RENAULT: ŚWIATOWA PREMIERA NOWEGO, RODZINNEGO MODELU SYMBIOZ

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16 i 40 lat po rewolucji Espace Renault prezentuje model Symbioz

Symbioz to uniwersalny samochód, wyposażony w najlepsze technologie segmentu C opracowane przez Renault. Kompaktowy i jednocześnie przestronny, spełnia zróżnicowane potrzeby użytkowników.


Zobacz także:

CUPRA: NOWA ODSŁONA FLAGOWEGO MODELU FORMENTOR
 

PREMIERY


 

Wnętrze wpisujące się w tradycję „samochodów dających pełnię życia” marki Renault

Renault 16 zostało świadomie zaprojektowane jako samochód zapewniający pełnię życia, co miało je wyróżniać na tle konkurencji. W 1965 roku jego nadwozie było nowością: tylna klapa zapewniała dostęp do bagażnika, a modułową tylną kanapę można było ustawić w położeniu „rodzina wyjeżdża na wakacje”. Na tamte czasy był to niezwykle uniwersalny samochód. Trafił w punkt potrzeb rodzin szukających samochodu, który będzie potrafił się dostosować do ich wymagań i będzie podążał za zachodzącymi zmianami społecznymi.

Od tamtego czasu Renault nieustannie proponuje kolejne innowacje w segmencie rodzinnych samochodów, idące z duchem czasu. Tak było w latach 80. z modelem Espace. Była to prawdziwa rewolucja – samochód o nadwoziu jednobryłowym i możliwościach zmiany aranżacji wnętrza niespotykanych w tamtej epoce. W latach 90. marka zaproponowała kolejny hit – model Scenic, pierwszy kompaktowy van, zaprojektowany jako komfortowa kapsuła. Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o zapewnieniu komfortu wszystkim pasażerom.

Nowy model również ma zmienną pojemność bagażnika i wnętrza w zależności od potrzeb danej rodziny, jest wyposażony w użyteczne technologie, które mają realną wartość dodaną dla człowieka, i kompaktowe wymiary przystosowane do jazdy po mieście. Symbioz przejmuje geny swoich poprzedników i sięga po receptę na uniwersalny samochód zapewniający pełnię życia, by dostosować go do potrzeb naszych czasów. Symbioz poprzez swoją stylistykę zgodną z nowym kanonem marki podkreśla ciągłość z niedawno wprowadzonymi modelami: Scenic E-Tech 100% electric i Captur.

Kwintesencja tego, co najlepsze w segmencie C

Symbioz łączy to, co najlepsze w samochodach Renault z segmentu C w zakresie modułowości, mobilnych technologii i wydajności. To kwintesencja know-how marki i inteligentnych rozwiązań, które służą zapewnieniu komfortu użytkowania samochodu i na krótkich, i na długich trasach. Model jest więc kierowany do szerokiej grupy odbiorców. Przede wszystkim do rodzin, które szukają przestronnego, nowoczesnego i wydajnego samochodu o modułowym wnętrzu. Ale także do klientów flotowych, zainteresowanych przejściem na elektryki i modelami o rozsądnym poziomie kosztów TCO. Dla obu kategorii klientów jest strzałem w dziesiątkę i to bez żadnych kompromisów.

Symbioz umocni pozycję marki w dolnej części segmentu, między Capturem a Australem. Nowy model o długości nadwozia 4,41 m uzupełni ofertę hybryd E-Tech, która składa się obecnie z Arkany (4,57 m) i Australa (4,51 m), oraz ofertę E-Tech 100% electric z modelami Megane i Scenic E-Tech 100% electric. Renault będzie w ten sposób dysponować spójną i strategiczną ofertą, która spełni pełen wachlarz potrzeb klientów dzięki dwóm gamom zbudowanym na dedykowanych platformach.

Symbioz jest wyposażony w najlepsze technologie Renault. Między innymi w system multimedialny openR link z wbudowanymi usługami Google i przyciemniany szklany dach Solarbay. W wersji iconic jest wyposażony w 29 systemów wspomagania prowadzenia najnowszej generacji, które zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu.

