SEAT: ALTEA DOŁĄCZA DO GAMY AUT ELEKTRYCZNYCH

Seat ogłosił, że trwają prace nad zaprojektowanym w Hiszpanii pierwszym w pełni elektrycznym samochodem. Altea XL Electric Ecomotive, nie wydzielający żadnych spalin pojazd, to tylko jedna z pozycji, które producent pragnie w przyszłości wprowadzić na rynek motoryzacyjny. Druga to Leon TwinDrive Ecomotive, samochód wyposażony w jednostkę hybrydową.

Na przestrzeni kolejnych miesięcy, firma Seat udostępni oba te modele instytucjom rządowym w Katalonii i Madrycie. Pojazdy staną się częścią ich floty samochodowej. Pozwoli to na uzyskanie informacji zwrotnej dotyczącej obsługi samochodów i oceny potencjału produkcji pojazdów elektrycznych na szerszą skalę. Firma przewiduje, że pierwsze pojazdy elektryczne opuszczą linię montażową w roku 2015, zaś w kolejnym produkowane będą również te w pełni elektryczne.

– Klienci pragną zrównoważonych form transportu, jednakże, ich potrzeby są zróżnicowane. Dlatego też, wierzymy, że równoczesny rozwój dwóch różnych technologii, pozwoli firmie Seat sprostać ich oczekiwaniom – mówi James Muir, Prezes koncernu.

Wiadomość o planach wprowadzenia pierwszych elektrycznych samochodów zbiegła się z nową ofertą firmy Seat, która na przełomie kolejnych dwunastu miesięcy ma być wzbogacona o cztery nowe modele. Pierwszym z nich jest miejski samochód – Mii.

Transport elektryczny – wspólny wysiłek

Przyszłość transportu elektrycznego w Hiszpanii zależy nie tylko od pojazdów, lecz również od baterii oraz odpowiedniej infrastruktury. Z tego też powodu Seat, największy przemysłowy inwestor w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w kraju, kieruje projektem CENIT VERDE. To współpraca pomiędzy producentami, uniwersytetami, jednostkami badawczymi i Hiszpańskim Ministerstwem Nauki i Innowacji, których wspólnym celem jest, aby elektryczne samochody stały się w Hiszpanii rzeczywistością.

Altea XL Electric Ecomotive

Altea XL Electric Ecomotive przeciera szlaki w transporcie elektrycznym w Hiszpanii. Wyposażony jest on w akumulator zapewniający zasięg 135 kilometrów. Silnik o mocy 115 KM (85 kW) i momencie obrotowym wynoszącym 270 Nm to gwarancja przyjemności z jazdy. Połączenie tych dwóch parametrów pozwala osiągnąć prędkość rzędu 135 km/h. Dzięki przestronnemu przedziałowi pasażerskiemu i pojemnemu bagażnikowi, elektryczna wersja modelu Altea XL jest świetnym rozwiązaniem dla rodziny lub firmy transportowej.

Co więcej, baterie umieszczono w taki sposób (pod tylnymi siedzeniami i bagażnikiem), aby nie ograniczały przestrzeni przedziału pasażerskiego. Zaawansowany system odzyskiwania energii z hamowania optymalizuje zużycie energii. Ponadto, gdy elektryczna wersja modelu Altea XL zaparkowana jest na słońcu, umieszczone na dachu ogniwa fotowoltaiczne umożliwiają recyrkulację świeżego powietrza w przedziale pasażerskim, co znacznie obniża zużycie energii, która potrzebna jest w momencie uruchomienia układu klimatyzacji.

Leon TwinDrive

Nowy Seat Leon TwinDrive Ecomotive stanowi przełom w dziedzinie pojazdów hybrydowych, ponieważ łączy on zalety tradycyjnego silnika spalinowego i silnika nieemitującego substancji szkodliwych. W trybie elektrycznym system TwinDrive pozwala pokonać dystans 52 kilometrów, z maksymalną prędkością 120 km/h. W trybie hybrydowym (silnik elektryczny razem ze spalinowym), zużycie paliwa wynosi jedynie 1,7 litra benzyny lub 18,5 KWh na 100 km, prędkość maksymalna to 170km/h, a emisja CO2 równa jest 39 g/km.

Pojazdy Ecomotive

Altea XL Electric Ecomotive i Leon TwinDrive Ecomotive to nie pierwsze próby firmy Seat w dziedzinach zrównoważonego transportu i ochrony środowiska. Ponad 60 proc. aut produkowanych w Hiszpanii przez Seata cechuje się emisję spalin CO2 poniżej 130 g/km.

Ibiza Ecomotive z silnikiem o mocy 75 KM (55 KW) w trybie mieszanym spala jedynie 3,4 litra na 100 km, zaś emisja spalin nie przekracza 89 g/km. Do rodziny aut Ecomotive dołączają modele Leon, Altea, Altea XL, Alhambra i nowy samochód miejski Mii, wszystkie o podobnych parametrach, jeśli chodzi o spalanie i emisję substancji szkodliwych.

Martorell, zrównoważony zakład produkcyjny

Prowadzonych jest wiele projektów, których głównym celem jest redukcja emisji CO2 i wykorzystanie zasobów energetycznych w sposób efektywny i zrównoważony. Jako przykład warto wymienić tutaj wprowadzenie przez Seata EuroEnergest systemu monitorującego zużycie energii. Pozwala on wykorzystywać energię w sposób efektywny, równocześnie zmniejszając emisję spalin CO2 o 3900 ton na rok.

Dzięki takiej strategii marka otrzymała wiele wyróżnień. Jednym z ostatnich, a zarazem pierwszy raz przyznanym hiszpańskiej firmie, jest standard ISO 50.001, dotyczący efektywności energetycznej.

„Seat in the Sun”

Jednym z najważniejszych projektów jest „Seat in the Sun”, największy zakład z ogniwami fotowoltaicznymi w Hiszpanii i jeden z największych tego typu, jaki istnieje w europejskim przemyśle motoryzacyjnym. Równie innowacyjnym pomysłem było zamontowanie paneli fotowoltaicznych w strefach tymczasowego magazynowania samochodów marki. Po rozpoczęciu tego projektu, wydajność wzrosła dwukrotnie z 4 do 8 megawatów przez ostatnich kilka tygodni.

W następnym roku, po zakończeniu ostatniego etapu projektu, wydajność ma wzrosnąć aż do 10,6 MW. Oznacza to, że inicjatywa umożliwia redukcję emisji spalin CO2 o 6200 ton rocznie.

Pociągiem z Martorell do każdego zakątka świata

Seat jest również aktywny w kwestii wykorzystania kolei w transporcie pojazdów i części samochodowych. W 2008 roku firma otworzyła Autometro, specjalne połączenie kolejowe do przewozu gotowych aut pomiędzy Martorell i portem Barcelony. Obecnie firma eksportuje ponad 40 proc. swoich samochodów transportem morskim, z czego 95 proc. dociera najpierw do portu Barcelona za pośrednictwem kolei. Ponadto, Seat otworzył Cargometro, linie łączącą fabrykę w Martorell z kompleksem Zona Franca. Oba połączenia kolejowe pozwalają zmniejszyć ilość ciężarówek na drodze o ok. 57000, co odpowiada redukcji emisji spalin CO2 o 2600 ton na rok.

Idąc dalej, otwarcie „korytarza śródziemnomorskiego” (ang. Mediterranean corridor) pozwoli marce kontynuować rozwój strategii eksportu samochodów za pośrednictwem kolei. Udział transportu kolejowego wzrośnie wówczas z 11 do 30 procent.