RUSZA FORMUŁA E: RENAULT I MICHELIN WŚRÓD PIONIERÓW

fore_1

W sobotę 13 września 2014 r. w Pekinie odbędzie się pierwszy z serii wyścigów Formuły E, w których startują wyłącznie jednomiejscowe samochody elektryczne korzystające tylko z jednego kompletu opon.

Jest to nowa impreza w kalendarzu sportów motorowych. Firma Michelin będąca oficjalnym partnerem FIA w ramach cyklu opracowała na potrzeby wyścigów oponę Michelin Pilot Sport EV. Mistrzostwa Formuły E będą najmniej szkodzącą środowisku imprezą pod egidą FIA.


Zobacz także:

SPORT

ECO


 
Mistrzostwa Formuły E to wyścigi jednomiejscowych samochodów z napędem elektrycznym. Poszczególne imprezy cyklu odbędą się na torach wytyczonych ulicami dziesięciu metropolii. Praktycznie wszystkie inne imprezy motoryzacyjne świata odbywają się w obiektach lub na trasach oddalonych od centrów miast bądź korzystających z kilkukilometrowych odcinków miejskich dróg. Sesje treningowe, przejazdy kwalifikacyjne i sam wyścig rozgrywane będą w ciągu jednego dnia.

Fore_2

Na starcie staną elektryczne bolidy o mocy 200 kW (270 KM). Już teraz mistrzostwa wspomagają badania i prace rozwojowe nad samochodami o zerowej emisji. Marka Renault, silnie zaangażowana w rozwój samochodów elektrycznych, wykorzystała swoje doświadczenie w projekcie bolidu Spark- Renault SRT_01E, który będzie wykorzystywany przez dziesięć stajni startujących w tych wyścigach. Renault jest również partnerem stajni e.dams, stworzonej przez Alaina Prosta i Jeana-Paula Driota. Kierowcy Sébastien Buemi i Nicolas Prost będą mieli za zadanie obronić barwy zespołu e.dams-Renault w dziesięciu wyścigach pierwszego sezonu mistrzostw FIA Formuły E.

Mistrzostwa FIA Formuły E są otwarte dla dziesięciu zespołów, z których każdy wystawia dwa samochody. Sezon inauguracyjny zapowiada się bardzo ambitnie, ponieważ dziesięciu oficjalnych kierowców miało już w swojej karierze starty w Formule 1. Podczas jednego wyścigu każdy zawodnik będzie miał do dyspozycji dwa bolidy, które będzie mógł wykorzystać w zależności od potrzeb. W wyścigu przewidziano zresztą obowiązkową zmianę samochodu.

fore_4


Michelin wyposaży startujące pojazdy w nową oponę

Nowa opona Michelin Pilot Sport EV przypomina z zewnątrz model Pilot Sport Cup 2 montowany jako oryginalne wyposażenie w najmocniejszych samochodach wyścigowych świata: Ferrari 458 Speciale, Mercedesie SLS-AMG Black Series i Porsche 918 Spyder.

Wszystko w oponie – począwszy od boków przypominających fakturą aksamit (Michelin Velvet Technology), po rozmiary na przedniej i tylnej osi (odpowiednio 245/40 R 18 i 305/40 R 18), a na bieżniku kończąc – sugeruje, że mamy do czynienia ze standardową oponą do samochodu jednomiejscowego. W rzeczywistości jest to jednak opona wyścigowa z prawdziwego zdarzenia.

Dodatkowo opony Michelin Pilot Sport EV wyposażono w chipy RFID (Radio Frequency Identification Device), które umieszczone po wewnętrznej stronie boku opony zapisują dane o temperaturze gumy, ciśnieniu wewnątrz opony i informacje o obciążeniach działających na oponę. Takie rozwiązanie będzie bardzo przydatne dla zespołów wyścigowych oraz inżynierów Michelin.

Portrait Corporate Michelin

Dla tych ostatnich dane są szczególnie cenne, ponieważ pozwalają na analizowanie osiągów i zachowania opon na wszystkich etapach wyścigu i szybkie przenoszenie wyników tych analiz do opon seryjnych.

Jeden wyścig, jedna opona

Po raz pierwszy w historii wyścigowych mistrzostw samochody jednomiejscowe będą dysponować jednym kompletem opon na cały dzień trwania zawodów obejmujących sesję treningową, kwalifikacje i wyścig. Niezależnie od warunków pogodowych, wszystkie zespoły otrzymają te same opony gwarantujące bezpieczeństwo oraz wysokie osiągi na torze suchym, mokrym, rozgrzanym czy zimnym. Tu kryje się przewaga opony MICHELIN Pilot Sport EV. Dla Michelin jej wszechstronność oznacza zmniejszenie liczby opon dostarczanych na każdy wyścig (ok. 200 sztuk dla 40 pojazdów), co nie jest bez znaczenia dla środowiska. Dla porównania, pomimo obniżenia w ciągu ostatnich dwóch lat zapotrzebowania na opony o 40 proc. w rajdach FIA WRC, podczas jednego tylko wyścigu z serii ta sama liczba pojazdów zużyje ok. 1 500 opon.

Fore_6

Kalendarz wyścigów Formuły E w sezonie 2014/2015:
· 13 września 2014 r. – Pekin, Chiny;
· 22 listopada 2014 r. – Putrajaya, Malezja;
· 13 grudnia 2014 r. – Punta del Este, Urugwaj;
· 10 stycznia 2015 r. – Buenos Aires, Argentyna;
· 14 lutego 2015 r. – miejsce wyścigu nie zostało jeszcze ogłoszone;
· 14 marca 2015 r. – Miami, Stany Zjednoczone;
· 4 kwietnia 2015 r. – Long Beach, Stany Zjednoczone;
· 9 maja 2015 r. – Monte Carlo, Monako;
· 30 maja 2015 r. – Berlin, Niemcy;
· 27 czerwca 2015 r. – Londyn, Wielka Brytania.