RENAULT: PROJEKT PRZEMYSŁOWY W ALGIERII

Renault, Société Nationale de Véhicules Industriel (SNVI, Państwowa Spółka Samochodów Ciężarowych) i Fond National d’Investissement (FNI, Narodowy Fundusz Inwestycyjny) podpisały w Algierze umowę spółki w celu utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa.

51 proc. udziałów ma strona algierska, 49 proc. – Renault. Umowa przewiduje utworzenie zakładu produkcyjnego w Oued Tlelat (na południowy- zachód od Oranu), zajmującego się produkcją samochodów osobowych i dostawczych Grupy Renault, przeznaczonych głównie na rynek lokalny.

O wyborze Oued Tlelat przesądziły jego atuty, ważne dla projektu przemysłowego: sieć drogowa, wykwalifikowana siła robocza, bliskość portu w Oranie, infrastruktura i jakość terenu. Roczna wielkość produkcji fabryki wyniesie początkowo 25 000 pojazdów (7 pojazdów/godz.), a w drugim etapie wzrośnie do 75 000 pojazdów (15 pojazdów/godz.). W pierwszym okresie produkowanym tam pojazdem będzie nowy Symbol.

Stopniowo będzie zwiększany udział lokalnych dostawców w celu zapewnienia rozwoju sektora samochodowego w Algierii. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom, jakie zostaną przeprowadzone w zakładzie (wydział produkcji blach, tłoczenia i lakierowania), a także poza nim – zostanie utworzona lokalna sieć podwykonawców korzystających ze wsparcia i doświadczenia Renault.

Mieszane zespoły Renault, SNVI i FNI od kilku miesięcy pracują nad określeniem programów szkoleniowych oraz wykorzystaniem i rozwojem ośrodka szkoleniowego Tlelat/Oran, z myślą o specjalizacjach związanych z branżą samochodową.

– Firma Renault jest dumna z faktu, iż jako pierwszy producent samochodowy rozpoczyna działalność przemysłową w Algierii i przyczynia się w ten sposób do rozwoju krajowej branży samochodowej – powiedział Jean-Christophe Kugler, Dyrektor Operacji Regionu Euromed- Afryka.

Renault Algérie jest filią handlową należącą w 100 proc. do Renault. Grupa Renault, obecna na rynku algierskim od 90 lat, jest na nim niekwestionowanym liderem od blisko 7 lat. Na dynamicznie wzrastającym rynku (+47,5 proc. na koniec listopada 2012 r.) marka nadal odnotowuje postępy na poziomie +53,3 proc., przekraczając próg 100 000 sprzedanych nowych samochodów na koniec listopada 2012 r. (111 075 sztuk, w tym 70 967 samochodów Renault i 40 108 samochodów Dacia). Od czerwca 2012 r. Algieria stanowi szósty rynek zbytu Grupy Renault (awansując z 13. pozycji na koniec 2011 r.).

Renault Algérie dysponuje najbardziej rozbudowaną siecią w kraju, liczącą 64 punkty handlowo-serwisowe i 2 000 pracowników, z których wszyscy zostali przeszkoleni zgodnie z międzynarodowymi standardami marki.

Algieria stanowi drugi co do wielkości rynek samochodowy w Afryce, gdzie sprzedaż samochodów wszystkich marek wyniosła 297 000 sztuk w 2011 roku.