Bagażnik o pojemności maksymalnej 624 litrów, zaskakującej jak na samochód o tej długości, można dostosować do potrzeb dzięki przesuwnej tylnej kanapie, która po złożeniu tworzy płaską podłogę. Również i pod tym względem Symbioz plasuje się w czołówce segmentu. To atut, który udało się uzyskać bez szkody dla kompaktowych wymiarów czy zwrotności. Projektanci Symbioza znaleźli złoty środek i stworzyli uniwersalny model – nadaje się zarówno do jazdy po mieście, jak i spełnia potrzeby rodziny.

Nowy samochód rodzinny jest przyjazny dla środowiska i oszczędny w eksploatacji dzięki stosunkowo niewielkiej masie poniżej 1500 kg i napędowi E-Tech full hybrid 145. Wyjątkowa ultrawydajna technologia marki, stale udoskonalana od wprowadzenia w 2020 roku, zapewnia zużycie paliwa i emisję spalin na najniższym poziomie na rynku.

Symbioz uzupełnia gamę kompaktowych samochodów Renault, która obejmuje modele Arkana, Megane E-Tech 100% electric, Austral i Scenic E-Tech 100% electric, i zamyka rozdział ponownego podboju segmentu C w ramach strategii Renaulution.

NOWOCZESNY I WYRAFINOWANY DESIGN NADWOZIA

Doskonale wyważone proporcje bryły uzyskano dzięki dużemu tylnemu zwisowi, który współgra z pionowym przodem. W tych dwóch strefach zastosowano w niezwykle wyrafinowany sposób nowy kanon stylistyczny marki.

Wyważone proporcje nadwozia

Symbioz, zaprojektowany na przedłużonej wersji platformy CMF-B zastosowanej w Clio i Capturze (segment B) oraz Arkanie (segment C), ma doskonale wyważoną bryłę. Nawet pokaźny zwis tylny, dzięki któremu auto ma pojemny bagażnik, buduje płynność linii nadwozia. Uzyskano równowagę między tyłem samochodu a nowoczesnym i wyrazistym przodem, w którym wysoka pozioma maska łączy się z pionowo ustawioną przednią szybą.

Wyrafinowany i nowoczesny design

Muskularne linie nowego kanonu stylistycznego Renault, widoczne w przedniej i tylnej części Symbioza, stanowią obramowanie dla minimalistycznych i miękkich przetłoczeń boków.

Z przodu i z tyłu mamy ostre załamania nadwozia, na których zatrzymuje się światło. Daje to efekt wielopłaszczyznowej uporządkowanej całości, która zachwyca wyrafinowaniem.

Nowe logo Renault jest wszechobecne. Występuje w całości, jak na przykład pośrodku grilla, lub przecięte pionowo na dwie części, tworzy charakterystyczny układ świateł. Zostało ono również wykorzystane we wzorze zdobiącym grill.

Wyrafinowany wzór inspirowany logo marki rozpościera się na całej powierzchni grilla i ożywia go. Elementy wzoru są lakierowane w kolorze o ton różniącym się od nadwozia, z trójwymiarowym efektem dzięki dodatkowej warstwie przezroczystego lakieru. Całość wygląda bardzo prestiżowo – powiedziała Paula Fabregat, Design Project Director Renault

Nowe ekskluzywne obręcze kół

Design Symbioza w wersji esprit Alpine i iconic dopełniają duże koła 19”. Wszystkie dostępne wzory obręczy kół (18” i 19”) są nowe. Zostały zaprojektowane specjalnie dla tego modelu. Ich ostry, dynamiczny wzór sprawia wrażenie, że koło jest w ruchu, nawet na postoju.

Przenikliwe „spojrzenie”

Wąskie poziomie reflektory dają efekt przenikliwego „spojrzenia”. Są połączone czarną listwą, która dodaje lekkości przodowi a jednocześnie poszerza optycznie samochód. Stanowi też lustrzane odbicie dolnej przedniej listwy w kolorze nadwozia. Na obu listwach zobaczymy też ten sam wzór.

