Podczas Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janerio zaprezentowane zostały dwa egzemplarze Nissana BladeGlider. Jeden jest wystawiony na statycznej ekspozycji w Parku Olimpijskim, drugim przedstawiciele mediów i ważni goście będą odbywali dynamiczne przejażdżki.
Samochód elektryczny o znakomitych osiągach przechodzi od stadium koncepcji prezentowanej na targach motoryzacyjnych do użytkowego prototypu.
Zobacz także:
Gwiazda targów motoryzacyjnych stała się obecnie w pełni funkcjonalnym, zaawansowanym prototypem – Nissan BladeGlider Concept to już nie fantazja, a rzeczywistość. Model po raz pierwszy zaprezentowany został jako studium projektowe na Salonie Samochodowym Tokio 2013, zapowiadając przyszłość bezemisyjnych samochodów elektrycznych marki.
– Te prototypy są kwintesencją dążenia Nissana do rozbudowy filozofii inteligentnej mobilności, zgodnie z którą przyjemność z jazdy łączy się z odpowiedzialnością za środowisko. Nissan uważa, że kierowcy powinni z zadowoleniem przyjmować bezemisyjną przyszłość, której BladeGlider jest doskonałym przykładem. To samochód elektryczny dla tych kierowców, w których żyłach zamiast krwi płynie benzyna – powiedział Carlos Ghosn, Prezes i Dyrektor Generalny w Nissan Motor Co., Ltd.
Zgodnie z wizją producenta to zwrotny i oszczędny samochód elektryczny nadający nowy wymiar przyjemności z jazdy. Dzięki niemal bezgłośnie pracującemu elektrycznemu zespołowi napędowemu samochód ma „szybować” po drodze, zaś jego aerodynamiczna sylwetka kojarzyć się z rozwijającym ogromne prędkości samolotem ze skośnym układem skrzydeł.
Debiut prototypów BladeGlider stanowi kolejny dowód zaangażowania Nissana w rozwój pojazdów o zerowej emisji oraz nowych technologii autonomicznych systemów napędowych i łączności. Po dwóch latach prac projektantów, inżynierów i konstruktorów, model przeszedł ewolucję, stając się realnym studium wykorzystującym potencjał zaawansowanej technologii samochodu elektrycznego. Jest kwintesencją „inteligentnej mobilności”.
W modelach demonstracyjnych zastosowano zaawansowaną konfigurację podwozia z wąskim rozstawem przednich kół, zapewniającym optymalną sprawność aerodynamiczną i stabilność prowadzenia. Osadzone na zawiasach przy tylnym słupku i otwierane do góry drzwi z wysoko poprowadzoną krawędzią szyb dostarczają niezapomnianych wrażeń przy wsiadaniu do kabiny i jej opuszczaniu. Otwarty dach jest wzmocniony zintegrowaną konstrukcją zabezpieczającą przedział pasażerski w przypadku wywrócenia się pojazdu. Dzięki temu wrażenia z jazdy otwartym samochodem wyścigowym są dostępne przy poziomie bezpieczeństwa porównywalnym z coupé.
W kabinie przypominającej kształtem grot strzały fotel kierowcy jest nieco wysunięty przed siedzenia pasażerów, którzy dzięki temu mają więcej przestrzeni na nogi. Wszystkie osoby podróżujące samochodem mogą obserwować otoczenie przez panoramiczną, jednolitą szybę otaczającą kokpit. Przyciski zamontowane na kierownicy służą do sterowania systemami pojazdu, a dane takie jak prędkość, stan naładowania akumulatora, parametry trybu odzyskiwania energii oraz mapa momentu obrotowego są prezentowane na zaawansowanym wyświetlaczu.
Po bokach centralnego wyświetlacza znajdują się dwa dodatkowe ekrany, na których kierowca ogląda obraz ze skierowanych do tyłu kamer umieszczonych tuż za przednimi kołami i obejmujących swoim zasięgiem przestrzeń po bokach i z tyłu pojazdu. Jako alternatywa dla tradycyjnych bocznych lusterek system kamer i ekranów poprawia sprawność aerodynamiczną Nissana BladeGlider. Po włączeniu biegu wstecznego na ekranach wyświetlany jest obraz z dwóch innych kamer zamontowanych z tyłu elementu konstrukcyjnego zapewniającego ochronę w przypadku przewrócenia się pojazdu, ułatwiając cofanie.
W 100 proc. elektryczny napęd gwarantuje znakomite osiągi, które uzyskano dzięki technologii akumulatorów i silników opracowanej przez partnera technicznego Nissana w projekcie BladeGlider, firmę Williams Advanced Engineering. Maksymalna prędkość egzemplarzy demonstracyjnych przekracza 190 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi niespełna 5 sekund. Tylne koła są napędzane dwoma silnikami elektrycznymi o mocy po 130 kW, umieszczonymi po jednym z każdej strony.
W układzie napędowym zastosowano system rozdziału momentu obrotowego na napędzane koła pod kątem poprawy właściwości jezdnych. Dzięki takiemu wektorowaniu momentu obrotowego ewentualna podsterowność powoduje automatyczne zwiększenie momentu przekazywanego na koło po zewnętrznej stronie zakrętu w celu skompensowania tego zjawiska.
System rozdziału momentu obrotowego ma raczej wspomagać doświadczonego kierowcę niż decydować o jego stylu jazdy, dlatego może on działać w trzech ustawieniach: „wyłączony”, „zwrotność” oraz „dryft”. Źródłem energii jest wysokowydajny, pięciomodułowy akumulator dostarczający moc 220 kW. Na potrzeby modelu opracowano specjalne układy chłodzenia akumulatora i silników.
Wnętrze Nissana BladeGlider odzwierciedla sportowy charakter pojazdu, między innymi poprzez takie detale, jak 4‑punktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów. Fotele zapewniają znakomite podparcie boków i ud kierowcy oraz pasażerów. Wyściełano je przyjemną w dotyku tapicerką z tkaniny i żywicy epoksydowej, dzięki czemu uzyskano solidny i dobrze przylegający do odzieży materiał, który zapewnia wygodę i utrzymuje osobę siedzącą w fotelu na miejscu.
Przygotowano dwie propozycje kolorystyczne wykończenia wnętrza – zielony Cyber i pomarańczowy Stealth. Kolory te zastosowano w górnej części oparcia, otaczając je srebrnym odblaskowym materiałem, który przyciąga wzrok i podkreśla sportowy charakter samochodu. Dolna części fotela jest pokryta czarnym, wzorzystym materiałem z zielonym lub pomarańczowym pasem otaczającym siedzisko.
BladeGlider – dane techniczne:
– prędkość maksymalna: 190 km/h (115 mph);
– przyspieszenie 0-100 km/h: 5 ssek.;
– moc; 200 kW (268 KM);
– moment obrotowy: 707 Nm;
– masa: 1 300 kg;
– wymiary: długość – 4 300 mm, szerokość – 1 850 mm, wysokość – 1 300 mm;
– rozstaw osi: 2 800 mm.