SEAT: Mii – W SALONACH JESZCZE W TYM ROKU

Seat przedstawia Mii – funkcjonalny samochód dla mieszkańców współczesnych metropolii. Na rodzimym hiszpańskim rynku sprzedaż rozpocznie się jeszcze przed końcem bieżącego roku. Klienci z pozostałych krajów Europy będą musieli poczekać do wiosny 2012 roku.

Mii o długości 3,56 metra będzie sprawnie poruszał się po wielkomiejskich ulicach. Pod koniec 2011 roku na rynek trafi wersja dwudrzwiowa, do której w 2012 roku dołączy wersja czterodrzwiowa. Zupełnie nowe jednolitrowe silniki benzynowe o mocy 44 i 55 kW (60 i 75 KM) w połączeniu z niską masą pojazdu wynoszącą 854 kg gwarantują zwrotność i efektywność. W wersji Ecomotive Mii będzie emitował zaledwie 97 gramów CO2 na kilometr.

Samochód może poszczycić się wieloma innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi. Na przykład City Safety Assist podnosi poziom bezpieczeństwa w jeździe miejskiej, a Seat Portable System stanowi bezprecedensowe połączenie systemu rozrywki, nawigacji, telefonu i innych elementów wyposażenia pojazdu.

NADWOZIE

Mimo że Mii bez trudu zmieści się na każdym parkingu, mogą nim wygodnie podróżować cztery osoby. 251-litrowy bagażnik to bardzo dobry wynik w tej klasie pojazdów. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność bagażnika rośnie do 951 litrów.

Auto radzi sobie także poza miastem. Przestronne wnętrze, komfort jazdy i sportowa dynamika – będąca częściowo zasługą niskiej masy pojazdu – sprawiają, że nawet dłuższa podróż nie będzie męcząca.

 

 

WYRAZISTY CHARAKTER

W Mii już na pierwszy rzut oka łatwo rozpoznać przynależność do marki Seat. Z przodu zaznacza się charakterystyczny motyw strzały, zaś profil podkreślono mocno zarysowanymi łukami nadkoli i wąskimi słupkami podtrzymującymi dach. Z tyłu uwagę przyciąga trójkątny motyw w lampach zespolonych. Jednym z ważniejszych czynników decydujących o urodzie samochodu są proporcje. Samochód ma 1,64 metra szerokości, rozstaw osi aż 2,42 metra oraz bardzo krótkie zwisy z przodu i z tyłu. Niemal pionowa tylna klapa zwiększa przestronność wnętrza i zapewnia optymalną funkcjonalność, która jest szczególnie istotna w segmencie aut subkompaktowych.

Przejrzystość i funkcjonalność to także cechy wnętrza nowego małego Seata. Ergonomiczne wskaźniki i przyrządy sterujące zostały estetycznie osadzone w desce rozdzielczej o przyjemnej fakturze, zaś poszczególnym wersjom wyposażenia przypisano zróżnicowaną kolorystykę. Fotele z zagłówkami zintegrowanymi z oparciem – jak w samochodach sportowych – zapewniają komfort nawet na dłuższych trasach.

BEZPIECZEŃSTWO

Innowacyjnym rozwiązaniem w tej klasie pojazdów jest system City Safety Assist, który w razie zagrożenia włącza alarm, a nawet może automatycznie uaktywnić hamulce. Czujnik laserowy rozpoznaje obecność innych pojazdów przed samochodem – zarówno tych będących w ruchu, jak i zaparkowanych. Przy prędkości do 30 km/h system ostrzega kierowcę o zagrożeniu kolizją. Jeżeli kierowca nie reaguje, Mii automatycznie zaczyna hamować. W wielu sytuacjach to wystarcza, aby nie dopuścić do kolizji albo przynajmniej ograniczyć jej skutki. Dostępny jest także ESP, montowany obowiązkowo w przypadku zamówienia systemu City Safety Assist.

