W kilka miesięcy po wprowadzeniu na rynek wersji sedan, do salonów Renault w Polsce zmierza Talisman kombi czyli Grandtour. Mieliśmy okazję odbycia pierwszych jazd nowym modelem.
Renault Polska podała też ceny flagowego pojazdu – zaczynają się one już od 96 900 złotych. Oznacza to, że jest droższy tylko o 4 000 złotych od limuzyny.
Zobacz także:
RENAULT: NOWY MEGANE (PIERWSZA JAZDA)
Prezentacji nowego modelu podczas premierowej konferencji dokonał Janusz Chodyła, Attache Prasowy Renault Polska, a dodatkowe informacje uzyskaliśmy od Agaty Szczech, dyrektora PR Renault Polska i Ksymeny Jaszczak, szefa produktu Renault Polska.
Talisman Grandtour jest pod względem wymiarów nieznacznie większe do sedana: ma 4,86 m długości, 1,87 m szerokości i zaledwie 1,46 m wysokości. Wynoszący 2,81 m rozstaw osi zapewnia dużo miejsca dla pasażerów i ich bagaży. Wynoszący 1,61 m rozstaw kół przednich i tylnych nadaje modelowi stabilny wygląd.
Relingi z polerowanego aluminium podkreślają linię dachu, przedłużoną dodatkowo spojlerem. Szeroki tył z wyraźnymi nadkolami może się podobać nawet najbardziej wybrednym. Tylne światła LED są stale włączone, tworząc charakterystyczny dla tego modelu układ z wizualnym efektem 3D. Talisman Grandtour oferuje do wyboru dziesięć kolorów nadwozia, w tym dwa nowe: brązowy Vison i czerwony Carmin.
Wszystkie powyższe lakiery są zabezpieczone lakierem bezbarwnym o wysokiej trwałości, zapewniającym większą odporność i połysk. W zależności od rynku dostępnych jest sześć wzorów obręczy kół, od 16 do 19 cali, w różnych wariantach kolorystycznych i wykończeniu.
Dostęp do bagażnika – co w kombi jest niezwykle istotne – jest wyjątkowo łatwy dzięki progowi umieszczonemu na wysokości 571 mm i dużej szerokości otworu. Klapa jest wyposażona w bezdotykowy system otwierania aktywowany ruchem stopy pod zderzakiem. Posiada ona również funkcję automatycznego zamykania. Tylna kanapa jest dzielona w układzie 1/3-2/3 i wyposażona w system Easy Break, umożliwiający jej łatwe złożenie dzięki dwóm umieszczonym od strony bagażnika dźwigniom.
Wystarczy lekko nacisnąć i fotele są złożone. Pojemność bagażnika to 572 dm3 (wg normy VDA). Długość bagażnika za tylną kanapą wynosi 1 116 mm. Po złożeniu tylnej kanapy długość przestrzeni ładunkowej zwiększa się do 2 011 mm, a objętość bagażnika do niemal 1 700 dm3 VDA.
Auto oferuje dużo miejsca dla pasażerów. Odległość od siedzenia do dachu to 902 mm z przodu i 886 mm z tyłu czyli o 30 mm więcej w porównaniu do wersji sedan. Stąd nawet wysoka osoba siedzi wygodnie. W pełni wystarczająca jest tez ilość miejsca na nogi – promień na wysokości kolan to 262 mm. Jak na tej klasy pojazd przystało – nie brakuje w nim różnego rodzaju schowków.
Elektrycznie regulowany fotel kierowcy automatycznie cofa się o 50 mm, aby ułatwić kierowcy wsiadanie i wysiadanie z auta. Po zajęciu miejsca przez kierowcę, fotel wraca do pierwotnego położenia. Przednie siedzenia są wykonane w technologii Cover Carving Technology – jest to nowa, półsztywna, wytrzymała, elastyczna i lekka konstrukcja.
Rozwiązanie daje nowe możliwości projektowe i zapewnia korzyści pod względem jakości postrzeganej, ilości miejsca (+ 3 cm na wysokości kolan z tyłu) i obniżenia masy (-1 kg). Fotele dają możliwość regulacji do 10 parametrów (8 elektrycznie i 2 ręcznie), w tym manualną regulację długości siedziska w zakresie 6 cm w wersji Initiale Paris, 4 możliwości regulacji ustawienia podparcia lędźwiowego (w pionie i przód-tył), funkcję podgrzewania siedziska i oparcia, wentylacji w przypadku foteli skórzanych, oraz masażu z możliwością wyboru rodzaju i natężenia (2 programy/ 5 sekwencji).
