RÓŻNE SPOJRZENIE NA AUTO W ZALEŻNOŚCI KTO JE KUPUJE

Cena jest najważniejsza przy wyborze auta do firmy. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Multirent.

W przypadku zakupu auta przez osoby indywidualne na znaczeniu zyskują natomiast kwestie bezpieczeństwa, a cena schodzi na dalszy plan.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Polscy przedsiębiorcy największą wagę przykładają do ceny firmowego pojazdu. Tę odpowiedź wybrała prawie jedna czwarta ankietowanych (24 proc.), z czego większość 50- i 60-latków (kolejno 36 i 27 proc.). Można po tym wnioskować, że niechęć do inwestowania zbyt wiele w służbowe pojazdy wzrasta wraz z wiekiem badanego. Drugim najbardziej istotnym czynnikiem była marka pojazdu, która jest szczególnie ważna dla młodych przedsiębiorców – przed 40. rokiem życia.

Więcej niż co piąty ankietowany z tej grupy wiekowej stwierdza, że kieruje się nią przy wyborze auta do firmy (21 proc.). Na kolejnym miejscu wśród wszystkich uczestników badania znalazła się kwestia funkcjonalności samochodu (14 proc.). Jak wynika z danych zebranych przez Santander Consumer Multirent, wciąż nie przykładamy jednak większej wagi do ekologiczności pojazdu (2 proc. ankietowanych, najwięcej w wieku 30-39 lat – 6 proc.).

Preferencje zmieniają się przy zakupie auta na użytek własny. Na prowadzenie wysuwa się jego marka, a koszt spada na drugi plan. Na znaczeniu zyskuje również kwestia bezpieczeństwa (13 proc.). Tę odpowiedź wskazało najwięcej seniorów powyżej 60 roku życia i kobiet (kolejno 20 i 18 proc.). Atrybut ten nie jest jednak zbyt istotny dla mężczyzn. Zwracanie uwagi na względy bezpieczeństwa przy wyborze pojazdu zadeklarował tylko co dziesiąty z nich.

– Samochód jest niezbędnym narzędziem pracy dla wielu przedsiębiorców. Do jego wyboru podchodzą użytkowo. Stawiają na sprawdzone marki, czyli niezawodność, ale nie chcą zbyt dużo w to inwestować. Inaczej podchodzą do wybierania auta, którym sami będą jeździć. Wówczas patrzą bardziej na komfort – mówi Monika Kasprzyk, Dyrektor Działu Zdalnych Kanałów Sprzedaży z Santander Consumer Multirent.

Dla ogółu przedsiębiorców najmniejsze znaczenie ma kolor samochodu (1 proc.), chociaż kobiety zwracają zdecydowanie większą uwagę na wygląd zewnętrzny pojazdu (11 proc. w porównaniu do 4 proc. mężczyzn).

W wirtualnym salonie chcemy kupować taniej

Santander Consumer Multirent w ramach prac nad platformą AutoSalon zapytał również polskich przedsiębiorców o to, jakie warunki musiałyby zostać spełnione, żeby zdecydowali się na zakup auta w internetowym salonie samochodowym. Tu dużą rolę grają względy cenowe, większość właścicieli firm oczekiwałaby, że online kupią samochód taniej niż w salonie stacjonarnym (34 proc.). W tej grupie przeważają mężczyźni (36 proc.) i osoby przed 40-stym rokiem życia.

Są one przyzwyczajone do tego, że zakupy w kanale online wiążą się często z różnymi promocyjnymi ofertami (46 proc.). Podobnie niemal co trzeci ankietowany liczyłby na otrzymanie lepszej oferty leasingowej (28 proc.). Natomiast 16 proc. kupiłoby auto w taki sposób tylko od znanego dostawcy- dealera. Ta kwestia jest szczególnie ważna dla kobiet (21 proc.).

Prawie dla co dziesiątego badanego istotna byłaby również możliwość otrzymania auta od ręki (9 proc.). Tu największą cierpliwością wykazują się seniorzy, co może wynikać z przyzwyczajenia, że na odbiór samochodu należy dłużej poczekać (8 proc.). Najbardziej niecierpliwi są natomiast przedsiębiorcy w wieku 30-39 lat (13 proc.).

– Niezależnie od kanału sprzedaży aut, jednym z najistotniejszych czynników przy wyborze pojazdu pozostaje jego cena. Ważna jest też kwestia możliwości znalezienia auta i jednocześnie jego sfinansowania w jednym miejscu. Coraz ważniejsze staje się jednak różnicowanie ofert ze względu na kanał, w jakim są prezentowane. Popularność sprzedaży online rośnie, jednak klienci oczekują nieco lepszej ceny, wybierając tę ścieżkę – komentuje Monika Kasprzyk.

Badanie na potrzeby raportu „Auto w sieci”, zostało zrealizowane na reprezentatywnej grupie przedsiębiorców – klientów Santander Consumer Multirent, za pomocą standaryzowanego wywiadu telefonicznego wspieranego komputerowo.