Z okazji rocznicy podczas Retro Motor Show na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich będzie można obejrzeć niezwykłą wystawę sześciu wariantów Porsche 928.
W tym roku Porsche 928 obchodzi 45-lecie produkcji. Nagrodzony tytułem „Car of the Year 1978” (jako pierwszy samochód sportowy w historii plebiscytu) model pozostaje do dziś jednym z najbardziej cenionych przez miłośników klasyków.
Zobacz relacje:
OPEL: KADETT A Z 1962 R. PIONIEREM NOWOCZESNEJ KLASY KOMPAKTOWEJ
Porsche 928 początkowo miało być następcą modelu 911, ale niesłabnąca popularność kultowej „jedenastki” sprawiła, że firma nie wycofała się z jej produkcji. Zamiast tego nowe „gran turismo” przez blisko dwadzieścia lat było produkowane równolegle z najsłynniejszym modelem marki.
Prace nad 928 rozpoczęły się w Weissach już w 1972 r. Od początku samochód przełamywał konwencje. Chłodzony cieczą, 4,5-litrowy silnik V8 był wykonany z aluminium – nikt wcześniej w Europie nie wstawił takiej jednostki do produkowanego seryjnie samochodu. Tylna oś została wyposażona w zupełnie nowy typ zawieszenia – tzw. „oś Weissach”, która stabilizowała auto w zakręcie, ograniczając nadsterowność. Lekkie nadwozie wykonano ze stali, aluminium i poliuretanu, co stanowiło niemałe wyzwanie dla lakierników – wtedy jeszcze bowiem nie znali lakieru, który równo pokryłby różne materiały, nie zmieniając odcienia. A ponieważ mówimy o aucie typu „gran turismo”, nie zapomniano o komforcie kierowcy. Duży bagażnik, chłodzony klimatyzacją schowek, regulowany fotel, kolumna kierownicy, a nawet pozycje pedałów, wreszcie specjalne zaprojektowane radio z odtwarzaczem kasetowym – wszystko to stawiało nowy model na zupełnie innej półce niż to, co dotychczas produkowano w Stuttgarcie-Zuffenhausen.
Nikt jednak nie zapomniał o DNA marki – sportowej jeździe. Jak wspominał dyrektor projektu 928 Wolfhelm Gorissen, podczas pierwszych nocnych jazd testowych na oblodzonych drogach Szwarzwaldu, auto prowadziło się „o klasę lepiej niż ówczesne 911”. Łącznie przez prawie dwie dekady sprzedano 61 056 egzemplarzy Porsche 928.
Z okazji 45-lecia wprowadzenia modelu do produkcji, poświęcone mu będzie specjalne stoisko Porsche Club Poland i Porsche Centrum Poznań na rozpoczętych w piątek targach Retro Motor Show w Poznaniu. W hali nr 5 Międzynarodowych Targów Poznańskich pojawiło się w sumie sześć wariantów Porsche 928, częściowo użyczonych przez członków klubu, częściowo sprowadzonych z Muzeum Porsche w Stuttgarcie:
– Porsche 928 S (Muzeum Porsche) – opracowana wiosną 1983 r. wyścigowa odmiana; inicjatorem jej powstania był kierowca fabryczny Porsche Günter Steckkönig; odchudzona o 100 kg dzięki usunięciu zbędnych elementów, wyposażona we wzmocnione zawieszenie i klatkę, z silnikiem mocniejszym o 10 koni mechanicznych, była wciąż bardzo zbliżona do samochodu seryjnego; mimo to na Północnej Pętli Nürburgringu zanotowała znakomity czas 8 min 12 s, a następnie wygrała trzy z pięciu wyścigów w Wielkiej Brytanii.
– Porsche 928 Versuchsfahrzeug (samochód testowy, Muzeum Porsche) – niezwykły, przypominający wehikuł czasu z „Powrotu do przyszłości” egzemplarz służył do badania poziomu hałasu; pojazd opracowano w 1989 r. po wprowadzeniu prawnych limitów hałasu; system pomiarowy, wyposażony we własne zasilanie umieszczono na pojeździe, zaś dane analizowano natychmiast w specjalnym busie.
– Porsche 928 S4 Cabriolet Studie (prototyp cabrioletu, Muzeum Porsche) – na bazie seryjnego pojazdu z roku modelowego 1987 przygotowano w USA wersję z otwieranym dachem; auto było wyposażone w ten sam silnik i zawieszenie, co model podstawowy; kabriolet nigdy jednak nie wszedł do produkcji.
– Porsche 928 S4 H50 (Muzeum Porsche) – kolejny prototyp na bazie wersji z roku modelowego 1987, również opracowany w USA we współpracy z centralą Porsche w Niemczech; zaprojektowane dla większej wygody pasażerów podróżujących na tylnej kanapie, miało dodatkową parę drzwi, otwieranych „pod wiatr”, i powiększony bagażnik; niestety zawieszenie samochodu nie sprostało wymagającym testom w Porsche i modelu nie wprowadzono do produkcji – w pewnym sensie potomkiem tego „shooting brake’a” są jednak współczesne Porsche Panamera Sport Turismo i Taycan Sport Turismo.
– Porsche 928 S2 (Porsche Club Poland) – ta odmiana była dostępna w latach 1984-1986; zastosowano w niej elektroniczny wtrysk paliwa, wzmocniono hamulce, seryjnie po raz pierwszy w Porsche zastosowano układ ABS; karoseria jest w pełni ocynkowana, a na nadwozie była udzielana 10-letnia gwarancja; auto ma bogate wyposażenie obejmujące w pełni skórzaną tapicerkę wnętrza, elektryczne szyby, lusterka, dach, podgrzewane i elektrycznie sterowane fotele, spryskiwacze reflektorów, klimatyzację i wiele innych.
– Porsche 928 S (Porsche Club Poland) – jesienią 1986 r. miał miejsce duży facelifting modelu 928; auto zyskało bardziej gładką linię nadwozia i nowy kształt spoilerów; zmiany przyczyniły się do obniżenia współczynnika oporu powietrza z 0,38 w modelu s, do 0,34 w modelu s4; pojawił się też zmodernizowany silnik o większej pojemności i czterech zaworach na cylinder; miał on przeprojektowaną głowicę, w której był dodatkowy wałek sterujący zaworami dolotowymi; zastosowano nowe wzory felg i powiększono rozmiar opon; wszystkie te zmiany dały poprawę osiągów i obniżenie zużycia paliwa.
Inną atrakcją na stoisku jest zupełnie współczesny, całkowicie elektryczny model Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo w ciekawym kolorze Nato Olive z palety Paint-to-Sample. Goście targowi będą też mogli zaopatrzyć się w odzież i gadżety z kolekcji Porsche Drivers Selection.
Targi Retro Motor Show potrwają od 28 do 30 października.