Prawdziwym centrum sterowania jest tablet R-Link 2 z modułem łączności sieciowej. Umożliwia on obsługę technologii Multi- Sense oraz systemów wspomagających prowadzenie i bezpieczeństwo jazdy niezależnie od obsługi standardowych funkcji, takich jak nawigacja, system audio czy klimatyzacja.
Grandtour zapewnia podróż jak w sali koncertowej, dzięki systemowi Bose Surround.
KOMFORT
System Renault Multi- Sense daje możliwość wyboru doznań z jazdy poprzez wybór pomiędzy 5 trybami jazdy: Eko, Komfort, Neutral i Sport oraz jeden w pełni zależny od indywidualnych ustawień Perso. ustawienia wpływają na takie układy jak: parametry systemu 4CONTROL, elektronicznie sterowane amortyzatory, pracę silnika, algorytm zmiany biegów w skrzyni EDC czy siły potrzebnej do obracania kierownicy.
Można też zmieniać kolory oświetlenia wnętrza (zielony, niebieski, sepia, czerwony, fioletowy), styl i rodzaj wyświetlanych informacji na ekranie TFT oraz kolor podświetlenia instrumentów pokładowych, brzmienie silnika, funkcję masażu w fotelu kierowcy czy parametry pracy klimatyzacji w trybie Eko.
Stale aktywny jest system 4CONTROL. Przy prędkościach poniżej 50 km/h w trybie Komfort (60 km/h w trybie Neutral i 80 km/h w trybie Sport), tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, powyżej tej prędkości progowej koła tylne zaczynają skręcać w tym samym kierunku co koła przednie. Efekt jest wówczas porównywalny z wydłużeniem rozstawu osi.
Elektronicznie sterowane amortyzatory odpowiadają za kontrolę ruchów pionowych. Układ Electronic Damper Control w ciągły sposób dostosowuje reakcję amortyzatorów w zależności od stanu nawierzchni, parametrów dynamicznych auta oraz działań kierowcy, analizując warunki jazdy i dopasowując odpowiednio swoje reakcje nawet do stu razy na sekundę. Pomysłowość polega na jego zintegrowaniu z pokładową siecią multipleksową (CAN – Contoller Area Network).
SILNIKI
Gama silników obejmuje trzy jednostki Diesla i dwie benzynowe.
ENERGY dCi 110 (moc 110 KM i 260 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1 750 obr./min.) zużywa jedynie 3,7 l/100 km i emituje 98 g CO2/km w cyklu NEDC. Osiągana prędkość to 185 km/h. Oprócz wersji z 6-biegową skrzynią mechaniczną jest on również dostępny na wybranych rynkach z automatyczną dwusprzęgłową 6-przełożeniową skrzynią biegów EDC.
ENERGY dCi 130 (130 KM i 320 Nm od 1 750 obr./min.) jest montowany z mechaniczną 6-stopniową skrzynią biegów i z 6-stopniową skrzynią biegów EDC. Zużycie paliwa wynosi 4,0 l/100 km, a emisja CO2 – 106 g/km.
ENERGY dCi 160 EDC Twin Turbo (160 KM i 380 Nm od 1 750 obr./min.) jest montowany wyłącznie z automatyczną 6-stopniową skrzynią biegów EDC. Zapewnia świetna elastyczność: od 80 do 120 km przyspiesza w ciągu zaledwie 8,7 sek. Zużycie paliwa wynosi 4,5 l/100 km, a emisja CO2 – 117 g/km.
ENERGY TCe 150 EDC (150 KM i 220 Nm od 2 500 obr./min.) \jest dostępny wyłącznie z 7-stopniową skrzynią biegów EDC 7. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 9,9 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 209 km/h (na torze). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 5,8 l/100 km, a emisja CO2 – 132 g/km.
ENERGY TCe 200 EDC (200 KM i 260 Nm od 2 500 obr./min.) jest montowany wyłącznie z automatyczną 7-stopniową skrzynią biegów EDC. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,9 s.ek Zużycie paliwa i emisja CO2 wynoszą odpowiednio 5,8 l/100 km i 132 g/km.
BEZPIECZEŃSTWO
Flagowe kombi Renault posiada wszystkie dostępne dziś na rynku systemy bezpieczeństwa czynnego i asystentów wspomagania kierowcy, m.in.: aktywny regulator prędkości, aktywny układ wspomagania nagłego hamowania, światła doświetlające zakręty, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, ostrzeganie o przekroczeniu bezpiecznej odległości między pojazdami, ostrzeganie o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, sygnalizator martwego pola, Easy Park Assist (parkowanie bez użycia rąk), przednie, tylne i boczne czujniki wspomagania parkowania, kamerę cofania, funkcję automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania, wyświetlacz Head-Up, wspomaganie ruszania pod górę.
