RENAULT: TAK POWSTAWAŁ LIDER SPRZEDAŻY WŚRÓD ELEKTRYKÓW

Renault Zoe w najnowszej wersji pojawił się na rynku w ubiegłym roku. Model jest liderem sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie.

Nowe auto jest przyjazne środowisku nie tylko dzięki eko napędowi, lecz także ze względu na zastosowane we wnętrzu materiały pochodzące z recyklingu.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Historia ZOE zaczęła się, gdy w 2009 r. ruszyły prace nad samochodem koncepcyjnym ZOE Z.E. Model powstawał od zera, dlatego projektując jego kształt i proporcje, twórcy mogli puścić wodze wyobraźni. W efekcie umieścili akumulator i silnik elektryczny w takim miejscu, aby uzyskać idealnie wyprofilowaną, dynamiczną sylwetkę nadwozia.

Wszystkie komponenty techniczne zostały podporządkowane ich wizji, dzięki czemu możliwe było zoptymalizowanie wewnętrznej przestrzeni. Samochód został pomyślany jako przestronny i sprzyjający odprężeniu, jak japoński ogród. Znalazły się w nim wygodne siedzenia, które przypominały duże otoczaki oraz płaska, przypominająca kształtem falę podłoga utrzymana w klimacie ogrodu zen.

Prace nad studyjnym modelem ZOE Z.E. oraz jego seryjną wersją, której produkcję rozpoczęto w 2012 r., były prowadzone równolegle. Projektanci zapoznali się z wnioskami z przeprowadzonych badań rynkowych i wiedzieli, że zastąpienie tradycyjnego napędu elektrycznym było ogromną zmianą dla użytkowników.

Dlatego seryjna wersja ZOE bardzo różni się od modelu koncepcyjnego. Celem było zaprojektowanie samochodu, który miałby wyrazistą osobowość, ale wyglądał znajomo i nie wyróżniał się zbytnio spośród innych aut jeżdżących po europejskich drogach. Pojazd ma własny styl i charakter, ale nie onieśmiela użytkownika.

Co zostało z koncepcyjnego modelu?

Projektanci zachowali jednocześnie z modelu koncepcyjnego elementy „zen”, indywidualność oraz niebieskie akcenty. Podobnie jak model studyjny wersja seryjna ma klamki ukryte w obramowaniu szyb, co nawiązuje do stylistyki nadwozi coupé. Do modelu koncepcyjnego odwołano się również poprzez zastosowanie prostych, naturalnych linii w kabinie. Utrzymany w jasnej tonacji kokpit podkreśla minimalizm i spokój, które są znakami rozpoznawczymi modelu, oraz czyste i oszczędne formy.

Seryjnie produkowane ZOE zostało zbudowane na tej samej płycie podłogowej co model studyjny. Choć w pewnym stopniu ograniczało to projektantów podczas pracy nad architekturą samochodu, możliwa była zmiana proporcji – dopasowanie wysokości, podniesienie charakterystycznej linii wyznaczającej dolny obrys szyb, wydłużenie kształtu przednich reflektorów i umieszczenie koła na krańcach nadwozia.

Produkowana seryjnie wersja ZOE stała się kultowym modelem z gamy Renault, podobnie jak Twingo czy Clio. Zadecydowały o tym wspólne cechy modelu studyjnego i produkowanej seryjnie wersji. Nowy samochód ma bardzo wyrazisty przód. Od chwili premiery rynkowej wersja seryjna jest dowodem na to, że samochód elektryczny może być tak samo miły dla oka i przyjazny dla kierowcy, jak model z tradycyjnym napędem.

Materiały z recyklingu

Zgodnie z proekologiczną filozofią gamy samochodów elektrycznych twórcy ZOE od dawna interesowali się możliwością wykorzystania we wnętrzu materiałów z recyklingu i udało się to w najnowszej odsłonie modelu, gdzie znalazło się 8 m2 materiałów z recyklingu. Najpierw przeszły one dodatkowe testy sensoryczne, badania wytrzymałości i odporności na zabrudzenia.

Wszystkie testy były przeprowadzane we współpracy z podwykonawcami Renault, którzy byli bardzo zaangażowani w projekt. To wszystko wymagało czasu, tym bardziej, że w przypadku ZOE nie wykorzystano materiałów, które po prostu pochodzą z recyklingu. Użyte materiały wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego, czego najlepszym przykładem jest ponowne wykorzystanie pasów bezpieczeństwa.

Nowe ZOE postawiło przed projektantami kilka ograniczeń. Na przykład podwójne gniazdo do ładowania jest ukryte pod emblematem marki, dlatego trzeba było umieścić logo na pionowej osi maski. Okazało się jednak, że taki układ bardzo pasuje do stylistyki. Twórcy musieli także uwzględnić nowy element wyposażenia – światła przeciwmgłowe.

Co wyróżnia Renault ZOE?

Projektanci ZOE stworzyli specjalną płytę podłogową z myślą o samochodach elektrycznych Aliansu Renault- Nissan. Dzięki temu można było wygospodarować więcej miejsca we wnętrzu samochodu, co oznacza, że ma on większą przestrzeń użytkową i jeszcze bardziej pakowny bagażnik. W przyszłości może to być jeden z najważniejszych argumentów przemawiających za wyborem jednego z samochodów elektrycznych z gamy Renault.

Dodatkowo duży rozstaw osi i krótkie zwisy, które można było zaprojektować przy napędzie elektrycznym i nowej płycie podłogowej, pozwoliły tak zmienić proporcje nadwozia, aby uzyskać elegancką linię sylwetki.

Model jest ilustracją związku między stylistyką i technologią. To samochód, który jest wyposażony w najnowsze technologie i był od początku projektowany jako elektryczny: jest elementem strategii wyznaczania nowych trendów, przyjętej przez Grupę Renault. Strategia ta ma pozwolić w przyszłości utrzymać wiodącą pozycję w segmencie samochodów elektrycznych.