Powiększenie próbki ponad 100 000 razy? Prosta sprawa. Analiza z dokładnością do nanometra? Żadne wyzwanie! Tak działa mikroskop elektronowy, który można zobaczyć zarówno w serialach kryminalnych, jak i w najbardziej zaawansowanych ośrodkach badawczych na świecie.
W codziennej pracy towarzyszy także specjalistom SEAT-a. Czego można dowiedzieć się dzięki jego pracy? Sprawdźmy!
Zobacz także:
Mikroskop elektronowy jest w stanie powiększyć analizowany wycinek ponad 100 000 razy, a także zbadać go z dokładnością do nanometra, czyli jednej miliardowej metra. Ta niewyobrażalnie mała jednostka pozwala badaczom z SEAT-a przejrzeć na wylot DNA samochodu. Ci, pochyleni nad różnymi preparatami, potwierdzają najwyższą jakość i trwałość materiałów wykorzystywanych w produkcji samochodów.
Pod mikroskop można wsunąć szkiełko z dowolną próbką – analitycy mogą zbadać pod nim wszystkie materiały wykorzystywane w produkcji samochodu: metale, tkaniny, tworzywa sztuczne czy farby.
Czego w nich szukają? Potwierdzenia, że w surowcach nie ma żadnych zanieczyszczeń niewidocznych gołym okiem – mogłyby one spowodować blaknięcie lakieru czy niższą żywotność. Inżynierowie SEAT-a są w stanie wcześniej dostrzec wszystkie niepożądane elementy, tak aby materiały do produkcji nowego samochodu były zawsze najwyższej jakości.
Cienkie jak włos, twarde jak skała
Co 0,12 milimetra wiązka elektronów przenika przez warstwy lakieru, aby zagwarantować, że z powodu np. kontaktu ze żwirem jego powłoki się nie rozwarstwią. Dzięki badaniom koloru pod mikroskopem można się także upewnić, że wszystkie części samochodu mają dokładnie taki sam odcień, a po złożeniu będą tworzyć harmonijną całość. Postrzeganie koloru jest co prawda subiektywne, ale dzięki tym analizom Klienci mogą sprawdzić, czy zderzaki, drzwi i inne elementy mają tę samą barwę.
Na wrażenia kolorystyczne wpływ ma także nasłonecznienie – inne w różnych zakątkach Europy. Szczegółowe badania pozwalają sprawdzić, czy kolor lakieru będzie idealnie zgodny z projektem, niezależnie od warunków pogodowych, i czy będzie on długo błyszczeć tak, jakby samochód przed chwilą wyjechał z salonu.
SEAT będący częścią Grupy Volkswagen, jest jedyną firmą z sektora motoryzacyjnego, która projektuje, rozwija i produkuje samochody w Hiszpanii. Koncern ma swoje Centrum Techniczne, które działa jako centrum wiedzy, skupiając 1000 inżynierów.