Pod względem bezpieczeństwa biernego, Talisman Grandtour dysponuje wszelkimi atutami, jakie zapewnia mu konstrukcja oparta na modułowej platformie CMF C/D Aliansu Renault-Nissan.
INITIALE PARIS
Obok wersji wyposażenia Life, Zen i Intens dostępna jest luksusowa wersja Initiale Paris. Na zewnątrz od przodu można ją rozpoznać choćby po napisie umieszczonym na dolnej listwie grilla, tuż pod logo. Wewnątrz oznakowanie występuje na progach drzwi, wstawce w kierownicy, górnej części oparcia przednich foteli, listwach w tylnej części zagłówków przednich.
Dla wersji przygotowano specjalne elementy wykończenia nadwozia: kolor Fioletowy Améthyste, diametowane 19-calowe obręcze kół o oryginalnym designie, specjalne nakładki na progi drzwi, a także wnętrza: tapicerkę Nappa ze skóry licowej w kolorze czarnym lub cieniowaną szaro- grafitową, zagłówki „Relaks”, kierownicę pokrytą skórą Nappa, deskę rozdzielcza wykończoną wysokiej klasy materiałami z przeszyciami, podgrzewane i wentylowane fotele przednie z możliwością regulacji 10 parametrów i z funkcją masażu, klejone szyby boczne, lusterka boczne z pamięcią ustawienia, zmieniające ustawienie podczas jazdy na wstecznym biegu, ekskluzywne dywaniki podłogowe oraz specjalna kartę Hands Free Initiale Paris.
W wersji montowane są tylko najmocniejsze silniki (TCe 200 EDC i dCi 160 EDC).
CENY
(wersja – silnik, skrzynia biegów: cena)
* LIFE – Energy dCi 110: 96 900 zł;
* ZEN – Energy TCe 150 EDC: 108 900 zł;
* ZEN – Energy dCi 130: 108 900 zł;
* ZEN – Energy dCi 160 EDC: 120 900 zł;
* INTENS – Energy TCe 150 EDC: 115 900 zł;
* INTENS – Energy dCi 130: 115 900 zł;
* INTENS – Energy dCi 130 EDC: 122 400 zł;
* INTENS – Energy dCi 160 EDC: 127 900 zł;
* INITIALE PARIS – Energy TCe 200 EDC: 148 400 zł;
* INITIALE PARIS – Energy dCi 160 EDC: 151 900 zł.
WRAŻENIA Z JAZDY
Jeździliśmy samochodem zbyt mało, aby w pełni móc się wypowiadać o wszystkich jego zaletach i wadach. Bez wątpienia Talisman Grandtour jest pojemny i wygodny. Może nim podróżować pięć osób, a ilość miejsca na bagaż pozwala na długi, wakacyjny wyjazd. Fotele są bardzo wygodne, można je dopasować do najbardziej wyszukanych preferencji kierowcy.
Dzięki R-LINK 2 ilość przełączników i przycisków została zredukowana do minimum, a sterowanie funkcjami przy kierownicy dodatkowo zwiększa komfort prowadzącego. Możliwość obsługi multimedialnej przy pomocy komend głosowych staje się wygodnym standardem w segmencie.
Obsługa tabletu jest łatwa pod warunkiem, że wcześniej poświęci się trochę czasu na naukę i obeznanie się z nim. Możliwości jest tak wiele, że początkowo trudno je spamiętać…
Jazda flagowym kombi Renault daje dużo frajdy. Tryby jazdy bardzo zmieniają konfiguracje ustawień nie tylko silnika i zawieszenia, ale także rożnych urządzeń, np. klimatyzacji.
Jeżdżąc wyładowanym samochodem tego typu kierowca musi mieć poczucie, że dysponując on wystarczającym zapasem mocy, aby w razie nieprzewidzianego zdarzenia (np. nagłego skrętu kierownicą) można było wyprowadzić auto z “bujania”. Ten zapas w Talismanie jest zapewniony, a tylna skrętna oś dodatkowo przeciwdziała niebezpieczeństwu utraty panowania nad pojazdem. W tym względzie Renault wyprzedza wielu konkurentów!
Reasumując: nowy Grandtour jest – co jest najważniejsze – samochodem przyjaznym dla kierowcy i odpowiednio pojemnym dla pasażerów!
ANDRZEJ KARACZUN