Baterie są sercem pojazdów elektrycznych i hybrydowych, ale wielu użytkowników wciąż wie o nich niewiele.
Ekspert z Centrum Testowego Energii (TCE), jedynego w swoim rodzaju laboratorium badań nad akumulatorami SEAT S.A. w południowej Europie, odpowiada na 5 najczęściej zadawanych pytań dotyczących baterii i ich wydajności.
Zobacz także:
CONTINENTAL: EKO WYZWANIE W OCZYSZCZENIU BAŁTYKU Z PLASTIKU
Z czego wykonane są baterie?
Technologia stosowana w Grupie Volkswagen jest oparta na litowo-jonowym połączeniu z ogniwami bazującymi na niklu, manganie i kobalcie (NMC), które są minimalnymi jednostkami magazynu energii ułatwiającymi ładowanie.
Ogniwa są pogrupowane w moduły i ułożone w pakiety, które wraz z elektroniką sterującą, układem chłodzenia i obudowami tworzą kompletny akumulator gotowy do montażu w pojeździe – wyjaśnia Francesc Sabate, szef Centrum Testowego Energii SEAT.S.A.
Jaka jest różnica między baterią elektryczną a hybrydową?
Odpowiedź tkwi w ich zdolności do magazynowania energii. W pojeździe elektrycznym, który w odróżnieniu od hybrydy nie posiada silnika spalinowego, akumulator musi mieć większą pojemność, aby przebyć tę samą odległość. Oznacza to, że potrzebuje więcej ogniw.
Bateria hybrydy ma około 100 ogniw, podczas gdy akumulator pojazdu elektrycznego posiada ich około 300 – dodaje Sabate.
Jak długo może posłużyć bateria?
To zależy m.in. od częstotliwości użytkowania auta, temperatur, na które jest narażony pojazd i liczby cykli ładowania.
W przypadku naszych pojazdów możemy zapewnić minimum 160 000 kilometrów lub 8 lat gwarantowanej żywotności dzięki intensywnym testom, którym poddajemy akumulatory. Testy obejmują ekstremalne warunki klimatyczne i tryby użytkowania, które nieustannie doprowadzają akumulatory do granic ich możliwości – tłumaczy inżynier SEAT S.A.
Jak można przedłużyć życie baterii?
Kluczem jest utrzymanie pojazdu w jak najlepszym stanie. Wskazane jest minimalizowanie liczby szybkich ładowań, ponieważ zapobiega to zbyt wysokiemu wzrostowi temperatury akumulatora.
Utrzymywanie poziomu naładowania między 40% a 80% pomaga również wydłużyć żywotność akumulatora poza minimalne kryteria gwarancyjne – dodaje Francesc.
Czy baterie mogą mieć drugie życie?
Gdy pojazdy elektryczne osiągną 160 000 km przebiegu lub są po 8 latach eksploatacji, akumulator nadal działa do około 80% swojej pojemności. Oznacza to, że możemy doświadczyć krótszego zasięgu w codziennym użytkowaniu samochodu po naładowaniu.
Nie oznacza to jednak, że bateria nie jest już przydatna, ponieważ ta 80% pojemności może być wykorzystywana w innych zastosowaniach, które wymagają mniej energii, takich jak statyczne magazynowanie energii. Ta nowa funkcja zapewnia, że pojedyncza bateria może być ponownie użyta, aby przedłużyć jej żywotność – podsumowuje Francesc Sabate.