Tył, który wszystko zmienia

Muskularna, pokaźna bryła tyłu ma dynamiczną linię, którą doskonale podkreśla załamujące się światło. Tylne światła są rozciągnięte na całą szerokość samochodu, co sprawia, że wydaje się on niezwykle stabilny. Mimo to auto z łatwością przeciska się w wąskich miejscach. Pionowa tylna klapa zapowiada pojemny bagażnik.

Geometryczne, podświetlone kształty we wnętrzu kloszy wyglądają do złudzenia jak kostki lodu zanurzone w cieczy – dodała Paula Fabregat

Paleta siedmiu kolorów nadwozia

Wśród siedmiu dostępnych kolorów nadwozia pojawia się nowy, niezwykle energetyczny odcień niebieski mercure. Kultowy lakier czerwony flamme jest dostępny bez dopłaty. W ofercie jest również pięć innych kolorów nadwozia: biała perła, szary Kasjopea, czarny etoile, szary rafale i niebieski iron.

PRZYJAZNE, PEŁNE ŚWIATŁA I PRZESTRONNE WNĘTRZE

Symbioz nie rezygnuje z kompaktowych wymiarów nadwozia, a mimo to oferuje dużo miejsca wewnątrz, które można z łatwością powiększyć, przesuwając tylną kanapę. Liczne elementy wyposażenia takie jak przyciemniany, szklany Solarbay czy automatyczna tylna klapa zapewniają wysoki poziom komfortu.

Wyrafinowana kapsuła

W środku Symbioza zobaczymy taki sam układ deski rozdzielczej jak w Nowym Capturze. W wersji iconic pojawiają się nowoczesne i wyrafinowane materiały. Górna część deski w wersji techno została pokryta specjalnym lakierem, miękkim i aksamitnym w dotyku. W wersji esprit Alpine pojawia się w tym miejscu cieniowana niebieska listwa zdobna, a w wersji iconic listwa o wyglądzie szczotkowanego aluminium. Dolna część deski jest pokryta sportową tkaniną techniczną (wersja esprit Alpine) lub tkaniną powlekaną tworzywem o widocznej fakturze z przeszyciami (wersja iconic).

Wersja iconic z wyrafinowanymi detalami i wykończeniem spełnia najwyższe standardy segmentu C – powiedziała Gabriela Argumedo, Product Manager Symbioz

Odmienna tapicerka w każdej wersji

Każda z trzech wersji ma inną tapicerkę, utrzymaną w odmiennym stylu zgodnie z profilem klientów docelowych. Fotele w wersji techno są pokryte grubą tkaniną zdobioną dyskretnym haftowanym logo, z żółtymi przeszyciami oraz żółtymi i szarymi lamówkami. W wersji esprit Alpine pojawiają się charakterystyczne dla niej niebieskie przeszycia i boczne elementy foteli pokryte tkaniną powlekaną tworzywem, a na oparciach i siedzeniach zobaczymy tę samą sportową tkaninę techniczną co na desce rozdzielczej i panelach drzwiowych.

Siedzenia w wersji iconic są pokryte dzianiną techniczną o grubym splocie, która przywodzi na myśl wysokiej klasy sportowe wyposażenie. Na oparciu pojawia się fragment gigantycznego logo oraz przeszycia i lamówki w złotym odcieniu. Te i inne detale tworzą w wersji iconic wyrafinowane, nowoczesne wnętrze, wyłamujące się z tradycyjnych kanonów obowiązujących w branży samochodowej.

Niespotykany balans między kompaktowymi wymiarami nadwozia a przestronnym wnętrzem

Symbioz, którego wymiary są stosunkowo niewielkie jak na samochód klasy C (długość 4,41 m i szerokość 1,79 m), stawia na zwrotność i dynamikę, ale jednocześnie nie odbywa się to kosztem przestronnego wnętrza czy pojemnego bagażnika, które są jednymi z jego głównych atutów na rynku. To uniwersalny samochód, który jawi się jako idealny kompromis między potrzebami rodzin a zwrotnością potrzebną podczas jazdy po mieście.

