SEAT: LEON SKOŃCZYŁ DWADZIEŚCIA LAT – PONAD DWA MILIONY AUT

seat-leon1

SEAT Leon obchodził ostatnio jubileusz – “stuknęło” mu dwadzieścia lat. Urodziny przypadły na model trzeciej generacji, ale już niedługo powitamy nowy model.

Obecność samochodu na rynku to także symbol rozwoju samej marki, potwierdzonego rekordowymi wynikami sprzedażowymi – od 2010 roku wzrosły aż o 60 proc.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Trasa z Moskwy do Władywostoku koleją transsyberyjską liczy ponad 9 000 kilometrów. To tyle samo, gdyby w linii prostej ustawić wszystkie sprzedane dotąd egzemplarze SEAT-a Leona – od 1999 roku swoich nabywców znalazło ponad 2 miliony egzemplarzy hiszpańskiego samochodu.

seat-leon2

Aktualna – trzecia – generacja Leona, która została przedstawiona w 2012 roku, znalazła ponad milion nabywców, czyli dwa razy więcej niż pierwsza generacja (na rynku od 1999 r. z 534 797 sprzedanymi pojazdami) oraz o 1/3 więcej niż druga generacja (na rynku od 2005 r. ze sprzedażą na poziomie 675 915 samochodów).

Wyniki te potwierdzają niezwykłą popularność modelu, który zachowuje stały wzrost przez aż trzy pokolenia. Tym większą ciekawość wzbudza czwarta generacja Leona, która już niebawem będzie miała swoją premierę.

Pierwsza generacja Leona była sprzedawana na 43 rynkach, obecna wersja – już na 48. Wśród krajów, które przekonały się do tego modelu można wymienić choćby Algierię, Ukrainę i Azerbejdżan. W 2017 roku Leon ustanowił swój najdalszy punkt docelowy, gdy trafił do sprzedaży w Nowej Zelandii.

W wyniku międzynarodowego rozwoju eksport SEAT-a wzrósł i obecnie przekłada się na ponad 80 proc. jego produkcji – co stanowi podobny odsetek do wyników Leona. Globalizację sprzedaży potwierdzają dane liczbowe z głównych rynków firmy: w przypadku pierwszej generacji sprzedaż w Hiszpanii stanowiła 38 proc. całkowitych wyników, a dziś wynosi jedynie 20 proc.

seat-leon3

Wszystkie trzy generacje kompaktowego SEAT-a zostały zaprojektowane, opracowane i wyprodukowane w zakładach marki w Martorell pod Barceloną. Projekt pierwszej wersji Leona przygotował włoski projektant Giorgetto Giugiaro, drugiej wyszedł spod ręki Waltera da Silvy, a za trzecią był odpowiedzialny Alejandro Mesonero- Romanos. Hiszpański projektant stworzył również czwartą generację modelu.

Dynamika od zawsze stanowi znak rozpoznawczy producenta, co szczególnie jest widoczne w przypadku Leona. Model Cupra R jest obecnie dla marki samochodem o największym silniku o mocy 310 KM. Już w momencie premiery pierwszej generacji w 1999 roku SEAT Leon stał się najmocniejszą wersją w historii firmy, z silnikiem o mocy 180 KM, 6-biegową skrzynią biegów i napędem na cztery koła.

Leon zwyciężył w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych (WTCC) w 2008 i 2009 roku, po raz pierwszy zdobywając jako producent samochodów z silnikami Diesla. Z kolei Jordi Gené za kierownicą Leona CUPRA w 2014 roku pobił rekord prędkości dla pojazdów z napędem na przednie koła, zatrzymując zegar na wartości 7,58 minuty na niemieckim torze Nürburgring.

Rok później Leon ST CUPRA stał się również najszybszym samochodem rodzinnym na tym legendarnym torze z czasem 7,58.12 min.