Kadjar to pierwszy crossover Renault w segmencie C. Samochód łączy cechy SUV-a, kombi i hatchbacka, a jednocześnie dysponuje wszelkimi atutami prawdziwie uterenowionego modelu.
Pojazd przyciąga uwagę płynną, zmysłową linią w połączeniu z atletyczną, solidną bryłą. Wnętrze, zaprojektowane z myślą o potrzebach kierowcy, wyróżnia się wysokiej jakości materiałami i elementami ozdobnymi, zwiększając przyjemność jazdy.
Zobacz także:
SUZUKI CELERIO 1.0 PREMIUM: OSZCZĘDNY MIESZCZUCH (TEST)
Kompaktowe wymiary (4,45 m długości i 1,84 m szerokości) w zestawieniu z nadwoziem o wysokości 1,60 m podkreślają dynamikę samochodu. Przód auta nieodparcie kojarzy się z wytrzymałością i solidnością. Chromowana listwa znajdująca naturalne przedłużenie w linii diod świateł do jazdy dziennej poszerza wizualnie nadwozie i współtworzy wrażenie mocnego auta z charakterem.
Wysoki prześwit (200 mm) j budzi poczucie solidności. Wyrazisty grill sprawia, że przód nabiera siły wyrazu, a typowe dla SUV-ów przednie i tylne osłony podwozia sugerują terenowe skłonności. Czarne nakładki na nadkola stanowią przedłużenie osłon i progów. Płaskie relingi dachowe z anodowanego aluminium akcentują dynamikę sylwetki. Nowy jest układ świateł. Z kolei listwa diod LED w kształcie litery C w światłach do jazdy dziennej dodaje przodowi nadwozia elegancji.
Wszystkie wersje są wyposażone w obudowy lusterek bocznych i klamki drzwi w kolorze nadwozia (w wersji Bose obudowy lusterek są w kolorze lśniącej czerni). Chromowane, ozdobne listwy wokół szyb, reflektorów i osłon dolnej części nadwozia podkreślają jakość wykończenia.
Kadjar zbudowany jest na platformie CMF, wspólnej dla aut z segmentów C i D Aliansu Renault – Nissan (także nowy Espace, X-Trail, Qashqai).
WNĘTRZE
Wnętrze charakteryzuje się wysoką jakością i starannym wykończeniem. Nowy model oferuje wysoki poziom komfortu, a jednocześnie wyróżnia się pełnym ekspresji designem. Instrumenty pokładowe są w naturalny sposób zwrócone ku kierowcy. Zespół zegarów i nawiewy są otoczone delikatnym i eleganckim chromem. W środkowej konsoli pojawiają się dwie boczne listwy ozdobne. Auto posiada nowy rodzaj karty Renault Hands Free o zaokrąglonych kształtach.
W momencie odblokowania drzwi pojazdu włączają się przednie i tylne światła oraz kierunkowskazy, po otwarciu drzwi – zapalają się kontrolki na desce rozdzielczej i włącza powitalny sygnał dźwiękowy. Na ekranie TFT na tablicy wskaźników pojawia się rysunek przodu modelu Kadjar z zapalonymi światłami, a na ekranie na konsoli centralnej – logo systemu R-Link 2. Zespół wskaźników z 7-calowym ekranem zapewnia wybór czterech trybów wyświetlania pięciu kolorów do personalizacji.
Tryby wizualizacji oferują: ustawienie klasyczne (z obrotomierzem typu analogowego i prędkością pojazdu wyświetlaną pośrodku tarczy), sportowe (z prędkością pojazdu wyświetlaną pośrodku tarczy i uproszczonym obrotomierzem typu analogowego), „Eco” (z zaznaczoną strefą optymalnego zużycia paliwa i prędkością pojazdu wyświetlaną pośrodku tarcz) lub prędkościomierzem bez obrotomierza.
Fotele przednie są duże i wygodne, a jednocześnie zostawiają sporo miejsca pasażerom siedzącym na tylnych miejscach. Ścięty i lekko pochylony przód siedziska zapewnia lepsze podparcie i podnosi komfort prowadzenia. W górnej części podparcia boczne zanikają, dzięki czemu każdy użytkownik może przybrać odpowiednią dla siebie pozycję za kierownicą. Wypełnione pianką o dwukrotnie większej gęstości zapewniają komfort i oferują doskonałe podparcie.
