Na barcelońskim wybrzeżu rozpoczyna się kolejny, letni poranek. Na horyzoncie powoli budzi się słońce. Jego pomarańczowe – a nie żółte, niepowtarzalne odcienie na długo zapadają w pamięć.
To właśnie nimi zainspirowali się projektanci zespołu SEAT-a, którzy z Samoa Orange uczynili flagowy kolor swojego pierwszego SUV-a. Nowa Ateca przyciąga wzrok pomarańczowym lakierem w metalicznym odcieniu.
Zobacz także:
– Barcelona to miasto na wybrzeżu, z którego świetnie widać wschodzące słońce. Jego pomarańczowy odcień, który stopniowo pojawia się na horyzoncie to właśnie barwa, którą chcieliśmy uchwycić podczas projektowania koloru dla nowego SUV-a. Kolory to coś więcej niż efekt wymieszania pigmentów. Są po to, aby je czuć i nimi żyć – wyjaśnia Jordi Font, szef Działu Projektowania Kolorów SEAT.
Z połączenia pigmentów i kreatywności designerów powstały setki odcieni. Z nich Dział Projektowania Kolorów SEAT-a wyodrębnił tylko 12, a spośród nich jeden szczególny – metaliczny Samoa Orange. W sumie chemicy przetestowali aż 100 propozycji nowego koloru i zużyli ponad 1000 litrów farby.
Wielu użytkowników zwraca szczególną uwagę na barwę samochodu. Aby spełnić ich oczekiwania kreatorzy kolorów SEAT-a biorą pod uwagę nie tylko gust przyszłych kierowców. Specjaliści prognozują z trzyletnim wyprzedzeniem, jakie trendy będą obowiązywać w przyszłości. Szczególnie pomocne są nowinki w modzie i architekturze.
Zanim kreatorzy kolorów uruchomią swoją wyobraźnię, pytają o zdanie zespół projektantów. Od nich dowiadują się więcej na temat właściwości nowego samochodu, co szybko łączą z proponowanym kolorem. Duże znaczenie mają wymiary, kształt czy rodzaj auta.
– Małe samochody malujemy na jasne, jednolite kolory, w przeciwieństwie do większych modeli, które lepiej prezentują się w ciemniejszych, metalicznych odcieniach. Ważnym aspektem wyboru lakieru jest przeznaczenie samochodu. Inną gamę barw zaproponujemy dla auta o sportowym charakterze, a inną dla SUV-a – mówi Jordi Font.
Paleta kolorów samochodu projektowana jest jednak nie tylko ze względu na jego cechy. Dużą rolę odgrywa także przyszły kierowca oraz jego otoczenie.
– Jasne, odważne barwy świetnie pasują do młodych ludzi. Ci starsi, dojrzali, preferują bardziej wyszukane kombinacje – tłumaczy Font.
Są też kolory uniwersalne, które idealnie sprawdzają się niezależnie od okoliczności. Biały, szary i czarny to najpopularniejsze odcienie wybierane przez europejskich kierowców.