdemontowaniu kół.

 

 

SILNIKI

Na uwagę zasługuje bogata oferta silników. Gamę jednostek benzynowych otwiera ekonomiczny motor 1,2 44 kW (60 KM). Najmocniejszy silnik benzynowy to jednostka 1,4 TSI z doładowaniem mechanicznym i turbosprężarką. Moc 110 kW (150 KM) i standardowa przekładnia DSG pozwalają na sprint od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,8 sekundy i dalsze rozpędzanie się do 212 km/h. W nowej Ibizie ta konfiguracja jest oferowana także z nadwoziem kombi.

Wzorem efektywności może być natomiast wersja 1,2 TSI Ecomotive z nowoczesnym silnikiem o mocy 77 kW (105 KM), zapewniającym przyjemność z jazdy dzięki 175 niutonometrom momentu obrotowego już przy 1550 obr./min. i zużywającym raptem 5,1 litra paliwa na 100 kilometrów. Takie parametry to zasługa między innymi standardowego systemu start/stop.

NISKIE SPALANIE I EMISJA CO2

Silniki TDI są efektywniejsze jeżeli chodzi o ilość zużywanego paliwa i emisję spalin. Najlepsze parametry pod tym względem uzyskuje Ibiza 1,2 TDI E Ecomotive, także wyposażona w system automatycznego wyłączania i uruchamiania silnika. Średnie zużycie oleju napędowego w tym samochodzie wynosi zaledwie 3,4 litra przy emisji CO2 na poziomie 89 g/km – bez względu na odmianę nadwozia. Kompaktowy i nowoczesny TDI zapewnia jednak przyzwoite osiągi dzięki mocy 55 kW (75 KM) i sporemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 180 Nm.

Sportową wersję wysokoprężną napędza silnik 2,0 TDI o mocy 105 kW (143 KM). Samochód posiada imponujące osiągi oraz efektywność: rozpędza się do 210 km/h zużywając średnio tylko 4,6 litra paliwa na 100 kilometrów.

 

 

ZAAWANSOWANY NAPĘD

Z nowoczesnymi silnikami nowej Ibizy współpracują nie mniej zaawansowane przekładnie. Oprócz perfekcyjnie zestrojonych 5-biegowych i 6-biegowych skrzyń ręcznych standardowym lub opcjonalnym wyposażeniem wybranych wersji silnikowych może być przekładnia DSG.

Dwusprzęgłowy mechanizm to nie tylko komfort automatycznej zmiany biegów, ale także wyższa efektywność pracy napędu. Podwozie i zawieszenie zostały dostrojone zarówno pod kątem wysokiego komfortu, jak i sportowych wrażeń oraz bezpieczeństwa jazdy. Precyzyjny układ kierowniczy, elektroniczny program stabilizujący (ESP) o doskonale dobranej charakterystyce, a także elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS (wersje od 100 KM) pozwalają na bezpieczną jazdę nawet w trudnych warunkach. Skutecznym hamulcom towarzyszy oczywiście ABS.

Nowa Ibiza może być wyposażona w koła w rozmiarze od 15 do 17 cali i obręcze o nowych sportowych wzorach.

KOMPLEKSOWE WYPOSAŻENIE

Przeglądowi poddano listę wyposażenia poszczególnych wersji i odmian nadwoziowych. Wyposażenie podstawowej wersji Reference obejmuje wszystkie najważniejsze elementy z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Kolejny poziom to wersja Style, wzbogacona o klimatyzację. Ibiza FR zwraca uwagę sportowymi detalami z przodu i z tyłu nadwozia, aluminiowymi obręczami kół i skórzanym pokryciem kierownicy. Każdy egzemplarz można zindywidualizować wybierając odpowiedni kolor, opcje i akcesoria.

A co z Ibizą Cupra? Oczywiście supersportowa Ibiza także będzie miała następcę. Seat obiecuje jak zwykle wyjątkowe osiągi i ekscytującą dynamikę, ale na tę wersję trzeba będzie poczekać do drugiej połowy 2012 roku…