RENAULT: PRZYMROZKI, LIŚCIE I SŁOŃCE CZYLI JESIEŃ

SJR._Renault_

Przymrozki, mokre liście i oślepiające niskie słońce to jesienne pułapki pogody, które zwiększają niebezpieczeństwo kolizji. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault przypominają jak prowadzić samochód w takich warunkach.

Niebezpieczeństwo związane z jesiennymi przymrozkami wynika z tego, że przy temperaturze w granicach od 0°C do nawet -3°C lód nie jest całkowicie zamarznięty. Jego powierzchnię pokrywa cienka, niewidoczna i bardzo śliska powłoka wody.


Zobacz także:
BEZPIECZEŃSTWO – SZKOŁA JAZDY RENAULT


W okresie przejściowym niebezpieczny jest również tzw. czarny lód, czyli niewidzialna warstwa zamarzającej wody przylegająca bezpośrednio do nawierzchni jezdni. Do występowania tego zjawiska dochodzi najczęściej po jesiennych opadach deszczu i zamgleniach.

– To bardzo trudne warunki dla kierowców. Największym czynnikiem ryzyka jest nadmierna prędkość – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

W tym okresie bardzo ważne jest także zachowanie odpowiedniego odstępu od innych uczestników ruchu.

– Na przykład, gdy wymijamy rowerzystę trzeba zdawać sobie sprawę, że w czasie jesiennej aury jest on bardziej narażony na przewrócenie się. Szczególnie na zakrętach – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Przymrozki występują zwykle wczesnym rankiem i nocą. Gdy temperatura spada, takie warunki szybciej się pojawiają i dłużej utrzymują w miejscach, do których nie docierają promienie słoneczne lub na mostach. Jesienią i zimą temperatura tuż przy powierzchni gruntu bywa niższa od odczuwalnej, dlatego lód na drodze może pojawiać się nawet wówczas, gdy termometr wskazuje 2-3°C.

Zalegające na ulicach liście stanowią dla prowadzących pojazdy kolejne wyzwanie. Po wjechaniu zbyt dynamicznie na liście można łatwo stracić przyczepność.

– Niezbędnym wyposażeniem kierowcy w okresie jesienno- zimowym powinny być okulary przeciwsłoneczne, najlepiej z soczewkami polaryzacyjnymi, które neutralizują oślepiające refleksy. Niskie położenie słońca powoduje, że może być ono nawet bardziej uciążliwe i niebezpieczne niż latem – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.