Szklany dach o powierzchni 1,4 m2 zapewnia doskonałe doświetlenie wnętrza, można go elektrycznie zasłonić.
System „Easy Break” z umieszczonymi wewnątrz bagażnika dźwigniami umożliwia odblokowanie i automatyczne złożenie tylnej kanapy dzielonej w układzie 1/3-2/3. Po złożeniu przedniego fotela auto umożliwia załadunek przedmiotów o długości ponad 2,5 m. Bagażnik oferuje do wyboru dwa położenia wyjmowanej podłogi: górne, tworzące idealnie płaską powierzchnię, ułatwiającą załadunek dużych przedmiotów oraz dolne, pozwalające uzyskać maksymalną objętość, wynoszącą 472 dm3 wg normy VDA (527 litrów rzeczywistej objętości).
Przewidziano również specjalny schowek na przesłonę bagażnika, pod jego podłogą. Nowe Renault może być także wyposażone w składany hak holowniczy. Składa się on w bardzo prosty sposób za pomocą dźwigni umieszczonej w bagażniku.
Na tylnych miejscach odległość od siedzenia do dachu wynosi 910 mm, a szerokość nad podłokietnikami – 1 455 mm. Auto dysponuje rozmieszczonymi w całym wnętrzu schowkami o łącznej pojemności 30 litrów, w tym 7,5-litrowym schowkiem w desce rozdzielczej.
WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Trzy dostępne tryby pracy (2WD, Auto i 4WD LOCK) pozwalają wybrać konfigurację napędu najlepiej dostosowaną do aktualnych warunków na drodze. W konfiguracji z napędem na dwa koła może wykorzystywać system Extended Grip, zapewniający niezbędną przyczepność w trudnych warunkach drogowych.
Duży prześwit oraz znaczne kąty natarcia i zejścia (18° i 28°) zapewniaj ąswobodę poruszania się w każdym terenie. Przednia i tylna osłona podwozia chronią spód nadwozia.
Pozycja za kierownicą jest praktycznie identyczna jak w hatchbacku. Auto jest niezwykle zwrotne dzięki średnicy zawracania wynoszącej 10,72 m. Zostało wyposażone we wszystkie użyteczne w codziennym użytkowaniu technologie wspomagające prowadzenie, takie jak m.in. system parkowania „bez użycia rąk” czy kamera cofania ułatwiająca parkowanie w mieście. Posiada też: aktywny układ wspomagania nagłego hamowania (Active Emergency Breaking System – AEBS), system kontroli pasa ruchu, system wspomagania przy ruszaniu pod górę (Hill Start Assist – HSA), regulator i ogranicznik prędkości.
Napędzany silnikiem Energy dCi 130, Kadjar w wersji z napędem na cztery koła jest wyposażony w elektroniczny system kontroli trakcji opracowany przez Alians Renault-Nissan (ETC). System ten steruje w czasie rzeczywistym przełączeniem napędu na tylne koła, w zależności od prędkości i przyczepności nawierzchni. Jest wyposażony w pokrętło umożliwiające wybór jednego z trzech trybów działania.
Gama silników Energy poddana została downsizingowi. Wszystkie silniki dostępne w tym modelu są wyposażone w system „Stop & Start” i układ odzyskiwania energii podczas hamowania. Dostępne są jednostki wysokoprężne: Energy dCi 110 (zużycie paliwa 3,0 l/100 km) i Energy dCi 130 (dostępny w wersjach z napędem 4×2 i 4×4 – spalanie 4,3 l/100 km) oraz benzynowa TCe 130.
Ten rozwijający moc 130 KM przy 5 500 obr./min. i dysponujący momentem 205 Nm już od 2 000 obr./min. turbodoładowany motor 1,2 l posiada osiągi silnika wolnossącego o pojemności 2 l. W 90 proc. dostępny już od 1 500 obr./min., a w pełnej wartości w zakresie od 2 000 do 3 000 obr./min. Zużycie paliwa to 5,6 l/100 km.