Wzorcowe możliwości zmiany aranżacji wnętrza

Tylna kanapa, przesuwana w zakresie 16 cm, zapewnia pasażerom siedzącym z tyłu dużo miejsca na wysokości kolan (promień 221 mm). W tej konfiguracji samochód nadal zachowuje pokaźną pojemność bagażnika 492 litry. Jeśli na tylnych miejscach nie siedzą dorośli, kanapę można przesunąć do przodu i zwiększyć pojemność bagażnika nawet do 624 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy (dzielonej w układzie 1/3–2/3) można uzyskać pojemność 1582 litrów.

Płaska podłoga bagażnika, bez żadnych występów, ułatwia dostęp i załadunek bagażnika, nawet w przypadku dużych przedmiotów. To rozwiązanie jest bardzo cenione w rodzinnych samochodach.

Schowki wewnątrz auta mają łączną pojemność 24,7 litra. Sam tylko schowek w desce rozdzielczej może zaskoczyć pojemnością 7 litrów. Jeśli chodzi o ładowanie i podłączanie urządzeń mobilnych, dostępne są gniazda USB-C z przodu i dwa kolejne z tyłu. Wersje techno, esprit Alpine i iconic są również w standardzie wyposażone w indukcyjną ładowarkę do smartfonów.

Praktyczna automatyczna tylna klapa

Jednym z ważnych atutów Symbioza jest bagażnik o pojemności od 492 do 624 litrów w zależności od położenia przesuwnej tylnej kanapy, wyposażony w automatyczną tylną klapę otwieraną bez użycia rąk. Kierowca może również otworzyć i zamknąć klapę bagażnika z kabiny, za pomocą przycisku na desce rozdzielczej. Z zewnątrz może uruchomić otwieranie lub zamykanie klapy za pomocą przycisku elektrycznego umieszczonego na bagażniku, za pomocą przycisku na karcie hands free lub ruchem nogi pod czujnikiem wbudowanym w tylny zderzak.

Kabina pełna światła dzięki przyciemnianemu szklanemu dachowi Solarbay

Wprowadzony po raz pierwszy w modelach Rafale i Scenic E-Tech 100% electric, przyciemniany szklany dach Solarbay jest symbolem najnowszej generacji samochodów Renault. Znalazł się on również w ofercie wyposażenia modelu Symbioz.

Dzięki technologii AmpliSky Solarbay nie musi mieć przesłony ani żaluzji. W efekcie dyspersji ciekłych kryształów PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal), opartej na przemieszczaniu się cząsteczek w wyniku działania pola elektrycznego, ten kompleksowo opracowany system może przyciemniać się strefowo na żądanie użytkownika. Zapewnia to natychmiastową maksymalną ochronę przeciwsłoneczną, przy okazji gwarantuje efekt „wow” poprzez sekwencyjną utratę przezroczystości dziewięciu segmentów składających się na ten szklany dach. Inteligentnym szklanym dachem Solarbay można sterować głosowo za pomocą Asystenta Google lub przy użyciu przycisku umieszczonego przy lampce sufitowej.

Kierowca i pasażerowie mogą wybrać jedno z czterech następujących ustawień: dach całkowicie przezroczysty, dach całkowicie nieprzezroczysty, dach przezroczysty w przedniej części i nieprzezroczysty w tylnej, i odwrotnie. Przyciemniany dach Solarbay z jednej strony minimalizuje „efekt szklarni” we wnętrzu pojazdu, a z drugiej strony utrzymuje komfort cieplny zarówno latem, jak i zimą równie skutecznie, co przesłona mechaniczna. Co więcej, po wyłączeniu zapłonu i opuszczeniu samochodu przez pasażerów automatycznie przełącza się do trybu nieprzezroczystego. Natomiast przy ponownym uruchamianiu samochodu wraca do ostatniego ustawienia. Poczucie otwartej przestrzeni i jasności jest wzmocnione również powiększoną szklaną powierzchnią i większą przestrzenią nad głową. To unikatowe rozwiązanie, zastępujące mechaniczną lub elektryczną przesłonę okna dachowego, zwiększa przestrzeń nad głową podróżujących o 30 milimetrów, co jest istotne zarówno z punktu widzenia ich komfortu, jak i ograniczenia wysokości pojazdu w celu poprawy jego efektywności energetycznej.

