ROK 2014: SPADEK SPRZEDAŻY CIĘŻARÓWEK, WZROST AUTOBUSÓW

renault_tr1

W 2014 roku rejestracje nowych pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5t wyniosły 19 183 szt. W porównaniu do rezultatu ubiegłorocznego to spadek o 9,1 procenta.

W dół ciągnął segment samochodów ciężarowych, w którym zarejestrowano 17 711 pojazdów tj. o 2 004 szt. (-10,2%) mniej niż w ub.r. Autobusy, mimo sporej straty w grudniu, utrzymały wzrost. W całym roku przybyło ich 1 472 (+6,4%; 89 szt.).


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

W grupie pojazdów używanych sprowadzanych do Polski z zagranicy, w 2014 roku na drogi wjechało 29 662 pojazdów, o 8,0% więcej niż przed rokiem. Wśród nich było 26 022 samochodów ciężarowych (+8,0%) i 3 640 autobusów (+7,8%). Wśród samochodów ciężarowych używanych niezmiennie utrzymuje się znacznie wyższa dynamika niż jest obserwowana w przypadku pojazdów nowych. Wolumen obu grup pojazdów używanych – samochodów ciężarowych i autobusów – jest zdecydowanie wyższy niż sprzedanych w tym czasie nowych. Odpowiednio 1,5 i 2,5 razy większy.

Łącznie w grudniu br. zarejestrowano 4 078 (-26,3% r/r) nowych i używanych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony, w tym autobusów. Było to o 310 pojazdów (+8,2%) więcej niż miesiąc wcześniej. W całym roku przybyło razem 48 845 szt., czyli prawie tyle samo co rok wcześniej (+0,6%).

Merc_cie1

Firmy rejestrujące na regon kupiły 1 648 pojazdów ciężarowych, tj. więcej o 17,4% niż miesiąc wcześniej (+244) i mniej o 39,5% niż grudniu 2013 r. Udział pojazdów kupionych w leasingu czy CFM wyniósł 74%. Rok wcześniej był wyższy o 2,5 pkt. proc. Na rejestracje dla klientów instytucjonalnych przypadło ponad 93%. Klienci indywidualni kupili o 49% mniej samochodów ciężarowych w porównaniu z grudniem ub.r. ich udział w ostatnim miesiącu wyniósł niecałe 7% rynku.

W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w grudniu 2014r. w rankingu marek pierwsze miejsce utrzymał MAN – 304 szt. (-48,4% r/r). Za nim ponownie znalazł się Mercedes- Benz dzięki 295 wydanym pojazdom (-22,6%). Na trzecie miejsce wysunęło się Iveco (290; -57,7%) na czwarte spadło Volvo rejestrując 266 pojazdów.

W całym 2014r segment samochodów ciężarowych zmniejszył się o 10,2%. Zarejestrowano w tej grupie 17 711 pojazdów tj. o 2 004 szt. mniej niż w ub.r. Popyt na samochody najcięższe w całym roku wyniósł 15 356 pojazdów (-8,2% r/r). Ich udział w rynku wyniósł 87% i jest o 2 pkt proc. wyższy niż wypracowany przed rokiem. Liczba ciągników samochodowych (pow.16 t) zmniejszyła się o 9,6% w skali roku do poziomu 12 887 szt.

W rankingu marek w 2014 roku pierwszy jest Mercedes- Benz z udziałem sięgającym 18,7% i liczbą 3 315 zarejestrowanych pojazdów (+3,8% r/r). Mercedes jako jedyny zanotował wzrost rejestracji w porównaniu z rokiem ubiegłym. Drugi jest MAN (3 171; -12,7% r/r). do lidera dzielą go 144 szt. Następny jest DAF (2 869 szt.), który odnotował najwyższą stratę w skali roku (-28%) spośród czołowych marek. Czwarte jest Volvo (2 647; -2,7% r/r). Scania zamyka pierwszą piątkę. Zarejestrowała od początku roku 2 436 szt. Nieznacznie, czyli 3,6% mniej niż przed rokiem.

Mimo dużego spadku rejestracji w grudniu, autobusy utrzymały wzrost. Przybyło ich o 6,4% (+89 szt) więcej niż przed rokiem, a końcowy rezultat to 1 472 szt. wśród nich 734 szt. o DMC powyżej 16t. (+20,1%).

Licząc od początku roku Mercedes jeszcze zwiększył swój wysoki udział do 43,1%. Osiągnął on taki wynik dzięki rejestracji 634 (+17,2%) autobusów wliczając wszystkie podwozia Sprintera zabudowane przez inne firmy. Wśród firm zabudowujących (łącznie dla różnych rodzajów podwozi) najwięcej zarejestrował Mercus – 131 szt, Auto Cuby – 65 i CMS-AUTO – 58. Na kolejnych miejscach w ogólnym rankingu drugie miejsce zajmuje Solaris – 248 szt. (-21,8%) z prawie 17% udziałem. Trzeci niezmiennie jest Solbus, który wydał 90 szt. (+73,1%; 6,1% udz.).

Źródło: PZPM