Marka Renault zaprezentowała wyścigowy bolid R.S. 01. Już w 2015 roku będzie on jedną z gwiazd World Series by Renault, w ramach nowo utworzonych mistrzostw Renault Sport Trophy, które będą pełniły rolę inkubatora talentów do mistrzostw GT i wyścigów wytrzymałościowych dla zawodowców.
Stylistyka
Podobnie jak we wszystkich projektach stylistycznych Renault, powstałych pod kierownictwem Laurensa van den Ackera, również w Renault Sport R.S. 01 kluczowym elementem przodu auta jest powiększone i doskonale wyeksponowane logo marki. Szerokość nadwozia 2000 mm – przy wysokości wynoszącej zaledwie 1116 mm – dodatkowo podkreśla linia świateł dziennych z diodami LED umieszczonymi wzdłuż wlotów chłodzenia hamulców.
Zobacz także:
NISSAN: NOWY 370Z NISMO Z ROZWIĄZANIAMI Z GT-R NISMO
Powietrze wpada przez środkową część grilla, po czym kierowane jest kanałami w stronę dwóch chłodnic wodnych, a następnie odprowadzane na zewnątrz umieszczonymi pod maską wylotami. Utworzone w ten sposób podciśnienie przyczynia się do zwiększenia siły docisku działającej na przód pojazdu. Uzupełnieniem elementów poprawiających aerodynamikę przodu auta jest listwa aerodynamiczna, kierująca strugi powietrza w stronę dolnego splittera i płaskiej, schodkowej podłogi. Umieszczone po bokach przedniego zderzaka skrzydełka wytwarzają wirowe strugi powietrza ograniczające turbulencje powodowane obracaniem się kół.
Obniżony profil auta, podkreślony motywem graficznym biegnącym od reflektorów do bocznych wlotów powietrza, jest charakterystyczny dla bolidów GT z centralnie umieszczonym silnikiem. Różnica długości między przednim a tylnym zwisem jest podyktowana specyfiką konstrukcji auta oraz dążeniem do optymalnego rozłożenia masy. Dopełnieniem tej stylistycznej koncepcji są sięgające do tylnego spojlera szyby oraz wyprofilowana pokrywa obniżająca się ku środkowi.
Masywne kształty Renault Sport R.S. 01 zdradzają pokrewieństwo z samochodem koncepcyjnym DeZir, zaprezentowanym w 2010 roku. W swoich wstępnych projektach designer Akio Shimizu inspirował się również modelem Étoile filante, pogromcą rekordów, który w 1956 roku na dnie wyschniętego słonego jeziora w Bonneville przekroczył barierę 300 km/h.
Kierowane przez dolny splitter strumienie powietrza są odprowadzane na zewnątrz przez wyloty umieszczone za przednimi kołami. Ich wyprofilowane przedłużenie ciągnie się wzdłuż drzwi auta i łączy z wlotami powietrza zasilającego wymienniki cieplne. Rozwiązanie to pozwala zapewnić optymalne chłodzenie turbosprężarek.
Oprócz regulowanego spojlera, Renault Sport R.S. 01 jest dociskane do nawierzchni dzięki tylnemu dyfuzorowi, odprowadzającemu strumień powietrza przepływający pod płaską podłogą auta. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest to, że nie wytwarza oporu aerodynamicznego, a więc nie zmniejsza maksymalnej prędkości. Nad dyfuzorem umieszczona jest podwójna końcówka wydechu oraz światła z diodami LED, uzupełniające układ świateł, rozciągających się na niemal całą szerokość Renault Sport R.S. 01.
Parametry aerodynamiczne typowe dla wyczynowego bolidu
Wysiłek włożony w dopracowanie aerodynamiki zapewnił Renault Sport R.S. osiągi zdecydowanie wyższe niż w przypadku aut kategorii GT3 a zbliżone do osiągów bolidów startujących w wyścigach DTM. Wartości współczynników SCz (siły nośnej) oraz SCx (powierzchni oporu aerodynamicznego) są porównywalne z tymi, jakie spotykamy w Formule Renault 3.5. Przy maksymalnej prędkości 300 km/h, wynoszący 1,7 tony docisk odpowiada dociskowi bolidu Formuły Renault 3.5, reprezentującemu standard w wyścigach World Series by Renault.
