W rocznicę 70-lecia debiutu kultowej furgonetki Typ H na salonie w Paryżu, Citroen postanowił oddać hołd swoim samochodom użytkowym, prezentując je na salonie Retromobile, który w miniony weekend zakończył się w stolicy Francji.
Typ H dla całego pokolenia stał się kultowym „dostawczakiem”, marka postanowiła oddać hołd wszystkim swoim pojazdom użytkowym.
Zobacz także:
Na stoisko Citroëna można było obejrzeć kilkanaście pojazdów, w tym:
Citroën C4 – pomoc drogowa (klub „C4 C6 Vintage Club”). Model C4 był rozwiniętą wersją B14 , którą zastąpił i został zaprezentowany na Salonie w Paryżu w 1928 roku. Jego głównymi atutami były: zmodernizowane nadwozie, wzmocnione podwozie, silnik o pojemności 1628 cm3, rozdzielacz zapłonu i pompa wody. Wersja pomocy drogowej prezentowana podczas tegorocznego Rétromobile jest tylko jedną z wielu wersji C4, który istniał także, jako samochód rodzinny, dostawczy, roadster, a nawet w wersji na gąsienicach, zaprojektowanej specjalnie na słynną Żółtą Wyprawę. Model C4 był produkowany do 1934 roku w łącznej ilości ponad 243 000 egzemplarzy.
Citroën TUB (conservatoire Citroën). Pierwszy model z dużej rodziny lekkich pojazdów użytkowych i przodek Typu H.Model TUB (skrót od „Traction Utilitaire Basse” – „Napęd na przednią oś/Użytkowy/Obniżona podłoga”) był sprzedawany od 1939 roku. Ten pierwowzór furgonetki z napędem na przednią oś, wyróżniał się wysoką funkcjonalnością dzięki obniżonej podłodze, która umożliwiała wejście do przedziału ładunkowego bez konieczności schylania się, a także wysuniętej do przodu kabinie i przesuwanym drzwiom bocznym. Sprzedaż tego modelu była ograniczona z powodu działań wojennych i nie przekroczyła 2 000 sztuk.
Citroën Traction Commerciale (klub „La Traction Universelle”). Kultowy przedwojenny model (1934), Traction Avant był przejawem wizjonerskiego geniuszu André Citroëna w czasach, gdy samochody miały napęd na tylną oś. Dzięki obniżonemu środkowi ciężkości, samonośnemu nadwoziu ze stali, lekkości i dopracowanej aerodynamice, model Traction Avant oferował doskonałe właściwości jezdne (zwrotność, stateczność, itp.) i utorował drogę nowoczesnym pojazdom. Model ten, który funkcjonuje w zbiorowej pamięci Francuzów jako symbol czasów okupacji, został wyprodukowany w ponad 759 000 egzemplarzy. Był produkowany przez 23 lata i pobił ówczesny rekord istnienia na rynku.
Citroën Typ H (klub „H Tendre et Chevronné”). Zaprezentowany po raz pierwszy 70 lat temu na Salonie w Paryżu w 1947 roku, Citroën Typ H był następcą modelu TUB. Przejął jego praktyczne rozwiązania (niski próg załadunku, wysokość wewnętrzna umożliwiająca zachowanie wyprostowanej postawy w środku, przesuwane drzwi boczne), a różnił się od niego przede wszystkim nadwoziem z blachy falistej, która zapewniała sztywność konstrukcji. Wytrzymały i praktyczny dzięki ładowności wynoszącej 1 200 kg, Typ H był obiektem niezliczonych przeróbek dokonywanych przez producentów nadwozi. Model ten został wyprodukowany w ponad 490 000 egzemplarzy do 1981 roku i niewątpliwie pozostaje kultową furgonetką dla całego pokolenia Francuzów. Nieodłączny towarzysz sprzedawców obwoźnych i policji, Citroën Typ H bardziej niż kiedykolwiek staje się dzisiaj trendy, w szczególności dzięki licznym adaptacjom do wersji „Food Truck”.
