Ujawnione zostały trzy ostatnie Phantomy, które zostaną pokazane podczas wystawy “The Great Eight Phantoms” rozpoczynającej się już w przyszłym tygodniu w siedzibie domu aukcyjnego Bonhams w londyńskiej dzielnicy Mayfair.
Firma pokazała także wizerunek nowego modelu – ósmego spośród eksponatów. Jego premiera odbędzie się podczas otwarcia wspomnianej wystawy, co na żywo będzie można oglądać w internecie 27 lipca o godzinie 22.00 czasu polskiego (21.00 BST) pod adresem www.greatphantoms.com.
Zobacz także:
Jej Wysokość Królowa Elżbieta II łaskawie wyraziła zgodę, by jej Phantom VI State Limousine został pokazany publicznie. W wystawie weźmie także udział należący niegdyś do Aga Chana III (Sultan Mahommed Szah, m.in. założyciel Ligi Muzułmańskiej, współtwórca Pakistanu oraz prezydent Ligi Narodów) Phantom IV – jeden z zaledwie 18 sztuk stworzonych wyłącznie dla monarchów i głów państw. Pojawi się także pierwszy Phantom VII, który wyjechał z nowej fabryki w Goodwood 1 stycznia 2003 roku rozpoczynając tym samym czas odrodzenia się marki Rolls- Royce.
Phantom VI State Limousine Jej Wysokości Królowej Elżbiety II
Królowa otrzymała nową limuzynę Phantoma VI w 1977 roku z okazji srebrnego jubileuszu jej panowania od brytyjskiego Towarzystwa Producentów i Sprzedawców Samochodów (Society of Motor Manufacturers and Traders). Dominującą cechą modelu, którego nadwozie zostało stworzone przez firmę Park Ward, jest podniesiona linia dachu podtrzymywana przez szybę o dużej powierzchni ze wzmocnionego szkła. Dzięki niej Jej Wysokość oraz inni członkowie Rodziny Królewskiej korzystający z samochodu, mogą być dobrze widziani przez poddanych.
Podczas gdy Jej Wysokość jest na pokładzie samochodu w miejscu figurki Spirit of Ecstasy pojawia się „królewski symbol” w postaci Św. Jerzego uśmiercającego smoka. Jedynym wyjątkiem jest podróż królowej do Szkocji – wówczas SoE jest wymieniana na srebrnego lwa. Taki zwyczaj dotyczy nie tylko Phantoma, ale również pozostałych samochodów służących w królewskiej flocie.
Samochód posiada również specjalne miejsca do umocowania herbu królowej i królewskiej flagi. Został (jak wszystkie pozostałe królewskie samochody) wykończony w kolorach Royal Claret oraz Black Livery, a jako oficjalny samochód głowy państwa, nie musi mieć tablic rejestracyjnych.
Phantom VI był obecny podczas ważnego momentu w historii panowania królowej w 2011 roku, gdy 29 kwietnia jej wnuk, książę William, ożenił się z Kate Middleton. Księżna Cambridge wraz ze swoim ojcem zajechali do kościoła Phantomem VI. Dzięki panoramicznym szybom obserwatorzy mieli niezwykłą okazję zobaczyć ostatnie minuty Kate Middleton nim przeistoczyła się w księżniczkę – wspaniały finał zarówno dla Kate, jak i samochodu, który Królowa otrzymała na 25. rocznicę panowania w 1977 roku (Silver Jubilee).
Phantom IV Aga Chana
Drugim królewskim Phantomem, który zostanie pokazany na wystawie, będzie ten należący niegdyś do Aga Chana III znanego z łączenia wystawnego stylu życia właściciela koni czystej krwi z rolą lidera Ligi Muzułmańskiej. Aga Chan był jednym z 18 głów państw i członków rodzin królewskich, które zamówiły model Rolls-Royce Phantom IV.
W latach 1937 – 1939 Aga Chan III był prezydentem Ligi Narodów. Na swoim koncie miał także 5 zwycięstw w Derbach oraz 13 tytułów „Champion Owner” w dorocznych brytyjskich wyścigach. Otaczał się tym, co najlepsze, zatem jego wybór Rolls- Royce’a Phantoma IV nie był zaskoczeniem.
Nadwozie Phantoma IV Aga Chana zostało przygotowane przez firmę Hooper. Cechują je falujące linie, ukryte tylne koła oraz karoseria w stylu Sedanca de Ville (gdzie tylko tylni przedział samochodu jest zakryty dachem). We wnętrzu znajduje się wystawna czerwona skóra ze słynnej firmy Connolly.
Samochód powstawał aż przez dwa lata (1950- 52) ze względu na wiele dodatkowych elementów zamontowanych na osobiste życzenie właściciela. Były to m.in. ruchome lusterko, ukryte srebrne szczoteczka i grzebień z wygrawerowanym królewskim herbem Aga Chana, który widniał również na drzwiach – jak również dyktafon oraz kompletny zestaw piknikowy.
Phantom IV Aga Chana został użyczony na wystawę “The Great Eight Phantoms” przez Iona Tiriaca.
The First Goodwood Phantom – Phantom VII
Pierwszy Phantom z Goodwood to samochód, który rozpoczął proces odradzania marki Rolls- Royce w 2003 roku. Renesans ten, nazwany wówczas „najwspanialszą przygodą w historii motoryzacji”, sprawił, iż Rolls-Royce ponownie zajął należną mu pozycję wiodącej marki w świecie luksusu. To dzięki tak progresywnym modelom, jak Phantom, Ghost, Wraith i Dawn oraz programowi personalizacji Bespoke, który pozwala na spełnianie oczekiwań każdego klienta.
Trzy miesiące po premierze, która odbyła się o godzinie 00.01, 1 stycznia 2003 roku, pierwszy Phantom z Goodwood został wysłany z Southampton w Wielkiej Brytanii do Perth w zachodniej Australii, by tam świętować pojawienie się na rynku. Po tej ceremonii Phantom (już w rękach swojego właściciela) udał się na swoją pierwszą wielką przygodę – 4500 mil przez Australię. Z Perth wzdłuż południowego wybrzeża, poprzez nizinę Nullarbor Plain do Adelaidy w południowej Australii, potem do Victorii i wzdłuż Great Ocean Road aż do Harbour Bridge w Sydney.
Właściciel codziennie przekazywał zespołowi w Goodwood “wrażenia kierowcy” podkreślając, że nowy Phantom to “Grand Tourer w pełni tych słów znaczeniu”. Samochód przejechał drogę bez żadnej awarii, jedynie tylko podczas burzy piaskowej na australijskiej pustyni trochę piachu dostało się do mechanizmu wysuwającego postać Spirit of Ecstasy.
14 lat od momentu stworzenia pierwszego Phantoma z Goodwood, samochód ten wciąż jest we wspaniałej formie. Został wypożyczony na wystawę „The Great Eight Phantoms” przez właściciela – tego samego gentelmana, który go zamówił.
Eksponaty na “The Great Eight Phantoms”
– nowy Phantoma VIII;
– Phantom I tancerza Freda Astaire;
– Phantom III marszałka Bernarda Law Montgomery’ego;
– Phantom II kierowcy wyczynowego Sir Malcolma Campbella;
– Phantom V Johna Lennona;
– Phantom VI Królowej Elżbiety;
– Phantom IV Aha Khan III, m.in. przewodniczącego Ligi Narodów w latach 1937-38;
– pierwszy egzemplarz Phantom VII, który został wyprodukowany w 2003 roku w ówcześnie nowej fabryce marki w Goodwood.