Bezpieczeństwo
W procesie projektowania Renault Sport R.S.01, nadzorowanym przez inżyniera Christophe’a Chapelaina wzięli udział renomowani partnerzy techniczni. Aby osiągnąć wyznaczone cele dotyczące masy pojazdu i bezpieczeństwa, zdecydowaliśmy się na kadłub z włókien węglowych. Podobnie jak w przypadku Formuły Renault 3.5, opracowanie i wykonanie nadwozia powierzono włoskiej firmie Dallara.
Kadłub z wbudowanym zbiornikiem paliwa o pojemności 150 litrów posiada zamontowaną w górnej części stalową klatkę bezpieczeństwa. Umieszczona z przodu pojazdu odkształcalna konstrukcja pochłania energię w przypadku zderzenia czołowego. Jej kształt przypominający dziób statku przyczynia się do poprawy aerodynamiki auta. Zamontowany na skrzyni biegów tylny crash box pełni tę samą rolę w przypadku zderzenia tylnego.
Całość spełnia wymagania normy FIA LMP1 2014 i zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Uzupełnieniem systemów bezpieczeństwa jest składana kolumna kierownicy, fotel kubełkowy Sabelt oraz 6-punktowe pasy bezpieczeństwa kompatybilne z systemem HANS.
Ponad 500 KM
Pół nośny silnik jest zamocowany do karbonowego kadłuba od strony rozrządu, podczas gdy jego górne punkty są połączone z klatką bezpieczeństwa. Przygotowana przez firmę Nismo jednostka V6 3,8 l biturbo pochodzi z Nissana GT-R. W porównaniu do seryjnych silników, najważniejsza modyfikacja dotyczy zastosowania suchej miski olejowej, co pozwala uniknąć utraty smarowania (tzw. „głodu olejowego”) przy dłuższych przeciążeniach na zakrętach. Moduł elektroniczny Pectel również funkcję sterującą zapobieganiem poślizgowi kół podczas ruszania. Ciśnienie doładowania jest tak dobrane, aby uzyskać moc powyżej 500 KM i maksymalny moment obrotowy powyżej 600 Nm. Są to osiągi zapewniające Renault Sport R.S. 01 miejsce pomiędzy autami klasy GT3 i klasy DTM.
Silnik Nismo współpracuje z umieszczoną wzdłużnie, sekwencyjną, 7-stopniową skrzynią biegów firmy Sadev. W celu obniżenia kosztów projektu, jej zestopniowanie będzie identyczne dla wszystkich torów wyścigowych. Możliwa będzie natomiast regulacja wstępnego obciążenia samoblokującego mechanizmu różnicowego.
Sekwencyjną zmianą przełożeń, obsługiwaną za pomocą łopatek pod kierownicą, steruje elektromagnetyczny układ XAP. Opracowane specjalnie przez ZF Race Engineering sprzęgło o zwiększonej żywotności posiada układ zapobiegający zgaśnięciu silnika przy ruszaniu.
Ponieważ przyczepność zależy w głównej mierze od docisku aerodynamicznego, wymagało to zastosowania odpowiedniego zawieszenia. Podobnie jak w prototypowych autach sportowych, zastosowano zawieszenie złożone z klasycznych, podwójnych trójkątnych wahaczy z popychaczami oraz amortyzatorami Öhlins.
Zespolone amortyzatory sprężynowe są umieszczone po obu stronach kadłuba z przodu oraz wzdłużnie nad skrzynią biegów z tyłu. W skład układu hamulcowego wchodzą karbonowe tarcze PFC Brakes o średnicy 380 mm oraz zaciski 6-tłoczkowe. Taki wybór zapewnia kompromis między skutecznością a wytrzymałością.
World Series by Renault
Nowy wyścigowy samochód będzie startował w stworzonych na jego miarę mistrzostwach Renault Sport Trophy. Ta seria jednomarkowych wyścigów, która zostanie włączona do World Series by Renault już w 2015 roku, otworzy nowe możliwości dla załóg startujących w kategorii „Pro-Am” i będzie stanowić doskonały wstęp do mistrzostw GT, DTM, ELMS i WEC.