RETROMOBILE 2025: CZTERY WYJĄTKOWE MODELE NA STOISKU TOYOTY

Rétromobile to prestiżowe międzynarodowe pokazy poświęcone youngtimerom i klasycznej motoryzacji.

Co roku do Paryża zjeżdżają się pasjonaci motoryzacji z całego świata, obecne są kluby zrzeszające miłośników poszczególnych marek i modeli, a także domy aukcyjne, dilerzy oraz producenci.


Zobacz relacje:

RETROMOBILE 2023: LANCIA ZAPREZENTOWAŁA LEGENDARNY MODEL RALLY 037

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Francuski oddział Toyoty na wystawie będzie obecny po raz pierwszy i w swojej przestrzeni zaprezentuje unikalne eksponaty, które podkreślają rozwój innowacyjnych technologii z dziedziny elektromobilości.

Toyota sprzedała na świecie już ponad 30 milionów zelektryfikowanych samochodów, a obecnie realizuje wielotorową strategię redukcji emisji dwutlenku węgla poprzez oferowanie klientom szerokiej gamy samochodów nisko- i bezemisyjnych, w tym klasycznych hybryd, hybryd plug-in, bateryjnych aut elektrycznych oraz samochodów elektrycznych na wodór. Na paryskiej wystawie marka pokaże cztery pojazdy, które symbolizują historię technologicznego rozwoju koncernu na przestrzeni ostatnich 60 lat.,

Hybryda z lat 70.

Niewielka Toyota Sports 800, czyli pierwszy samochód sportowy Toyoty, została zaprezentowana po raz pierwszy w 1962 roku. Dwumiejscowe coupe typu targa miało 3,58 m długości, ważyło zaledwie 580 kg i było napędzane chłodzonym powietrzem silnikiem benzynowym o pojemności 790 cm3 z tłokami przeciwbieżnymi o mocy 45 KM, który przekazywana była na tylne koła. Auto okazało się niesamowicie szybkie i zwrotne, a przy tym oszczędne – średnie zużycie paliwa wynosiło zaledwie 3,8 l/100 km. Powstało tylko 3131 tych aut – wszystkie trafiły na rynek japoński, choć 300 z nich otrzymało kierownicę po lewej stronie.

Prezentowany w Paryżu samochód pochodzi z 1965 roku, ale model ten odegrał niesamowicie ważną rolę w elektromobilnej historii Toyoty. W 1977 roku podczas targów w Tokio zaprezentowano hybrydową odmianę tego auta – innowacyjna Toyota Sports 800 GT Hybrid była wyposażona w silnik z turbiną gazową napędzający silnik elektryczny o mocy 30 KM. Rozbudowany układ i dodatkowy akumulator sprawiły, że masa auta wzrosła do 990 kg.

Prius napędził rozwój elektromobilności

W 1997 roku elektromobilność w motoryzacji nabrała prawdziwego rozpędu, a wszystko za sprawą czterodrzwiowego sedana o długości 4,32 m, masie 1250 i osobliwej stylistyce. Prius był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem hybrydowym i stał się globalnym symbolem elektromobilności. Pięć generacji auta sprzedało się na świecie w liczbie ponad ośmiu milionów egzemplarzy.

W Paryżu zwiedzający będą podziwiać pierwszą odsłonę Priusa z hybrydą pierwszej generacji. To układ napędowy, który obejmował benzynowy silnik 1,5 l o mocy 72 KM oraz 45-konny silnik elektryczny. Prędkość maksymalna auta wynosiła 160 km/h, a średnie zużycie paliwa to 5,1 l na 100 km. Wg normy EWG auto emitowało tylko 120 g CO2 na km.

Elektryczna Toyota RAV4

Zwiedzający Rétromobile w strefie Toyoty zobaczą także RAV4 EV z 1996 roku. Był to pierwszy seryjnie produkowany SUV z napędem elektrycznym. Niklowo-metalowo-wodorkowy akumulator zaprojektowany wspólnie z firmą Panasonic pozwalał pokonać około 200 km, a uzupełnienie energii trwało około 5 godzin. Elektryczny silnik miał 61 KM mocy oraz 165 Nm momentu obrotowego, a trzydrzwiowy SUV o długości 3,69 m ważył 1460 kg.

RAV4 EV wyposażono w specjalne opony o zmniejszonych oporach toczenia, a pompa ciepła poprawiła wydajność pracy układu klimatyzacji. Prędkość maksymalna została ograniczona do 125 km/h, co wystarczało do poruszania się nawet po autostradach. Powstało 1176 egzemplarzy tego auta, większość klientów pochodziła ze stanu Kalifornia.

Rajdowy dominator ery hybrydowej

Szybsze bicie serca na stoisku Toyoty zapewni rajdowy GR Yaris Rally1, który rozpoczął sezon 2025 od zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo. Auto ma około 370 KM mocy i 425 Nm momentu obrotowego i jest zasilane paliwami pochodzącymi z odnawialnych źródeł energii.

W latach 2022-2024 rajdowy GR Yaris, zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami, wyposażony był w układ hybrydowy, który dawał dodatkową moc (nawet ponad 500 KM) na odcinkach specjalnych i pozwalał poruszać się w bezemisyjnym trybie elektrycznym po parku serwisowym oraz na drogach dojazdowych. Hybrydowa rajdówka Toyoty okazała się najlepszym autem ery hybrydowej, zdobywając dla marki trzy tytuły w kategorii producentów oraz dwa mistrzostwa świata kierowców i pilotów.