Renault Trucks kontynuuje badania nad poprawą efektywności energetycznej samochodów ciężarowych z silnikiem diesla. Czyni to wspólnie z partnerami.
Dzięki Optifuel Lab 3, pojazdowi testowemu opracowanemu w ramach wspólnego projektu Falcon, producent zamierza zmniejszyć zużycie paliwa o 13 proc. w przypadku zestawu ciągnik siodłowy – naczepa.
Zobacz także:
Optifuel Lab 3 łączy w sobie technologie związane z aerodynamiką, oporami toczenia, wspomaganiem kierowcy, zarządzaniem energią i układem napędowym.
Celem Optifuel Lab 3 jest uzyskanie 13 proc. redukcji zużycia paliwa w porównaniu do standardowego ciągnika Renault Trucks T z naczepą. Łączy innowacyjne technologie opracowane przez konsorcjum partnerów, w skład którego wchodzą Renault Trucks, Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, Benomad, Styl’Monde, Polyrim, Enogia, IFP Énergies nouvelles, École centrale de Lyon (LMFA) oraz Ifsttar (LTE, Lescot).
Optifuel Lab 3 jest częścią projektu Falcon (Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption), który otrzymuje finansowanie publiczne po wyborze przez Francuski Bank Inwestycji Publicznych BPI France na 23. Rozwój technologiczny Optifuel Lab 3 koncentruje się na zoptymalizowanej aerodynamice zestawu ciągnik- naczepa, oponach o niskim oporze toczenia, energooszczędnych funkcjach przewidującego wspomagania jazdy i zarządzania energią, jak również ulepszonym układzie napędowym.
Optymalna aerodynamika zestawu
Celem jest znaczna poprawa aerodynamiki zestawu, po to aby znacznie zmniejszyć zużycie paliwa, poprzez wprowadzenie naczepy o zmiennej geometrii. Opracowana przez Fruehauf we współpracy ze Styl’Monde (owiewki), ta “adaptacyjna” naczepa ma za zadanie automatycznie przybrać optymalny kształt poprzez wykorzystanie pustej przestrzeni ładunkowej, dzięki wbudowanemu systemowi sterowania i kontroli oraz czujnikom.
Aerodynamika ciągnika zostanie również poprawiona poprzez zastąpienie lusterek bocznych kamerami oraz na nowo zaprojektowanym słupkom A kabiny, projekt oparty na pracy doktorskiej z Laboratorium Mechaniki Płynów i Akustyki w École Centrale de Lyon. Optymalizacja przepływu powietrza zostanie również osiągnięta dzięki wydłużeniu przedniej części pojazdu, kształtom drzwi oraz osłonami nadkoli.
Osłony międzyosiowe będą również większe i wykonane przez Polyrim z elastycznego materiału, tak jak przedłużenia deflektorów bocznych celem zapewnienia ciągłości przepływu powietrza pomiędzy ciągnikiem i naczepą.
Opony o niskim oporze toczenia z czujnikami
Na trasach długodystansowych opory toczenia opon odpowiadają za około 25 proc. zużycia paliwa. Michelin opracuje opony o niskim oporze dla pojazdów testowych, integrując innowacyjne technologie pochodzące z projektów badawczych. Renault Trucks i Michelin będą również korzystać z danych uzyskanych przez czujniki zainstalowane w oponach.
Energooszczędne wspomaganie kierowcy i funkcje zarządzania energią
Dane dotyczące nawigacji i ruchu drogowego (Benomad), meteorologii (Wezzoo) i opon (Michelin) będą wykorzystywane przez zoptymalizowane kontrolery systemów prognozowania prędkości i chłodzenia. Ten najnowszy system będzie wyposażony w nowe moduły wykonawcze w celu maksymalizacji oszczędności energii.
Działaniom tym będzie towarzyszył nowy interfejs człowiek- maszyna opracowany specjalnie we współpracy z Ifstar w celu zapewnienia kierowcy energooszczędnego, wydajnego i przyjaznego dla użytkownika systemu wspomagania kierowcy. Sterowanie alternatorami będzie bardziej inteligentne, aby zoptymalizować równowagę pomiędzy produkcją energii elektrycznej a zużyciem paliwa przez silnik spalinowy.
W przypadku Optifuel Lab 3 prowadzone będą również prace nad podwójnym akumulatorem, przy oczekiwanej znacznej redukcji masy i poprawie wydajności zimnego rozruchu akumulatora rozruchowego oraz zwiększonej wydajności i żywotności baterii.
Układ napędowy
Cały układ napędowy skorzysta z nowej generacji środków smarnych o niskiej lepkości opracowanych przez Total w celu zmniejszenia tarcia. Ponadto przeprowadzone zostaną badania wydajności na stanowiskach badawczych oraz badania integracyjne dla dwóch typów architektury systemu odzysku ciepła odpadowego w oparciu o cykl termodynamiczny Rankine’a. Badania prowadzone są wspólnie przez Renault Trucks, Faurecia, Ifpen i Enogia.
Optifuel Lab 3 przeprowadzi pierwsze testy na drodze w 2019 r. i określi wartości oszczędności zużycia paliwa w 2020 r.