Dzięki Solarbay wnętrze jest stale doświetlone i zapewnia pasażerom przyjemny kontakt z naturą – powiedziała Gabriela Argumedo

TECHNOLOGIE I ŁĄCZNOŚĆ

Pomimo pozycjonowania w dolnej części segmentu C Symbioz jest wyposażony w najlepsze technologie, czy to chodzi o łączność, systemy wspomagania prowadzenia czy napędy.

Łączność

Flagowy openR link

Od wersji techno Symbioz jest wyposażony w system multimedialny openR link z wbudowaną przeglądarką Google, na bazie systemu Android Automotive 12. Jest niezwykle przydatny w codziennym użytkowaniu dzięki usługom dostosowanym do różnych potrzeb w zakresie dostępu do usług online. OpenR link, dzięki inteligentnym funkcjom Google, może sugerować właściwą trasę czy ustawienia ambientowe z każdym dniem coraz lepiej dostosowane do przyzwyczajeń kierowcy. OpenR link, od momentu wprowadzenia na rynek w Megane E-Tech 100% electric, jest wiodącym systemem na rynku. Jest kompatybilny z systemem Android Auto i Apple CarPlay, przewodowo i bezprzewodowo. Pionowy centralny ekran dotykowy o przekątnej 10,4’’ (we wszystkich wersjach) zapewnia pełny dostęp do oferowanych treści i usług online.

Na wprost kierowcy znajduje się drugi ekran o przekątnej 10,3’’, na którym są wyświetlane informacje dotyczące jazdy. Jego rozmiary pozwalają na wyświetlanie kolorowej mapy systemu nawigacji bezpośrednio przed oczami kierowcy.

Świat usług Google

System openR link jest prosty w użyciu, oferuje szerokie możliwości połączeń i jest na bieżąco aktualizowany. Gwarantuje tak intuicyjną obsługę jak smartfon najnowszej generacji. Oprócz usług oferowanych przez Google takich jak Mapy Google i Asystent Google, w serwisie Google Play dostępne są liczne aplikacje (50 lub więcej w zależności od kraju i wersji).

Aplikacje dostosowane do potrzeb wszystkich użytkowników

Niektóre z nich zostały specjalnie opracowane dla użytkowników Renault lub do nich dostosowane. Wśród nich jest Waze, Amazon Music, L’Equipe dla Renault (aplikacja w jęz. francuskim z treściami sportowymi dla Francji), Vivaldi, Radio Player dla Renault, Kabriol, Karacal, Les Incollables® for Renault, Easypark i Sybel. Bogata paleta aplikacji zaprojektowanych do samochodu nowej generacji, który zapewnia pełnię życia, z myślą o rodzinnych podróżach.

Aplikacja My Renault

Aplikacja mobilna My Renault sprawia, że samochód jest zawsze w zasięgu ręki. Można na przykład pobrać aplikacje do systemu openR link lub zdalnie aktywować sygnał dźwiękowy i światła, żeby łatwiej odnaleźć samochód na przepełnionym parkingu. Albo sprawdzić w czasie rzeczywistym przebieg i pozostały zasięg, by ze spokojną głową ruszyć w drogę. My Renault ułatwia również obsługę techniczną samochodu: dostarcza informacji o przeglądach i umożliwia planowanie wizyt w serwisie bezpośrednio w aplikacji.

Zdalna aktualizacja

Dzięki zdalnemu dostępowi już nie trzeba jeździć do serwisu, żeby zaktualizować system. Technologia FOTA (firmware over the air) umożliwia automatyczną aktualizację systemu operacyjnego.

