SEAT Ibiza obchodzi swoje 30-lecie. Model podbija nie tylko miejskie ulice – zabłysnął także w motorsporcie, zdobywając m.in. trzy tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Ibiza Kit Car wygrała m.in. Mistrzostwa Świata w latach 1996, 1997 i 1998 w kategorii samochodów z silnikiem 2-litrowym.
Zobacz także:
SPORT
Pierwsza generacja (1985-1988). Zespół SEAT Sport powstał rok po debiucie Ibizy I generacji. Tuż po jego powołaniu zbudowano dwa modele: SEAT Ibiza Copa na Rajdowe Mistrzostwa Hiszpanii na asfalcie i Ibiza Bimotor na drogi żwirowe. Rozwiązania wersji Bimotor pozwoliły mu konkurować z bardziej wydajnymi autami. Dwa silniki – jeden z przodu, drugi z tyłu – napędzały obie osie i zwiększyły moc samochodu ze 140 do aż 280 KM. Dzięki nim, kierowca Josep María Serviá mógł wygrywać kolejne rajdy.
Druga generacja (1994-1999). Model wrócił do zawodów w 1994 roku. W wersji 2.0 GTI służyła jako podstawa auta, które startowało w Rajdowych Mistrzostwach Hiszpanii, a w 1995 roku – także w Mistrzostwach Świata. Sukces przyszedł bardzo szybko. Trzecie miejsce w Rajdzie Portugalii i zwycięstwo w Grecji pozwoliło poważnie myśleć o przyszłych startach w klasie aut 2-litrowych.
Koncern opracował także model Ibiza Kit Car, który w 1996 roku, po wygranej w Portugalii i kilku wyróżnieniach na podium, zdobył dla marki tytuł Mistrza Świata. To tylko zachęciło do dalszych działań. W następnym roku SEAT skonstruował nowe auto – Ibizę Kit Car EVO 2 – i ponownie sięgnął po mistrzostwo. Pomimo wyczerpującej walki i coraz większej konkurencji, Ibiza nadal odnosiła sukcesy i wkrótce wygrała także mistrzostwa w 1998 roku. SEAT dominował w Rajdowych Mistrzostwach Świata trzy lata pod rząd, a Ibiza doprowadziła markę na sam szczyt popularności.
Powrót na tor. W ostatnich latach SEAT zdecydował się przenieść na wyścigi po torze. Z tego zadania doskonale wywiązuje się model Leon, któremu marka zawdzięcza wiele sukcesów – wersja tego auta z silnikiem Diesla wystartowała m.in. w wyścigach samochodów turystycznych. Mimo to powstało jeszcze kilka rajdowych wersji Ibizy. W 2002 roku specjalna odmiana jej III generacji startowała w holenderskich 24-godzinnych wyścigach.
W 2011 roku światło dzienne ujrzała Ibiza SC Trophy, powstała na bazie Cupry. Model zbudowano z przeznaczeniem na tor wyścigowy i wyposażono w 180-konny silnik oraz 7-stopniową skrzynię DSG. W aucie zmodyfikowano także wał korbowy oraz umocniono i obniżono wagę zawieszenia. Wszystko to sprzyja lepszym osiągom, bezpieczeństwu i gwarantuje lepsze prowadzenie.
Ibiza przyniosła wiele sukcesów marce SEAT w rajdach i wyścigach, dziś SEAT kontynuuje rywalizację i podbija najbardziej wymagające tory wyścigowe…