Konstrukcję pojazdu opracowano z naciskiem na obniżenie masy, dzięki czemu w podstawowej wersji pojazd waży zaledwie 854 kilogramy. Nadwozie to produkt zaawansowanej technologii, wykonany w dużej mierze ze stali o podwyższonej wytrzymałości. W niektórych miejscach zastosowano stal hartowaną. Dzięki wyjątkowej sztywności pojazd znakomicie się prowadzi i ma bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Boczne poduszki powietrzne należą do wyposażenia standardowego, a ich duży rozmiar zapewnia optymalną ochronę głowy i tułowia.

 

 

NAPĘD

Pod krótką maską Mii pracują silniki zupełnie nowej generacji. Kompaktowe trzycylindrowe jednostki są lekkie, zajmują niewiele miejsca i charakteryzują się wysoką kulturą pracy. Obydwie wersje o mocy 44 i 55 kW (60 i 75 KM) gwarantują zwrotność i dobrą dynamikę – nie tylko w jeździe miejskiej.

W zależność od wersji silnikowej Mii rozpędza się do 160 lub 171 km/h i zużywa zaledwie 4,5 lub 4,7 litra paliwa na 100 kilometrów. 35-litrowy zbiornik zapewnia spory zasięg przy bardzo niskich kosztach eksploatacji.

Dzięki systemowi start/stop, systemowi odzyskiwania energii oraz innym rozwiązaniom obniżającym zużycie paliwa – wersje Ecomotive do pokonania 100 kilometrów potrzebują zaledwie 4,2 litra benzyny, co przekłada się na emisję 97 gramów CO2 na kilometr. Mały Seat z napędem CNG będzie najczystszym samochodem na świecie, ponieważ w jego przypadku emisja CO2 wyniesie zaledwie 86 gramów na kilometr. Alternatywą dla manualnej skrzyni biegów jest przekładnia zautomatyzowana z dwoma silnikami elektrycznymi płynnie zmieniającymi biegi.

 

 

INFORMACJA I ROZRYWKA

Seat Portable System (PID) powstał szczególnie z myślą o młodych. Ten innowacyjny system wyposażony w 5-calowy wyświetlacz współpracuje z układami elektronicznymi pojazdu, ale można go także używać jak urządzenie mobilne. Do najważniejszych funkcji systemu należy nawigacja, zestaw głośnomówiący do telefonu ze sterowanie głosowym i komputer pokładowy. PID można połączyć ze zintegrowanym radiem i systemem nagłaśniającym.

Jedną z ciekawszych funkcji Seat Portable System jest tzw. Eco-trener. Dane prezentowane na wyświetlaczu, takie jak zalecana prędkość obrotowa silnika, średnie wartości oraz profil spalania pomagają kierowcy przestrzegać zasad ekonomicznej jazdy. System jest też w pełni zintegrowany z układami elektronicznymi pojazdu. Oprogramowanie można aktualizować przez Internet, a w przyszłości pojawią się specjalne aplikacje z nowymi funkcjami.

WYPOSAŻENIE

Trzy wersje wyposażenia, dwa pakiety stylistyczne oraz długa lista wyposażenia opcjonalnego i akcesoriów umożliwiają dostosowanie Mii do indywidualnego stylu i upodobań każdego kierowcy. Już wersja podstawowa ma wszystkie elementy zapewniające bezpieczną jazdę miejską, takie jak ABS, regulację kierownicy, boczne poduszki powietrzne oraz zaczepy do fotelików dziecięcych w systemie Isofix i Top Tether. Reference i Style to dwa kolejne poziomy wyposażenia. W Style kierowca ma do dyspozycji takie udogodnienia, jak elektrycznie sterowane szyby i centralny zamek.

Nabywca Mii może postawić na elegancję lub sport. Pakiety Chic i Sport obejmują specjalną kolorystykę i elementy indywidualizujące wnętrze. Częścią obydwu pakietów są aluminiowe obręcze kół i skórzane pokrycie kierownicy. Wersję Chic można wzbogacić o pakiet chromowy, zaś wersja Sport to między innymi przyciemniane szyby i sportowe zawieszenie zachęcające do bardziej dynamicznej jazdy.