Dźwięk Harman Kardon

System hi-fi Harman Kardon, dostępny w opcji, składa się z 9 głośników (2 tweeterów i 2 wooferów z przodu i z tyłu oraz subwoofera w bagażniku). Zapewnia immersyjne doznania dźwiękowe opracowane z udziałem Jeana-Michela Jarre’a – artysty, kompozytora i autora, pioniera muzyki elektronicznej i pasjonata nowoczesnych technologii. Odbiór muzyki można spersonalizować wybierając jeden z pięciu programów: Studio, Podcast, Concert, Immersion i Club.

Personalizacja wnętrza

Ustawienia MULTI-SENSE pozwalają na zmianę wielu parametrów samochodu zarówno technicznych (na przykład reakcji układu kierowniczego), jak i związanych z wystrojem wnętrza (oświetlenie wnętrza). Ustawienia systemu dostępne z ekranu dotykowego oraz za pomocą przycisku na kierownicy dają możliwość wyboru jednego z czterech widoków, pięciu widżetów (aplikacji lub interaktywnych winietek) i ośmiu kolorów podświetlenia zegarów. Można również zmienić oświetlenie ambientowe Living Lights, na które składają się listwy diod LED na desce rozdzielczej i w panelach drzwi. Do wyboru jest 48 kolorów. Dla większego komfortu użytkowników oświetlenie może być sterowane w trybie automatycznym, w którym co 30 minut system dostosowuje barwę światła do dobowego cyklu biologicznego człowieka i pory dnia (zimne światło w dzień, ciepłe w nocy).

Systemy wspomagania prowadzenia

Program „Human First”, uruchomiony w 2023 roku, stanowi odzwierciedlenie dążeń marki do poprawy bezpieczeństwa kierowców i pasażerów, jak również innych użytkowników dróg na całym świecie dzięki licznym zaawansowanym technologiom. Zgodnie z programem Symbioz plasuje się w czołówce pod względem bezpieczeństwa biernego i czynnego. W wersji Iconic jest wyposażony w 6 poduszek powietrznych i 29 systemów wspomagania prowadzenia (ADAS) najnowszej generacji.

Wśród nich znajdziemy Active Driver Assist (jazda autonomiczna poziomu 2) i inteligentny aktywny regulator prędkości, które należą do najbardziej zaawansowanych systemów oferowanych w tym segmencie.

Systemy jazdy autonomicznej

System jazdy autonomicznej poziomu 2 – Active Driver Assist – to nowsza wersja asystenta jazdy na autostradzie i w korkach, dobrze znanego z samochodów marki. W nowej wersji został wzbogacony o kontekstowe przetwarzanie danych, aby rozszerzyć zakres jego wykorzystania poza same drogi szybkiego ruchu. Jego działanie to inteligentne połączenie aktywnego regulatora prędkości z funkcją Stop & Go, asystenta utrzymania samochodu na pasie ruchu i systemu rozpoznawania znaków drogowych. Dzięki jednoczesnemu wykorzystaniu danych geolokalizacji i specjalnych map, samochód może jechać w sposób autonomiczny – zgodnie z przepisami kierowca musi jedynie od czasu do czasu kłaść dłonie na kierownicy. To idealny system podczas jazdy w korku. Zapewnia komfort psychiczny i fizyczny.

System rozpoznawania znaków drogowych

Kierowca może również włączyć funkcję rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości (OSP), niezależnie od Active Drive Assist. Funkcja ta wyświetla na zespole zegarów oraz na ekranie nawigacji maksymalną dozwoloną prędkość na danym odcinku drogi. W razie przekroczenia prędkości odczytanej ze znaku wyświetla się komunikat ostrzegawczy. W tej sytuacji kierowca musi po prostu wcisnąć odpowiedni przycisk na kierownicy, aby aktywować ogranicznik prędkości, regulator prędkości lub aktywny regulator prędkości i automatycznie dostosować prędkość auta do obowiązującego ograniczenia.

