Niezależna jednostka certyfikacyjna, TÜV Rheinland, uwierzytelniła fakt osiągnięcia niższego o 10,9 procenta zużycia paliwa w pojeździe Renault Trucks T Optifuel, w porównaniu ze standardowym modelem T model, przez kierowców, którzy odbyli szkolenie Optifuel Training.
Po kilku miesiącach sprzedaży modelu T w “oszczędnej konfiguracji”, producent poprosił niezależną instytucję o dokonanie pomiarów i poświadczenie możliwych do uzyskania oszczędności.
Zobacz także:
W związku z tym TÜV Rheinland przeprowadziła serię testów mających zweryfikować ekonomikę paliwową Renault Trucks T Optifuel. Testy wykazały, że w porównaniu z konfiguracją standardową, Renault Trucks w wersji Optifuel zużyło prawie o 11 procent mniej paliwa. Fakt ten został potwierdzony stosownym certyfikatem.
Oferta T Optifuel ma charakter kompleksowy. Obejmuje pojazd zoptymalizowany pod kątem oszczędzania paliwa oraz szkolenie kierowców Optifuel Training, prowadzone przez instruktorów Renault Trucks. Podczas testu rolę pojazdu porównawczego pełnił standardowy model T bez wyposażenia dodatkowego, zaś prowadzący go kierowcy nie otrzymali żadnych wskazówek dotyczących ekonomicznej jazdy.
Na potrzeby badania TÜV Rheinland wybrała dwóch doświadczonych kierowców, reprezentujących umiejętności typowe dla grupy kierujących długodystansowymi pojazdami ciężarowymi. Renault Trucks podstawiło ciągniki siodłowe z naczepami i udostępniło swoich instruktorów. Pojazdami testowymi były dwa egzemplarze Renault Trucks T 4×2 napędzane silnikiem Euro 6 DTI 11 o mocy 430 KM, wyposażone w przekładnię główną o przełożeniu 2,64. Jeden z nich był modelem „standardowym”, podczas gdy drugi został wyposażony w pakiet Optifuel.
W dniu poprzedzającym próbę przedstawiciele TÜV Rheinland dokonali szczegółowego przeglądu obydwu zestawów drogowych, zwłaszcza pod kątem stopnia zużycia opon, ciśnienia w oponach, masy własnej i charakterystyki technicznej.
Wersja Optifuel Renault Trucks T jest standardowo wyposażona w pełny pakiet aerodynamiczny (regulowany spoiler dachowy, spoilery boczne kabiny, przedłużenia spoilerów bocznych i spoilery międzyosiowe) zmniejszający opór powietrza. Posiada również pakiet Fuel Eco, wzbogacający pojazd o szereg inteligentnych technologii (ogranicznik przyspieszenia, tempomat eco-cruise z funkcją wolnego koła Optiroll, sprężarkę ze sprzęgłem, pompę wspomagania o zmiennym wydatku oraz funkcję automatycznego wyłączania silnika). Domyślna prędkość maksymalna dla tej wersji wynosi 85 km/h.
Swoje pomiary TÜV Rheinland prowadziła na typowej trasie międzyregionalnej o długości 200 km. Każdy z pojazdów był obciążony łączną masą 32 ton. Pierwszego dnia obydwaj kierowcy dwukrotnie przebyli trasę testową, zamieniając się pojazdami przed drugim przejazdem. Dzięki temu wyeliminowano wpływ indywidualnego stylu jazdy na wyniki. Następnego dnia obydwaj przeszli szkolenia Optifuel Training pod kierunkiem eksperta Renault Trucks. I wreszcie, trzeciego dnia kierowcy ponownie pokonali trasę testową, tym razem wykorzystując umiejętności nabyte podczas szkolenia.
Rygorystyczna procedura, zastosowana przez TÜV Rheinland, pozwoliła ocenić wydajność poszczególnych pojazdów wynikającą z ich cech, a jednocześnie wyeliminować wpływ czynników zewnętrznych, takich jak temperatura otoczenia, różnice w oporze toczenia obydwu naczep czy aktualnie panujące warunki drogowe, na zużycie paliwa.
Po zakończeniu jazd testowych eksperci TÜV Rheinland stwierdzili i poświadczyli, że w Renault Trucks T Optifuel zużycie paliwa było o 10,9 proc. mniejsze niż w standardowym Renault Trucks T. Inwestując w konfigurację klient może liczyć na to, że jego inwestycja zacznie przynosić zysk już począwszy od 17. miesiąca eksploatacji, czyli w jednej trzeciej przeciętnego (60 miesięcy) okresu użytkowania pojazdu długodystansowego w firmie transportowej.