W latach 2016-18 SEAT wprowadził na rynek trzy nowe SUV-y. Prace nad ich stworzeniem trwają praktycznie od trzech dekad.
Zanim na europejskie drogi wyjechał model Ateca, producent zaprezentował kilka samochodów koncepcyjnych wyznaczających kierunek rozwoju segmentu.
Zobacz relacje:
Od plażowego modelu Marbella Playa Concept do zaawansowanego technologicznie 20V20, wszystkie prototypy ukształtowały DNA trzech samochodów: Ateca, Arona i Tarraco. Wszystkie one po raz pierwszy wjechały do salonów w 2016 roku, choć ich historia rozpoczęła się dużo wcześniej, a kolejne etapy były wyznaczane przez innowacyjne samochody koncepcyjne.
– Nasze prototypy charakteryzowały się sportowymi proporcjami, śmiałym designem i dopracowanymi detalami. Dynamiczny wygląd łączyliśmy z najnowocześniejszą technologią. Wszystkie te cechy można odnaleźć w SUV-ach, które ostatecznie trafiły do sprzedaży – mówi Xavier Villanueva, projektant SEAT-a.
Projekt Marbella Playa Concept i Salsa Emoción
W 1991 roku, gdy w stacjach radiowych królowała Nirvana ze swoim hymnem lat 90. „Smells Like Teen Spirit”, SEAT zaprezentował na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie prototyp Marbella Playa Concept. Był to odważny projekt pick- upa stworzony z myślą o wypadach na łono natury. Od modelu Marbella wyróżniał się wysokością i maskownicą, miał silnik o mocy 40 KM i terenowy wygląd.
– Charakteryzował się też żywiołowymi, młodzieżowymi kolorami i okrągłymi światłami przeciwmgielnymi z przodu – wspomina Xavier.
W 2000 roku, u progu nowego millenium, producent opracowywał samochód koncepcyjny, który miał uczcić 25. rocznicę otwarcia Centrum Technicznego marki. Prześwit modelu Salsa Emoción wynosił 310 mm w trybie terenowym.
– W tym aucie po raz pierwszy zastosowano specyficzne boczne wtłoczenia, które później ewoluowały w modelu IBX, aby ostatecznie pojawić się znów w projekcie SEAT Arona – mówi projektant.
Premiera prototypu odbyła się podczas Paris Motor Show, gdzie największą sensację wywołał silnik o mocy 250 KM, dzięki któremu samochód był w stanie poradzić sobie z każdą nawierzchnią. Salsa Emoción został wyposażony w trzy tryby jazdy (Off Road, Sport i Street) zintegrowane w systemie Multi Driving Concept. Wszechstronność modelu wyznaczyła kierunek rozwoju crossoverów.
Tribu i IBX
W tym samym roku, w którym Steve Jobs przedstawił światu pierwszego iPhone’a (2007 rok), SEAT zaprezentował Tribu na targach motoryzacyjnych w Genewie. Prototyp posiadał wszystkie najważniejsze cechy dzisiejszych SUV-ów: terenowy styl, duży prześwit i kompaktową sylwetkę. Podobnie jak w przypadku Salsa Emoción, opracowano trzy tryby jazdy: Urban, Sport i Freerun.
Zaczęto też łączyć miejski charakter z napędem na cztery koła.
– Z Tribu zachowały się kwadratowe nadkola, obecne w modelu SEAT Ateca oraz trójkątne tylne światła, które zainspirowały wyjątkowy design tyłu Tarraco – dodaje Xavier.
Na początku 2011 roku marka ujawniła prototyp IBX. W samochodzie rozwinięto rozwiązania konstrukcyjne wprowadzone w Tribu, karoseria była jednak znacznie bardziej kanciasta i wyrazista.
– Wysoki przód, kompaktowy podział pasażerski, efektowe reflektory – to tylko niektóre cechy, którymi odznaczają się również Arona i Ateca – wymienia projektant SEAT-a.
Co więcej, w IBX wykorzystano najnowocześniejszą technologię, m.in. pełne oświetlenie LED i napęd hybrydowy.
20V20
To ostatni prototyp SUV-a zaprezentowany w Genewie przed oficjalnym debiutem SEAT Ateca – pierwszego crossovera hiszpańskiego producenta, który wyjechał z zakładów na drogi. Model miał łączność z otoczeniem. Dołączono bowiem innowacyjne narzędzie dotykowe Personal Drive, które pełniło funkcję mobilnego systemu nawigacyjnego i pilota, którym można było zdalnie regulować klimatyzację.
– Mieliśmy pomysł, aby kierowca nosił serce swojego samochodu w kieszeni – zdradza projektant.
Altea Freetrack i Leon Cross Sport
W opowieści o długiej drodze do pierwszego SUV-a SEAT-a nie można pominąć dwóch samochodów koncepcyjnych, w których testowano przełomowe technologie. W Altea Freetrack, aucie wystawionym po raz pierwszy na Geneva Motor Show w 2007 r., dopracowano system Multi Drive.
Z drugiej strony, Leon Cross Sport, zaprezentowany we Frankfurcie w 2015 roku, połączył osiągi kompaktowego samochodu sportowego z wszechstronnością samochodu terenowego.
Choć każdy prototypów był odrębnym rozdziałem w historii marki, wszystkie doprowadziły do powstania modeli Arona, Ateca i Tarraco. Obecnie 4 na 10 sprzedawanych przez producenta to SUV-y, a segment rozwija się w szybkim tempie. Na 2020 rok SEAT zapowiada kolejną strategiczną fazę rozwoju – e-mobilność. Pierwszym modelem w elektrycznej odsłonie będzie Tarraco, wprowadzony na rynek w wersji plug-in hybrid.