RENAULT: POŚPIECH SIĘ NIE KALKULUJE

Wakacyjne czy weekendowe wyjazdy mogą wiązać się z pośpiechem, ponieważ nikt nie chce tracić czasu w korku. Jednak nerwowa, szybka jazda tylko pozornie skraca czas dojazdu do celu, realnie jednak wpływa na zużycie paliwa i zanieczyszczenie środowiska. Potwierdził to test.

– Ekojazda pozwala zaoszczędzić nawet do 20 proc. paliwa, poza tym zmniejsza poziom hałasu i przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla. Także ryzyko wypadku staje się mniejsze, między innymi dlatego, że do prowadzenia pojazdu w stylu eko kierowca musi dużo uważniej obserwować drogę. Przy takich plusach zaledwie kilka zaoszczędzonych minut w ogóle nie ma znaczenia – podsumowuje Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Prawie 80 proc. Polaków uważa, że stosuje się do zasad ekojazdy, a prawda jest taka, że większość
z nich łamie jej podstawowe zasady. Aż 93 proc. nie wie, że zużycie paliwa podczas jazdy po mieście może zwiększyć się nawet o 40 proc., jeśli samochód nie jest prowadzony w sposób płynny, a aż 42 proc. błędnie uważa, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać rzadziej niż raz na miesiąc.

– Przyzwyczajenia kierowców, szczególnie tych, którzy mają za sobą lata doświadczeń za kierownicą, są zwykle silnie zakorzenione. Oznacza to, że ich zmiana na rzecz jazdy ekologicznej, ekonomicznej i bezpiecznej to w pewnym sensie nauka jazdy od początku – mówi Zbigniew Weseli.

Przeprowadzono test, w którym wzięły udział dwa samochody prowadzone były przez instruktorów Szkoły Jazdy Renault. Założenie było takie, że kierowcy jadą, przestrzegając przepisów, natomiast jeden koncentruje się na jak najszybszym dotarciu do celu, a drugi – jeździe w stylu eko – płynnej i opartej na jak najlepszym przewidywaniu tego, co może wydarzyć się na drodze. Trasa pierwszego zajęła 4 godziny, 19 minut i 35 sekund, czyli o zaledwie 8 minut i 8 sekund krócej, mając o 2,04 litra wyższe zużycie paliwa i o 4,21 kg/100 km wyższą emisję dwutlenku węgla. Pojazd nieprzestrzegający zasad jazdy ekologicznej i ekonomicznej spalił tym samym o prawie 19 proc. więcej paliwa!

ZASADY EKOJAZDY

– prowadź płynnie – staraj się utrzymywać stałą prędkość (powyżej 40 km/h);
– odpowiednio zmieniaj biegi – redukuj je, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min., a zmieniaj bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr./min. w silnikach benzynowych. Pamiętaj, że z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu;
– przyspieszaj w kontrolowany sposób – do prędkości 60 km (i do włączenia piątego biegu) staraj się dynamicznie przyspieszać. Powyżej 60 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób;
– umiejętnie pokonuj zjazdy i wzniesienia – zwolnij na podjeździe, nie zakłócając jednak ruchu drogowego, a na zjeździe utrzymuj stałą prędkość;
– dbaj o silnik – nie rozgrzewaj go przed jazdą, nawet w zimie, ruszaj zaraz po jego uruchomieniu
i wyłączaj silnik, gdy postój trwa dłużej niż minutę;
– eksploatuj samochód w racjonalny sposób – sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz
w miesiącu, regularnie serwisuj pojazd i nie przewoź w nim niepotrzebnych rzeczy, które go obciążają.