SYSTEM R-LINK 2
W samochodzie jest dostępny nowy system multimedialny R-Link 2, wprowadzony po raz pierwszy w nowym Espace i zapewniający spersonalizowany dostęp do mobilnych technologii. Ekran o przekątnej 7” zapewnia szybsze wyświetlanie bardziej czytelnych informacji. Intuicyjny w obsłudze interfejs przypomina doskonale znane kierowcy rozwiązania stosowane w tabletach. Możliwe jest zapisanie do sześciu różnych profili z ustawieniami danego kierowcy, parametrów systemów wspomagania prowadzenia oraz nawigacji i multimediów.
Wyposażony w system poleceń głosowych R-Link 2 zapewnia bezstresowe bezpieczne prowadzenie pojazdu, zapewniając dostęp do: nawigacji (mapy TomTom), telefonu, radia oraz aplikacji.
Kadjar oferuje również wszystkim pasażerom liczne możliwości podłączenia urządzeń zewnętrznych dzięki dwóm portom USB, dwóm gniazdom 12V (z przodu i z tyłu).
WRAŻENIA Z JAZDY
Przejechaliśmy (na razie) nowym Renault Kadjar kilkaset kilometrów i to głównie po drogach asfaltowych, stąd możemy podzielić się tylko wstępnymi wrażeniami z podróżowania.
Wygląd, zarówno zewnętrzy jak i wewnętrzny, jest zawsze kwestią indywidualnego gustu, stąd nie będziemy wyrażali opinii. Samochód jest utrzymany w nowoczesnej formule marki Renault.
Gama obejmuje 4 poziomy wyposażenia: Life, Zen, Intens oraz Bose. Model jest też oferowany w limitowanej serii Premiere Edition.
W Kadjarze siedzi się bardzo wygodnie, zarówno na przednich, jak i tylnych fotelach. Jak na segment C auto jest wyjątkowo przestronne. Wysoka pozycja za kierownicą zapewnia doskonałą widoczność, fotele są rzeczywiście wygodne i dają możliwość długiego siedzenia bez odczuwania zmęczenia. Przeszkolony dach daje dużo światła, a możliwość jego elektrycznej regulacji – natychmiastową możliwość ograniczenia dostępu promieni słonecznych.
Wskaźniki są czytelne, a możliwość ich personalizacji jest dużą zaletą. Oczywiście pełne wdrożenie się we wszystkie funkcje nowego systemu R-Link 2 musi chwile potrwać: warto przed wyruszeniem w trasę poświęcić czas na zapoznanie się i nauczenie jego funkcjonowania. Ale tak już jest z dzisiejszą super- techniką…
Silniki Kadjara są dynamiczne i rzeczywiście oszczędne, choć nie mieliśmy możliwości sprawdzenia wszystkich osiągów. Jednak wiarygodne osoby przekonywały, że samochód bez trudu jedzie z podróżną prędkością 180 km/h na niemieckich autostradach. Zarówno diesle, jak i “benzyna” są nie tylko dynamiczne, ale także elastyczne – to sprawdziliśmy.
Zawieszenie pracuje bardzo precyzyjnie, podobnie jak układ kierowniczy. System automatycznego parkowania jest bardzo wygodny w naszych zatłoczonych miastach. Z kolei awaryjne hamowanie warto po prostu posiadać, czasem zdarza się przecież zagapić… Rozpoznawanie znaków drogowych z kolei może nas uchronić przed mandatem.
Kadjar zrobił na nas bardzo pozytywne wrażenie. zapewne już wkrótce przekażemy relację z pełniejszego testu, włącznie z jazda po luźnych nawierzchniach, gdzie może nam się przydać tryb “LOCK” z elektroniczną blokadą przeniesienia napędu na 4 koła, gdzie 50 procent jest stale przenoszone na tylną oś.
Odpowiadając na pytanie zadane przez Prezesa Renault Polska, Grzegorza Zalewskiego: Czy naszym zdaniem jest szansa na rynkowy sukces modelu? Odpowiadamy: bardzo duża! To nie tylko nowoczesny, ale ciekawy samochód!
CENY
– Energy TCe 130: 79 900 (Zen), 88 900 (Intens); cennik wersji Life poznamy we wrześniu;
– Energy dCi 110: 88 40 (Zen), 097 400 (Intens);
– Energy dCi 110 EDC: 95 400 (Zen), 104 400 (Intens);
– Energy dCi 130: 94 900 (Zen), 103 900 (Intens);
– Energy dCi 130 4×4: 102 900 (Zen), 111 900 (Intens); 119 900 (Bose).