Obchody 50-lecia Renault 5 będą trwały cały 2022 rok. To ważny jubileusz, bo Renault 5 było modelem, który miał ogromny wpływ na markę, firmę, a nawet epokę.
Stoisko Renault na salonie Retromobile 2022 jest hołdem dla kultowego modelu i jest mu poświęcone w całości. Plan stoiska nawiązuje do kształtu logo jubileuszu słynnego Renault 5.
Zobacz także:
Na powierzchni 820 m² odwiedzający będą mogli podziwiać 12 kolekcjonerskich Renault 5. Auta z epoki zostały wybrane z zasobów kolekcji Renault Classic z myślą o pokazaniu historii modelu – od wersji „L” z 1972 roku po Supercing Baccara z 1990 roku.
Sporty samochodowe zawsze stanowiły część historii Renault. Renault 5 nie jest tu wyjątkiem. Sportowe i wyczynowe wersje w znacznym stopniu przyczyniły się do zbudowania legendy i pozycji tej ikony motoryzacji. Na stoisku wystawiono kilka wręcz legendarnych wersji.
Renault 5 Prototype, ustawione na wprost elektrycznej wersji Renault 5 z 1974 roku, tworzy coś na kształt dialogu między przeszłością a przyszłością. To pierwsza okazja, by zobaczyć we Francji przyszły popularny model samochodu elektrycznego Renault, który – tak jak poprzedni – ma wszystko, co ważne.
Przyszłe elektryczne Renault 5 pojawi się w sprzedaży w 2024 roku. Nowy model będzie produkowany we Francji, w Douai, w fabryce stanowiącej część kompleksu Electricity.
Ogromnie się cieszymy z możliwości świętowania 50-lecia kultowego Renault 5 wraz z pasjonatami, fanami, dziennikarzami, partnerami i klubami samochodowymi na salonie Rétromobile, jednej z najstarszych i najbardziej cenionych w Europie imprez tego typu. Na stoisku Renault goście będą mogli poznać historię modelu i zobaczyć przyszłość marki – Renault 5 Prototype. – powiedział Hugues Portron, dyrektor Renault Classic
RENAULT 5 – IKONA POPKULTURY
Renault jest producentem samochodów, który wyprzedza swoją epokę. Tworząc odważne Renault 5, marka idealnie wpisała się w nowe oczekiwania ówczesnego społeczeństwa. W 1972 roku Renault 5 było zdecydowanie innym samochodem niż wszystkie modele z tamtej epoki.
Zdecydowanie nonkonformistyczne
Renault 5 było idealnie dostosowane do oczekiwań ówczesnego społeczeństwa z nowopowstającą klasą średnią, przedmieściami, supermarketami i emancypacją kobiet. Marka miała odwagę zaproponować po raz pierwszy w segmencie popularnych samochodów wersję 3-drzwiowego hatchbacka.
Renault 5 zostało zaprojektowane jako uniwersalny samochód, który równie swobodnie czuł się w mieście, co na szosie. Renault 5 podbijało serca wszystkich grup nabywców zaokrąglonymi, łagodnymi kształtami. Praktyczna tylna klapa i innowacyjne przednie i tylne zderzaki z tworzywa sztucznego pozwoliły mu zdobyć nowych klientów, zwłaszcza wśród kobiet i młodych ludzi, którzy cenili jego niekonwencjonalny charakter. Nowy model szybko zdobył powodzenie dzięki swojemu stylowi i przyjemności jazdy.
Renault 5 było produkowane we Francji, Hiszpanii i Belgii i montowane w wielu innych krajach, takich jak Iran, Meksyk, Tunezja, Portugalia i Afryka Południowa. W latach 1972–1985 sprzedało się w liczbie ponad 5,5 miliona sztuk na 5 kontynentach (i blisko 9 milionów w ciągu 20 lat swojej „kariery”, jeśli uwzględnimy jego następcę – model Supercinq).
O jego sukcesie świadczy to, że w 1980 roku było drugim najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie. Przez całe dziesięciolecie – od 1974 do 1983 roku – było także najlepiej sprzedającym się samochodem we Francji.
13 kultowych Renault 5 na 820 m² stoiska
Obchody 50-lecia mitycznego Renault 5 musiały być zorganizowane z rozmachem. Z tej okazji Renault pokaże publiczności najpiękniejsze egzemplarze ze swojej kolekcji.
Renault 5 było tym samochodem, dla którego – po raz pierwszy w historii motoryzacji – zaproponowano gamę w gamie. Model miał mnóstwo wersji i każdy mógł znaleźć coś dla siebie.
Na stoisku w kształcie liczby „50”, na powierzchni cyfry „0”, wystawiono modele w radosnych kolorach w stylu pop, stylucharakterystycznym dla Renault 5, które było nonkonformistycznym autem, „dzieckiem maja ‘68”.
Samochody ustawione na cyfrze pięć pokazują historię samochodu od pierwszych wersji aż po Supercinq, który był jego godnym następcą.
Znalazły się tu oczywiście również wersje sportowe, bo zdobyte przez nie laury przyczyniły się do zbudowania kultowej pozycji auta.
SAMOCHODY WYSTAWIONE NA STOISKU
Historię Renault 5 (i jego następcy Supercinq) ilustruje 12 modeli z tamtej epoki. Po raz pierwszy publiczność będzie mogła zobaczyć Renault 5 Prototype.
12 samochodów z epoki i 1 prototyp
– 2 x Renault 5 TL (pomarańczowe i zielone)
– Renault 5 L (żółte)
– Renault 5 super production (unikatowy egzemplarz)
– Renault 5 Alpine
– Renault 5 Le Car Van
– Renault 5 Turbo
– Renault 5 GTL
– Renault 5 elektryczne
– Renault 5 samochód policyjny
– Renault Supercinq GT Turbo
– Renault Supercinq Baccara
– Renault 5 Prototype