SAMOCHÓD NA GAZ: JUŻ CZAS NA PRZYGOTOWANIE DO ZIMY (PORADY)

warsztat_gaz1

Auto na LPG wymaga odpowiedniego przygotowania do zimy, czyli dokonania przeglądu technicznego. Nie warto jednak czekać z nim do ostatniej chwili.

Przegląd bowiem nie tylko ograniczy zużycie gazu, ale też zminimalizuje ryzyko uszkodzenia silnika przy ujemnych temperaturach. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę posiadając pojzad z instalacją autogaz.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Przegląd instalacji LPG powinien być dokonywany zgodnie z terminami zalecanymi przez jej producenta. Pierwsza wizyta w warsztacie powinna mieć miejsce po przejechaniu 10 tys. km. Jeżeli jednak przebieg pojazdu jest niewielki, należy udać się do warsztatu raz w roku – najlepiej jesienią, zanim temperatura za oknem spadnie poniżej zera. O czym należy pamiętać dokonując zimowego przeglądu instalacji gazowej?

Zimowy przegląd instalacji LPG krok po kroku

Jedną z pierwszych czynności, którą należy wykonać podczas zimowego przeglądu instalacji gazowej jest sprawdzenie jej szczelności na połączeniach przewodów. W tym celu najlepiej udać się do wyspecjalizowanego warsztatu samochodowego, w którym fachowcy zastosują przenośne urządzenie – tzw. detektor nieszczelności. Urządzenie to wykryje oraz zlokalizuje wszelkie szczeliny, a następnie zasygnalizuje o ich istnieniu za pomocą dźwięku oraz błyskających diod.

Kolejną, bardzo ważną czynnością przy zimowym przeglądzie instalacji LPG jest wymiana filtrów.

– Filtry zabezpieczają silnik auta przed zanieczyszczeniami, które dostają się do zbiornika wraz z paliwem podczas tankowania. Należy pamiętać, że zanieczyszczenia oleiste mogą blokować wtryskiwacze gazu, uniemożliwiając tym samym przełączanie benzyny na gaz. Kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej zera, zanieczyszczenia działają jak klej i blokują tłoczki wtryskiwaczy, powodując w ten sposób gaśnięcie silnika podczas przełączania paliwa. Jestem przekonany, że żaden kierowca nie chciałby narażać się na wysokie koszty wynikające z zaniedbania i niewymienionych w terminie komponentów instalacji autogaz. Warto zająć się tym odpowiednio wcześniej – mówi Marcin Dziewiątkowski, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A, producenta systemów LPG/CNG marki STAG.

Chociaż wymiana filtrów jest czynnością prostą i doświadczonemu kierowcy nie powinna przysporzyć trudności, w tym przypadku lepiej zdać się na wiedzę i doświadczenie mechaników, którzy zadbają o to, aby w trakcie wymiany ustawienia instalacji autogaz nie uległy zmianie.

Należy mieć na uwadze również fakt, że zbagatelizowanie wymiany filtrów w odpowiednim czasie może przynieść kierowcy poważne szkody – np. większe spalanie gazu, spadek mocy przy przyspieszaniu, nierówną pracę silnika czy jego gaśnięcie podczas pracy na gazie. Pod maskami pojazdów z popularnymi instalacjami gazowymi tzw. VI generacji, czyli z sekwencyjnym wtryskiem gazu, znajdują się dwa rodzaje filtrów – fazy ciekłej oraz lotnej, które należy wymienić po przejechaniu 10 tys. km.

– Wśród elementów instalacji autogaz, o które należy szczególnie zadbać przed zimą, znajdują się również świece zapłonowe. Należy pamiętać, że silnik zasilany gazem pracuje w odmiennych warunkach niż w przypadku benzyny – przede wszystkim w dodatkowo obciążających układ zapłonowy. To z kolei skraca żywotność świec zapłonowych, a niesprawne świece uniemożliwią odpalenie auta przy niskich temperaturach – dodaje Marcin Dziewiątkowski, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A, producenta systemów LPG/CNG marki STAG.

Ostatnią czynnością, jaką należy wykonać w czasie zimowego przeglądu jest regulacja instalacji LPG. Niedopełnienie tej czynności może skutkować zużywaniem pojazdu większej ilości paliwa niż powinno. Zapobiec temu może kalibracja przeprowadzona w warsztacie samochodowym, w którym specjaliści dokonają jej za pomocą komputera podłączonego do samochodu. Dodatkowo, kalibracja zapewni płynną jazdę i ograniczy ryzyko niedogodnych podczas jazdy szarpnięć, zwiększając tym samym bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania samochodu.

Powyższe działania w zupełności wystarczą, aby instalacja gazowa działała poprawnie w czasie zimy. Przez kolejne 10 tys. kilometrów kierowca może cieszyć się bezawaryjną jazdą oraz liczyć oszczędności generowane przez jazdę na tańszym oraz bardziej ekologicznym od benzyny paliwie.