13 listopada minęło równo 70 lat, odkąd pierwszy pojazd marki SEAT zjechał z taśmy produkcyjnej w barcelońskiej fabryce Zona Franca.
Kultowy model 1400 zapoczątkował historię firmy, która miała znaczący wpływ na rozwój motoryzacji nie tylko w Hiszpanii, ale też na całym świecie.
Zobacz także:
RAJDY: 40 LAT TEMU KULTOWA LANCIA RALLY 037 DOKONAŁA NIEMOŻLIWEGO
Od początku swojego istnienia marka SEAT zawsze wprowadzała na rynek pojazdy zaprojektowane i opracowane z myślą o klientach i ich stale zmieniających się potrzebach. Model 1400, który został wprowadzony na rynek w 1953 roku, zachwycił konsumentów swoim stylowym wyglądem inspirującym się amerykańskimi samochodami. Ważnym czynnikiem sukcesu pierwszego modelu SEAT-a była też wyjątkowa elegancja tak ceniona w ówczesnych czasach. Obecnie samochodem, który nawiązuje do modelu 1400, jest SEAT Leon, który stanowi najlepszy przykład rozwoju marki.
Od modelu 1400 do SEAT-a Leona: ewolucja samochodów
Samochody hiszpańskiej marki były modyfikowane wraz ze zmieniającymi się potrzebami klientów. W latach 50. królował chrom, duże okrągłe reflektory i dyskretne tylne światła. Dziś inżynierowie i projektanci współpracują ze sobą, aby zmaksymalizować aerodynamikę, bezpieczeństwo oraz poprawić widoczność, a także komfort pasażerów. Dzięki temu SEAT Leon oferuje czystszą i ostrzejszą estetykę, z mocnym oświetleniem LED i białym odcieniem świateł, aby nie męczyć wzroku kierowców.
Bagażnik modelu 1400 również był duży, ale koło zapasowe zajmowało dużą część jego objętości. Obecnie głębsza podłoga SEAT-a Leona i specjalne wnęki na koło zapasowe, a także na subwoofer systemu nagłośnienia, oferują znacznie większą pojemność przy niewielkim zwisie nadwozia. Jeśli natomiast potrzeba więcej miejsca, to hiszpański producent oferuje również wersję kombi w modelu SEAT Leon Sportstourer, zapewniający pojemności nawet do 620 litrów.
SEAT 1400 i historia motoryzacji w Hiszpanii
Pierwszy pojazd wyprodukowany przez SEAT-a zapewniał atrakcyjną estetykę, z wyglądem zewnętrznym inspirowanym amerykańskimi samochodami tamtych czasów. Tył pojazdu był zaokrąglony i bardzo elegancki ze zwężającymi się tylnymi światłami. Był to również jeden z pierwszych modeli, w których wprowadzono zakrzywione, jednoczęściowe szyby przednie i system ogrzewania. Jego 48-litrowy zbiornik paliwa zapewniał mu znaczny zasięg i zużycie paliwa na poziomie 10,5 litra na 100 km. Posiadał 4-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 1395 cm3, sprzężony z 4-biegową manualną skrzynią biegów i maksymalną mocą 44 KM. Dzięki temu osiągał prędkość nawet do 120 km/h. SEAT 1400 był też jednym z pierwszych samochodów w Europie, w którym zastosowano samonośne nadwozie, zwane wówczas „pontonem”.
Do końca początkowej serii produkcyjnej SEAT-a 1400 w 1954 roku wyprodukowano 1345 egzemplarzy tego modelu, a był to dopiero początek. W linii 1400 znalazły się takie modele jak: 1400 A w 1954 roku, 1400 B w 1956 roku i 1400 C w 1960 roku, wraz z serią wersji specjalnych – samochodów rodzinnych, komercyjnych, a także vanów. Z każdą kolejną wersją wprowadzano nowe ulepszenia w zakresie osiągów i konstrukcji, pomagając rozwijać SEAT-a, jako hiszpańską markę na arenie międzynarodowej.
Model 1400 przyczynił się do ogromnego sukcesu firmy. Chociaż początkowa produkcja była niewielka, do końca 1954 r. dostarczono 959 sztuk, a rok później roczna produkcja zbliżyła się do 3 tys. i była tworzona prawie w 100% z komponentów krajowych. W 1956 r. wyprodukowano 7 tys. pojazdów, a rok później aż 10 tys. Do końca okresu komercjalizacji sprzedano łącznie 98 978 egzemplarzy, a marka zapewniła sobie stabilną pozycję na rynku i wielką rolę w historii hiszpańskiej motoryzacji.
Obecnie SEAT S.A. ma się lepiej niż kiedykolwiek. Firma osiągnęła rekordowe wyniki finansowe z zyskiem operacyjnym w wysokości 501 mln euro. Dodatkowo hiszpański producent napędzany sukcesem marki CUPRA, która dostarczyła łącznie ponad 221 tys. pojazdów w okresie od stycznia do września 2023 r. Jest to wzrost o 21,6% w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku. Ponadto firma, która jako jedyna produkuje, opracowuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii, inwestuje 3 mld euro w transformację przemysłową, organizacyjną i kulturową, aby przejść w całości na energię elektryczną.