System wspomagania nagłego hamowania podczas jazdy do tyłu

Jeśli chodzi o system wspomagania prowadzenia, jednym z głównych atutów Symbioza jest system wspomagania nagłego hamowania, który działa również podczas manewrowania na wstecznym biegu. W przypadku wykrycia potencjalnej przeszkody (pieszego, rowerzysty, słupa itd.) przez czujniki ultradźwiękowe, system ostrzega kierowcę odpowiednim sygnałem wizualnym i dźwiękowym. Jeśli kierowca nie reaguje w ciągu dwóch sekund, włącza się system wspomagania nagłego hamowania w celu uniknięcia kolizji. System działa podczas jazdy na biegu wstecznym z prędkością od 3 do 10 km/h.

Safety Coach – spersonalizowane porady promujące bardziej odpowiedzialną jazdę

Aby wesprzeć kierowców i zmniejszyć ryzyko wypadku, Symbioz jest wyposażony w narzędzie, które pomaga kierowcy w obiektywnej ocenie jego zachowań i przyzwyczajeń za kierownicą (ze skalą ocen od 0 do 100 z uwzględnieniem prędkości, toru jazdy i bezpiecznej odległości do innych pojazdów) i udziela mu spersonalizowanych porad, zarówno w zakresie prowadzenia pojazdu, jak i korzystania z systemów ADAS w celu zasugerowania ścieżek poprawy.

Personalizacja ustawień

Po lewej stronie kierownicy pojawia się nowy przycisk My Safety Switch, za pomocą którego kierowca może aktywować lub dezaktywować jednym ruchem preferowane ustawienia dla co najmniej sześciu systemów ADAS jednocześnie, po wybraniu na przykład: ich aktywacji bądź braku aktywacji, poziomu wykonywanych operacji, obecności alertów dźwiękowych itp. Tych spersonalizowanych ustawień można dokonywać z poziomu ekranu multimedialnego.

A ponadto:

Systemy podnoszące bezpieczeństwo

– System wspomagania nagłego hamowania na skrzyżowaniach (Automatic Emergency Braking System Junction Function)
– System monitorowania martwego pola (Blind Sport Warning – BSW)
– Asystent utrzymania samochodu na pasie ruchu (Lane Keeping Assist – LKA)
– System kontroli pasa ruchu (Lane Departure Warning – LDW)
– System kontroli zmęczenia kierowcy (Driver Attention Alert – DAA)

Systemy wspomagania prowadzenia

– Regulator i ogranicznik prędkości
– Inteligentny, aktywny regulator prędkości (Intelligent Adaptative Cruise Control – i-ACC)
– System kontroli bezpiecznej odległości (Distance Warning – DW)
– Wspomaganie ruszania pod górę (Hill Start Assist – HSA)
Systemy wspomagania parkowania

– Kamera 360°
– Przednie, tylne i boczne czujniki wspomagania parkowania (Rear, Front and Side Park Assist)
– System wspomagania wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego (Rear Cross Traffic Alert – RCTA)
– Funkcja bezpiecznego wysiadania (Occupant Safe Exit Alert – OSE)

Napęd E-Tech full hybrid

Napęd E-Tech hybrid 145, w który wyposażono Renault Symbioz, jest bardzo wydajny energetycznie i oszczędny w eksploatacji. Zapewnia komfort i ciszę jazdy w trybie elektrycznym w mieście, i to bez konieczności ładowania akumulatora.

Dzięki technologii E-Tech full hybrid Renault kierowca ma zapewnione dużo niższe zużycie paliwa na większości tras, przy czym mogą występować pewne różnice w zależności od trybu jazdy. – powiedział Sébastien Larnaud, E-Tech engine Project Manager

Bezkompromisowa technologia

Technologia E-Tech full hybrid jest objęta ponad 150 wnioskami patentowymi – wykorzystano w niej bogate doświadczenie Renault w Formule 1, w szczególności w zakresie odzyskiwania energii. Zapewnia większą dynamikę w połączeniu z większą efektywnością energetyczną. Jest to konstrukcja szeregowo-równoległa, która łączy dwa silniki elektryczne (silnik elektryczny o mocy 36 kW i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator typu HSG – High-Voltage Starter Generator o mocy 18 kW) z 4-cylindrowym benzynowym silnikiem spalinowym 1,6 l o mocy 69 kW (94 km), współpracującym z inteligentną, bezsprzęgłową, wielotrybową skrzynią biegów i akumulatorem trakcyjnym o pojemności 1,2 kWh.

