W nowy etap wkroczyło przedsięwzięcie firm Mercedes- Benz i Bosch, mające na celu opracowanie rozwiązań umożliwiających zautomatyzowaną jazdę po mieście.
W San José w Dolinie Krzemowej ruszył pilotażowy projekt usługi przewozu osób zautomatyzowanymi modelami Klasy S.
Zobacz relacje:
Monitorowane przez kierowcę samochody kursują pomiędzy dzielnicą West San José a śródmieściem, wzdłuż ulic San Carlos Street oraz Stevens Creek Boulevard. Usługa, oparta na aplikacji mobilnej, będzie początkowo dostępna dla wybranej grupy użytkowników. Do rezerwacji podróży zautomatyzowaną Klasą S z określonego punktu do miejsca docelowego będą oni używać aplikacji opracowanej przez Daimler Mobility AG.
Próba ma dostarczyć cennych spostrzeżeń na temat dalszego rozwoju ich zautomatyzowanego systemu jazdy (poziom 4/5 według SAE). Obaj partnerzy liczą też na dodatkowe informacje na temat możliwych sposobów integracji samochodów autonomicznych z intermodalnym systemem mobilności, który obejmuje również transport publiczny oraz car-sharing.
Partnerzy na rzecz przyszłości mobilności
W połowie 2017 r. San José zostało pierwszym miastem w USA, które zaprosiło prywatne firmy do przeprowadzania terenowych testów zautomatyzowanej jazdy i analizy coraz większych wyzwań w ruchu drogowym. Nieprzerwane, 360-stopniowe monitorowanie otoczenia przez samochody może potencjalnie zwiększyć poziom bezpieczeństwa, szczególnie w zatłoczonym ruchu miejskim, a ich płynny styl jazdy ma szansę poprawić płynność ruchu.
Od sierpnia do listopada przedstawiciele obu firm współpracowali z pracownikami urzędu miasta San José i omawiali projekt z kilkoma organizacjami społecznymi. Podczas siedmiu spotkań zespół przedyskutował cele projektu, zademonstrował technikę zastosowaną w samochodach i objaśnił zastosowane w nich stopnie zabezpieczeń, a także przyjął sugestie dotyczące przypadków praktycznych na przyszłość.
Od około 2,5 roku firmy Mercedes- Benz i Bosch wspólnie pracują nad rozwiązaniami dotyczącymi zautomatyzowanej jazdy w miastach. Ich wspólnym celem jest opracowanie rozwiązań reprezentujących poziom 4/5 SAE, czyli w pełni zautomatyzowanych pojazdów bez kierowcy, w tym oprogramowania do zarządzania tymi pojazdami. Nie chodzi tu o prototypy, ale o stworzenie gotowego do produkcji systemu, który można zintegrować z różnymi typami i modelami aut.
W swoich pracach nad oprogramowaniem kontrolującym ruch pojazdów partnerzy celowo nie polegają wyłącznie na sztucznej inteligencji i „nabijaniu” kilometrów, ale korzystają również z symulacji oraz specjalnych lokalizacji testowych, które pozwolą sprawdzić konkretne reakcje w sytuacjach, które w ruchu drogowym występują bardzo rzadko.
W tym celu inżynierowie z centrum testowo- technicznego Mercedes- Benz w Immendingen w Niemczech korzystają też z poligonu doświadczalnego o powierzchni 100 000 m2, zaprojektowanego specjalnie pod kątem testów zautomatyzowanych samochodów. Skomplikowane sytuacje drogowe można odtwarzać tam niezwykle dokładnie i tak często, jak to potrzebne.
Podczas gdy jedna część zespołu ma swoją siedzibę w Sunnyvale w Dolinie Krzemowej, inna składa się z inżynierów obu firm pracujących w okolicach Stuttgartu.
Bezpośrednia komunikacja
Współpraca specjalistów Mercedes-Benz i Bosch odbywa się „biurko w biurko”. Zapewnia to krótkie ścieżki decyzyjne i pozwala na szybką wymianę informacji. Know- how Boscha, począwszy od czujników, jednostek sterujących oraz układów kierowniczych i hamulcowych aż po całe podzespoły, łączy się też doświadczeniem marki samochodowej w zakresie integracji systemów oraz budowy aut.
Integrację zautomatyzowanych pojazdów z flotą taksówek
Specjalnie na potrzeby swojego pilotażowego projektu zautomatyzowanego przewozu osób firmy Bosch i Mercedes- Benz podjęły współpracę z kolejnym partnerem: oddziałem Daimler Mobility AG. Opracowuje on i testuje platformę flotową, dzięki której potencjalni partnerzy z branży przewozu osób będą mogli bez problemu włączyć zautomatyzowane pojazdy do oferty swoich usług.
Platforma obsługuje zarówno pojazdy zautomatyzowane, jaki konwencjonalne – w tym eksploatację oraz prace konserwacyjne. Bazująca na aplikacji mobilna usługa dla samochodów Mercedes- Benz z tradycyjnym napędem ruszyła w rejonie Zatoki San Francisco jesienią 2019 r., a obecnie jest dostępna również w Berlinie.