SEAT 124 zrewolucjonizował segment aut średniej wielkości w Hiszpanii.
Większy, mocniejszy oraz tylko niewiele droższy od konkurentów, nowy model w chwili debiutu na rynku właściwie nie miał konkurencji. Gdy w 1968 r. zaprezentowano go podczas Barcelona Motor Show, spotkał się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem.
Zobacz także:
MERCEDES-BENZ: MODEL CL KOŃCZY 25 LAT
Z ceną wynoszącą 202 tys. peset był w zasięgu budżetów Hiszpanów, którzy potrzebowali wygodnego auta na dłuższe podróże. Rok później z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy SEAT – żółty model 124, który zapewnił marce ogromny sukces i był zapowiedzią dalszego rozwoju hiszpańskiej motoryzacji.
Start produkcji w Pamplonie
Rok 1975 był trudnym momentem w historii kraju. Zmarł dyktator Francisco Franco, a nastroje społeczne w Hiszpanii wciąż uczącej się demokracji, bardzo się pogorszyły. Szczególnie źle było w Pamplonie, gdzie Authi zaprzestało produkcji modeli samochodów należących do British Leyland. Hiszpański rząd, będący właścicielem SEAT-a, podjął decyzję, że przeniesie tam produkcję modelu 124, co zbiegło się w czasie z prezentacją wersji 124 D, która przyjęła jako „Pamplona”.
Czterometrowy sedan z silnikiem o pojemności 1,2 litra i napędem na tylną oś wyposażony był w czterobiegową skrzynię biegów i rozpędzał się do 145 km/h. Najwięcej emocji wzbudzała jednak odmiana 124 Especial – z pięciobiegową przekładnią mechaniczną, która pozwalała na komfortową jazdę z prędkościami autostradowymi. Przy 140 km/h silnik kręcił się z zaledwie 4750 obrotami na minutę, a prędkość maksymalna tej wersji wynosiła aż 155 km/h.
Hiszpańska duma
Przez kolejne lata SEAT 124 przechodził kolejne modyfikacje i dostawał większe silniki – 1,6, 1,8, a nawet 1,9 litra, dzięki czemu auto potrafiło osiągnąć prędkość 180 km/h. Model 124 zaczął odnosić sukcesy również w sportach motorowych – w 1977 r. młody zespół fabryczny SEAT Sport zdobył 3. i 4. miejsce w wymagającym Rajdzie Monte Carlo. Wówczas Hiszpanie zaczęli niemal szturmować salony, dumni z wyniku osiągniętego przez rodzimą markę.
Hiszpańska historia modelu 124 skończyła się w 1982 r., gdy linia produkcyjna została sprzedana do Indii. W 1985 r. na tamtejszym rynku model zadebiutował jako Premier 118 NE i pozostawał w produkcji aż do 2001 r.