SEAT Ibiza obchodzi swoje 30-lecie! Koncepcyjne odmiany tego modelu zawsze pokazywały nowe kierunki rozwoju w świecie motoryzacji. Tak będzie także w przyszłości.
Model zadebiutował w 1984 roku na salonie samochodowym w Paryżu, wywołując wielkie poruszenie. Od tamtego czasu na salonach samochodowych całego świata pojawiło się wiele koncepcyjnych wersji tego auta.
Zobacz także:
Każda z nich była jedyna w swoim rodzaju i odkrywała nowe możliwości marki. 30-lecie modelu to doskonały moment, by je przypomnieć.
Ibiza Cabrio (1986)
Historię rozpoczęła wyjątkowo atrakcyjna Ibiza Cabrio od Proto Design w 1986 roku. Jej projektantem był Elias Bacoulas. W kolejnych latach zaprezentowano Ibizę Cabrio od ASC – z czerwonym lakierem, felgami i wnętrzem – a także od Italdesign. Czwarty i ostatni prototyp New Style pojawił się w 1991 roku i wyróżniał się białym kolorem. Wszystkie koncepcyjne Ibizy Cabrio lat 80-tych wywołały ogromne zainteresowanie i zyskały dużą popularność.
Proto C (1990)
Przy ścisłej współpracy z włoskim projektantem Giorgio Giugiaro powstał koncepcyjny model Proto C, który był zapowiedzią Ibizy II generacji. Auto zbudowano w oparciu o platformę Grupy Volkswagen i zaprezentowano na salonie w Paryżu w 1990 roku. Jego wymiary (3,91 m długości, 1,67 m szerokości i 1,12 m wysokości) były zbliżone do późniejszej Ibizy z 1993 roku. Mimo iż Proto C było bardzo futurystyczne, część jego rozwiązań trafiła do produkcji seryjnej kilka lat później.
Ibiza Vaillante (2006)
Ibiza Vaillante podbiła nie tylko targi w Genewie, ale została także bohaterem komiksu Michela Vaillanta – taki był główny cel Centrum Designu w Martorell. Ten model przyciągnął na stoisko SEAT-a mnóstwo wielbicieli. Auto zostało zbudowane i zmodyfikowane z pomocą zespołu SEAT Sport, a pod maskę trafił silnik znany z Leona CUPRA – turbodoładowana, 1,8-litrowa jednostka, której moc zwiększono z 225 KM do 240 KM.
Ibiza SportCoupé Bocanegra (2008)
Ten prototyp został pokazany w Genewie, składając hołd legendarnemu modelowi z lat 70-tych. Za jej projekt odpowiadało Centrum Designu w Martorell. Auto już na pierwszy rzut oka zdradzało swój sportowy charakter.
Czarny pas z przodu, masywne zderzaki i sylwetka coupé dodawały mu wyrazistości. Ibizę SportCoupé Bocanegra napędzał silnik 1.4 TSI z 7-stopniową skrzynią DSG, co gwarantowało frajdę z jazdy na każdym kilometrze. Prezentacja auta odbiła się tak wielkim sukcesem, że do sprzedaży wprowadzono jego limitowaną edycję.
IBZ (2009)
W 2009 roku w Frankfurcie SEAT zaprezentował prototyp IBZ – nowy pomysł na rodzinne auto z charakterem. Jego głównym zadaniem było połączenie komfortu, funkcjonalności i sportowego stylu, z jakiego słynie marka. Udało się to doskonale.
Drapieżny przód, lekka sylwetka i idealne proporcje z powodzeniem kryły przestronne wnętrze i bagażnik o pojemności 410 litrów. Po raz kolejny SEAT udowodnił, że potrafi łączyć praktyczność z wyrazistym designem.
Projekty koncepcyjnych samochodów opartych o SEAT-a Ibizę zdominowały wiele międzynarodowych salonów samochodowych. Ich dynamiczna stylistyka oraz wysoka funkcjonalność uwiodły wielu fanów marki. Przez lata modele koncepcyjne Ibizy zmieniały się i pokazywały nowe kierunki rozwoju. Gwarantujemy, że w przyszłości projektanci z Martorell zaskoczą jeszcze nie raz i zaprezentują równie interesujące samochody. Droga SEAT-a Ibizy dopiero się zaczyna.