Jak już informowaliśmy, na zakończonym przed kilkoma dniami Światowym Kongresie Smart City Expo w Barcelonie, swój globalny debiut miał nowy pomysł mikro- mobilności czyli SEAT eXS.
Hulajnoga to nie jedyny projekt marki na przyszłość: autobus na żądanie czy SEAT Cristobal, teraz z technologią 5G, to kolejne rozwiązania, które zaprezentował hiszpański producent.
Zobacz także:
Goście stoiska SEAT-a mogli zapoznać się z pomysłami rozwijanymi przez spółki SEAT-a – Metropolis: Lab oraz XMOBA – prezentujące koncepty współdzielenia przejazdów lub autobusu na żądanie. Gościom stoiska przedstawiono model koncepcyjny Cristobal, wyposażony w technologię mobilną 5G. To społeczny projekt związany z miejską nawigacją, stworzony w partnerstwie z aplikacją Waze oraz miastem Barcelona.
– Celem SEAT-a jest zdobycie pozycji kluczowego gracza w obszarze mobilności. Projekty, które zaprezentowaliśmy podczas Kongresu, odzwierciedlają nasze możliwości w zakresie oferty dla klientów, którzy chcą przemieszczać się w wydajny i zrównoważony sposób. Wizja miasta przyszłości składa się ze środowiska, gdzie różne technologie i pojazdy harmonijnie ze sobą współpracują. Według nas takie innowacje jak eXS przyczynią się do spełnienia tej wizji – mówi Luca de Meo, Prezes SEAT-a.
Prace nad usprawnieniem mobilności
Zespoły ekspertów z niezależnych spółek XMOBA oraz Metropolis Lab, działających w Grupie SEAT, wypracowują inteligentne rozwiązania dążące do usprawnienia mobilności w miastach i rozwiązania problemów z korkami.
Autobus na żądanie to inicjatywa Metropolis: Lab Barcelona. Jej celem jest usprawnienie transportu publicznego zgodnie z potrzebami jego pasażerów, włączając w to modyfikację trasy oraz częstotliwości przejazdu autobusu. Pomysł bazuje na obecnej infrastrukturze i dostępności pojazdów, jednak z uwzględnieniem elastyczności tras – w efekcie zmierza do dopasowania się do realnych potrzeb pasażerów. Testowa faza prowadzona jest w Wolfsburgu, a jej drugi etap rozpocznie się w Barcelonie w ciągu kilku miesięcy.
Drugim rozwiązaniem, również od Metropolis: Lab Barcelona, jest aplikacja pozwalająca na współdzielenie przejazdów. Testy, przeprowadzone przez wybrany zespół pracowników SEAT-a z Martorell, zakończyły się sukcesem i w ciągu nadchodzących miesięcy usługa będzie dostępna dla wszystkich użytkowników.
Współdzielenie przejazdów łączy ze sobą ludzi, którzy podróżują do pracy i jadą w tym samym kierunku – daje informacje osobom, które potrzebują szybkiego transportu i mogą dołączyć do jazdy. To rozwiązanie ma zapewnić zmniejszenie ilości samochodów na drogach i usprawnić poranny dojazd do swojego miejsca pracy.
Powrót SEAT-a Cristobal, teraz z technologią 5G
SEAT może się również pochwalić modelem Cristobal 5G. To prototyp, który wykorzystując licznych asystentów bezpieczeństwa, dąży do zredukowania liczby wypadków na drogach. Nowa technologia 5G pozwala samochodowi na połączenie się z przechodniami i infrastrukturą miejską.
– Cristobal jest idealnym przykładem connected car, dążącego do celu “zero wypadków”. Obecnie trwają prace nad tym, aby następne modele z portfolio SEAT-a zostały wyposażone w 3 szczególne funkcje z 17 obecnych w nim systemów bezpieczeństwa, które są w zaawansowanej fazie rozwoju – podkreśla Luca de Meo.
Trzy funkcje, które mają zagościć w kolejnych modelach, to „Exit-Assistant”, czyli: sensor, który wykrywa nadjeżdżające pojazdy w momencie otworzenia drzwi i wysiadania z samochodu, „Display-Mirror” – lustro wmontowane w drzwi, który niweluje problem martwego punktu oraz „Advanced ACC”, który automatycznie dopasowuje prędkość samochodu do limitu dopuszczonego na trasie.
Współpraca z Waze i Radą Miasta
Po nawiązaniu partnerstwa w 2017 r. SEAT stał się pierwszą marką, która zintegrowała w swoich pojazdach Waze – aplikację nawigacyjną informującą o korkach. Teraz, we współpracy z miastem Barcelona, obie marki zacieśniają swoją współpracę. Dzięki danym zebranym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przez miasto nawigacja w samochodzie SEAT-a może „przewidzieć” ewentualne opóźnienia w ruchu spowodowane korkami, a także zaproponować alternatywną trasę.