RENAULT: WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE ŁADOWANIA AUT ELEKTRYCZNYCH

rena_eco_el1

Renault i Connected Energy nawiązują współpracę w celu opracowania zrównoważonych i efektywnych sposobów wykorzystania baterii pojazdów elektrycznych po zakończeniu okresu ich użytkowania w pojazdach.

Chodzi o to, aby w rezultacie dostarczyć innowacyjne i tańsze rozwiązania w zakresie ładowania takich baterii.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Akumulatory, które nie mogą być już używane w pojazdach elektrycznych Renault, nadal mają znaczną pojemność, co oznacza, że zanim zostaną zutylizowane, mogą posłużyć jeszcze do innych celów. Razem z szybko rosnącą sprzedażą pojazdów elektrycznych – w 2015 r. w Europie sprzedano 97 687 takich pojazdów, o 48 proc. więcej niż rok wcześniej – zwiększa się również zapotrzebowanie na energię do ich ładowania.

E-STOR: system do zarządzania energią

Dzięki nagradzanej technologii E-STOR firma Connected Energy ma do zaoferowania wysoce innowacyjne rozwiązanie dające „drugie życie” zużytym bateriom pojazdów elektrycznych. Technologia ta może być wykorzystywana na przykład do magazynowania energii pochodzącej z miejscowych źródeł odnawialnych, takich jak panele słoneczne i elektrownie wiatrowe, a następnie do uwalniania jej w razie potrzeby w odpowiednim czasie. System umożliwia również ładowanie baterii z wykorzystaniem tanich taryf poza godzinami szczytu, co pozwala użytkownikom obniżyć koszty związane z poborem energii elektrycznej.

Baterie używane w systemie pochodzą z pojazdów elektrycznych marki Renault, która została wybrana przez Connected Energy ze względu na liczbę 23 000 jednostek sprzedanych przez Renault (lidera rynku w tym segmencie) w Europie w 2015 r. oraz doświadczenie tego producenta w zakresie technologii, cyklu życia baterii i ich wpływu na środowisko.

Moc znamionowa pierwszego produktu E-STOR została sklasyfikowana na poziomie 50 kW/50 kWh, co zwykle wystarcza do obsługi jednej szybkiej ładowarki lub klastra szybkich ładowarek. System jest jednak w pełni skalowalny, więc wkrótce powstaną również jednostki o wyższej pojemności. Biorąc pod uwagę praktyczny aspekt, jak również bardziej efektywne wykorzystanie energii, system umożliwia instalację stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych w miejscach, gdzie zaopatrzenie w energię elektryczną pozwalało wcześniej na instalację jedynie stacji wolnego ładowania.

Zamiast ładować pojazdy, pobierając duże ilości energii bezpośrednio z sieci, E-STOR pozwala na magazynowanie energii w wielu bateriach, ładowanych w wolniejszym tempie przez dłuższy czas i uwalnianie jej na potrzeby „zatankowania” pojazdu elektrycznego, kiedy zajdzie taka potrzeba.
Dzięki E-STOR Renault może zaoferować dwa konkretne rozwiązania dotyczące pojazdów elektrycznych tej marki i ich baterii.

Magazynowanie energii E-STOR pozwoli zapobiegać przeciążeniom sieci elektrycznej i równoważyć podaż energii i zapotrzebowanie na nią. Będzie mieć również pozytywny wpływ na środowisko, ponieważ baterie nienadające się do użytku w pojazdach elektrycznych, mające jednak wciąż istotną pojemność, zostaną wykorzystane do innych celów, dzięki czemu przed ich utylizacją poziom emisji dwutlenku węgla będzie niższy.

W czerwcu 2015 r. E-STOR zdobył pierwszą nagrodę w kategorii innowacji w prestiżowym konkursie British Renewable Energy Awards 2015, organizowanym przez Stowarzyszenie Energii Odnawialnej.

– E-STOR umożliwi bardziej efektywne pod względem kosztów upowszechnianie pojazdów elektrycznych do zastosowań komercyjnych i przemysłowych, co wpłynie na zwiększenie ogólnej stabilności tej czystej formy transportu. Dzięki współpracy z Renault mamy zapewnione dostawy zużytych baterii na potrzeby przyszłych instalacji E-STOR – powiedział Matthew Lumsden, dyrektor zarządzający Connected Energy.

– Ponowne wykorzystanie zużytych baterii z pojazdów elektrycznych Renault idzie w parze z zaangażowaniem firmy Renault w transformację energetyczną przemysłu motoryzacyjnego. Dzięki E-STOR właściciele pojazdów elektrycznych będą mogli taniej ładować swoje samochody i korzystać przy tym z energii mniej uzależnionej od emisji dwutlenku węgla. To sprawia, że pojazdy elektryczne stają się eleganckim i jeszcze bardziej zrównoważonym środkiem transportu. Przy tej technologii zarządzania energią pojazdy elektryczne i ich baterie zamiast powodować przeładowania sieci elektrycznych, staną się ich sprzymierzeńcami – skomentował Eric Feunteun, dyrektor programu pojazdów elektrycznych w Renault.

Firma Renault jest liderem i pionierem tworzącego się rynku pojazdów elektrycznych. Sprzedaje pojazdy elektryczne od 2011 r. Ma w swojej ofercie serię w pełni elektrycznych samochodów i furgonetek, spełniających większość wymagań klientów. Obok ZOE w ofercie znalazł się zabawny i charakterystyczny Twizy – codzienny pojazd miejski, który jest również dostępny w wersji Twizy Cargo z bagażnikiem zamiast tylnych siedzeń dla pasażerów. Kolekcję Renault Z.E. (Zero Emissions) uzupełnia Kangoo Van Z.E. – kompaktowa furgonetka na potrzeby miejskich dostaw i drobnych przedsiębiorców, dostępna w kilku wersjach nadwozia.

W 2015 r. Renault było najlepiej sprzedającą się marką w Europie, z udziałem w europejskim rynku pojazdów elektrycznych na poziomie 23,6 proc., której sprzedaż wzrosła o 49 proc. – do 23 086 jednostek. Sytuacja wyglądała podobnie w Wielkiej Brytanii, gdzie sprzedaż ZOE wzrosła w 2015 r. o 102 proc., do 2053 pojazdów – znacznie wyprzedzając brytyjski rynek pojazdów elektrycznych, który zanotował 48-procentowy wzrost w stosunku do 2014 r.

Connected Energy dostarcza rozproszone technologie i usługi z zakresu magazynowania energii. System magazynowania energii E-STOR wykorzystuje zużyte litowo- jonowe akumulatory pojazdów elektrycznych w stacjonarnych rozwiązaniach magazynowania energii na potrzeby ładowania pojazdów elektrycznych oraz do zastosowań przemysłowych i komercyjnych. Jest obsługiwany z poziomu wewnętrznego systemu sterowania, zaprojektowanego z myślą o umożliwieniu klientom jak najszerszego wykorzystania systemu E-STOR i uzyskania maksymalnego zwrotu z inwestycji.

Connected Energy została powołana przez spółkę dominującą Future Transport Systems. Obie spółki to brytyjskie MŚP z siedzibami w Newcastle upon Tyne i Norfolku.