Nawet 14 kombinacji

Skrzynia posiada 4 biegi do obsługi silnika benzynowego i 2 biegi do obsługi głównego silnika elektrycznego. Napęd E-Tech hybrid 145 oferuje do 14 kombinacji współpracy silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, pozwalających zoptymalizować sprawność energetyczną zespołu.

Czas na napęd elektryczny

Każde ruszanie z miejsca odbywa się w trybie elektrycznym, dzięki czemu Symbioz może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy, a zużycie paliwa może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem spalinowym w cyklu miejskim. Na autostradzie konstrukcja zespołu napędowego zapewnia przeniesienie całego momentu z silnika spalinowego na koła, bez strat związanych z niepotrzebnym uruchamianiem silnika elektrycznego, jak w klasycznych systemach hybrydowych. Technologia Renault zapewnia Symbiozowi niezwykle niskie zużycie paliwa, na poziomie 4,6 l/100 km, na wszystkich rodzajach tras w cyklu WLTP.

Nieustanna optymalizacja

Technologia E-Tech full hybrid jest stale ulepszana od momentu wprowadzenia na rynek, zwłaszcza jeśli chodzi o oprogramowanie sterujące, aby obniżyć zużycie paliwa i poprawić komfort użytkowania, w szczególności podczas jazdy po autostradzie. Podobnie jak Nowe Clio i Nowy Captur, Symbioz jest wyposażony w nową funkcję E-Save, którą można uruchomić przyciskiem umieszczonym z lewej strony kierownicy. E-Save poprawia komfort prowadzenia i zmniejsza zużycie paliwa dzięki utrzymaniu minimum 40% poziomu naładowania akumulatora trakcyjnego. Samochód zawsze dysponuje wystarczającą energią elektryczną, żeby pokonać wzniesienie bez utraty prędkości czy wyprzedzić inny pojazd bez obciążania silnika spalinowego dzięki wykorzystaniu dodatkowej mocy silnika elektrycznego. Pozwala to również uniknąć przedwczesnej redukcji biegów, która często jest źródłem nieprzyjemnych odgłosów.

Po włączeniu E-Save zmniejszamy o 30 do 40% liczbę koniecznych redukcji biegów, które mogą powodować niepotrzebne wchodzenie na obroty podczas jazdy po autostradzie – dodał Sébastien Larnaud

Predykcyjny system jazdy w trybie hybrydowym

Symbioz jest również wyposażony w predykcyjny system jazdy w trybie hybrydowym, który zapewnia maksymalne zwiększenie jazdy na napędzie elektrycznym w stosunku do spalinowego, z korzyścią dla zużycia paliwa. Funkcja wykorzystuje dane z map nawigacji (Mapy Google) i uwzględnia topografię (wzniesienia, zjazdy itd.), czas potrzebny na pokonanie trasy i ruch drogowy. Dane są analizowane z wyprzedzeniem przez system sterujący akumulatorem, aby zapewnić maksymalne wykorzystanie silnika elektrycznego. Dostępny jest bilans jazdy w formie wykresu pokazującego historię zużycia paliwa oraz trasę pokonaną wyłącznie w trybie elektrycznym.

DANE TECHNICZNE

Wymiary i masa:

Długość: 4,413 m
Szerokość: 1,797 m
Wysokość: 1,575
Rozstaw osi: 2,638
Przedni zwis: 892 mm
Tylny zwis: 890 mm
Prześwit: 169 mm
Masa:1500 kg
Pojemność bagażnika: do 624 l

Silniki

E-tech full hybrid 145 KM – 400 V

Wersja

evolution
techno
iconic
esprit Alpine