Citroën 2 CV fourgonnette („Stowarzyszenie 2CV Clubs de France”). Wprowadzony do sprzedaży w roku 1951 Citroën 2CV fourgonnette był wytrzymały, praktyczny i ekonomiczny. Miał wszechstronne zastosowanie. Po zastosowaniu pakietu „Glaçauto” (wstawienie bocznych okien i tylnej kanapy) spełniał warunki samochodu rodzinnego. 2CV fourgonnette odniósł prawdziwy sukces handlowy dzięki wyprodukowaniu ponad 1 246 000 egzemplarzy i był produkowany aż do 1978 roku.
Citroën Méhari wersja dla Straży Pożarnej (klub „Méhari Club de France”). Kiedy w maju 1968 roku całe pokolenie wychodzi na ulice Paryża w poszukiwaniu wolności, Citroën prezentuje Méhari – awangardowy model rekreacyjny. Zbudowany na podwoziu Dyane 6, Citroën Méhari przełamywał wzorzec tradycyjnego kabrioletu dzięki świeżej i pozbawionej kompleksów linii. Uniwersalny, praktyczny i ekonomiczny, wyróżniał się pomysłową karoserią z tworzywa ABS, która sprawiała, że model ten był zarówno lekki (525 kg), odporny na korozję, jak i można go było myć strumieniem wody. Oprócz wersji dla straży pożarnej, przedstawionej na Salonie Rétromobile, Citroën Méhari sprawdził się w służbie francuskiej armii i żandarmerii. Ten prawdziwie kultowy pojazd był produkowany do 1987 roku w łącznej ilości prawie 145 000 egzemplarzy.
Concept- car Citroën SpaceTourer Hyphen (conservatoire Citroën). Zaprezentowany w ubiegłym roku na Salonie w Genewie, jest intrygującym samochodem koncepcyjnym z napędem 4×4 o wyglądzie obieżyświata, którego wzorem był seryjny minivan Citroën SpaceTourer, wprowadzony na rynek w 2016 roku. Nazwa Hyphen (czyli „łącznik” w języku angielskim) podkreśla związek między światem minivanów i SUV-ów. Ten concept-car jest niespotykaną modyfikacją modelu SpaceTourer, kuzyna użytkowego Nowego Citroëna Jumpy. Jest odzwierciedleniem kreatywności, która wciąż napędza markę Citroën w tworzeniu pojazdów o dużej kubaturze.
ZŁOTY SKARABEUSZ OBIEKTEM NOWEGO WYZWANIA!
Dodatkowo na stoisku Citroëna na Salonie Rétromobile 2017 prezentowany był Złoty Skarabeusz (conservatoire Citroën). Ten model Citroëna B2 wersja K1 na gąsienicach był pierwszym w historii pojazdem silnikowym, który przeprawił się przez Saharę w 1922 roku. Organizując tę pionierską wyprawę André Citroën pokazał całemu światu niezawodność samochodów swojej marki. Ta ludzka epopeja, której bohaterami byli George- Marie Haardt i Louis Audouin- Dubreuil, zapoczątkowała słynne wyprawy Czarną i Żółtą, które zostały zorganizowane w latach 1924 i 1931.
Obecnie nad Złotym Skarabeuszem pracują studenci, realizując projekt pod nazwą „Złoty Skarabeusz, wyzwanie dla młodzieży”. Zaproponowany przez stowarzyszenie „Samochody i Ludzie” we współpracy z Muzeum Sztuki i Rękodzieła oraz firmą Citroën ma na celu odbudowę Złotego Skarabeusza. Został zapoczątkowany w 2016 roku i ma zakończyć się w 2019 roku. Więcej informacji: www.scarabeedor.org.
Przez cały czas trwania Salonu Rétromobile uczestnicy projektu, którymi są członkowie stowarzyszenia „Samochody i Ludzie”, studenci Ecole Nationale Supérieure des Arts et Métiers w Cluny oraz uczniowie Lycée des métiers de l’automobile et du transport Château d’Epluches – Saint-Ouen l’Aumône, itd. byli obecni na stoisku obok Złotego Skarabeusza i dzielili się swoją wiedzą ze zwiedzającymi.