W typowo zimowych warunkach mieliśmy okazję odbyć pierwsze jazdy wersjami nowego Renault Megane: hatchbackiem i GT. Obok przejazdu po ogólnodostępnych drogach sprawdzaliśmy możliwości auta podczas prób na lotnisku.
Polskie ceny i wersje wyposażenia najnowszego dziecka francuskiego koncernu poznamy w lutym, w marcu wjedzie on do salonów sprzedaży. Ujawniono natomiast pierwszą cenę: pojazd Life SCe 115 kosztować będzie od 59 900 złotych.
Zobacz także:
Dynamiczny, wyróżniający się design, starannie wykończone wnętrze wzorowane na kokpicie samolotu, zaawansowane technologie typowe dla wyższego segmentu i nowoczesne systemy wspomagające kierowcę w prowadzeniu i podnoszące bezpieczeństwo to w skrócie cechy charakterystyczne nowego auta.
Wersja Life będzie wyposażona w silnik benzynowy 1.6 16V o mocy 114 KM, z 5-biegową skrzynią manualną.
Wyposażenie seryjne tej wersji zawiera m.in.:
– klimatyzację manualną;
– radioodtwarzacz z Bluetooth oraz USB/jack;
– ABS + system wspomagania nagłego hamowania (AFU);
– system dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC);
– system wspomagania przy ruszaniu pod górę (HSA);
– system kontroli ciśnienia w oponach;
– 6 poduszek powietrznych;
– regulator- ogranicznik prędkości;
– centralny zamek drzwi;
– lusterka boczne elektrycznie sterowane, składane ręcznie i podgrzewane;
– szyby przednie elektrycznie podnoszone;
– kierownicę z regulacją wysokości i głębokości;
– fotel kierowcy z regulacją wysokości;
– tylną kanapę w układzie 1/3-2/3;
– światła do jazdy dziennej LED (6 LED);
– tylne światła LED 3D «Edge Light» (włączone na stałe);
– stalowe obręcze kół 16“.
Nowe Renault Mégane, podobnie jak wprowadzone niedawno na rynek polski modele: nowy Espace, Kadjar i Talisman, wyposażony będzie w zależności od wersji w zaawansowane systemy wspomagania prowadzenia (ADAS), w tym m.in.: system kontroli pasa ruchu (Lane Departure Warning) zapobiegający niezamierzonemu opuszczeniu pasa ruchu; adaptacyjne światła drogowe (Automatic High/ Low Beam) zapewniające optymalne oświetlenie drogi bez oślepiania innych kierowców; aktywny regulator prędkości (Adaptive Cruise Control), który utrzymuje zaprogramowaną prędkość jazdy po autostradzie, z zachowaniem bezpiecznych odległości od innych pojazdów; inteligentny system automatycznego parkowania (Easy Park Assist) ułatwiający manewry parkowania praktycznie bez użycia rąk; system kontroli martwego pola w lusterkach (Blind Spot Warning), umożliwiający w pełni bezpieczne wykonywanie manewrów wyprzedzania, a także unikalny w segmencie – kolorowy wyświetlacz przezierny Head-Up, który poprawia bezpieczeństwo i komfort kierowcy dzięki bardzo dobrej czytelności, jak również ułatwia korzystanie z systemów wspomagających prowadzenie (ADAS).
Dzięki tej technologii, przejętej z lotnictwa, kierowca może w pełni bezpiecznie, bez odrywania wzroku od drogi, odczytać użyteczne informacje: aktualną prędkość, informacje z systemu nawigacji i systemów wspomagających prowadzenie.
Nowe Renault Mégane oferuje nową koncepcję wnętrza, w kształcie litery „L”, wzorowaną na kokpicie samolotu. Wyróżnia się zaawansowanymi technologicznie elementami wyposażenia typowymi dla wyższych segmentów, w tym wyjątkowo intuicyjnym systemem multimedialnym R-LINK 2, będącym bez wątpienia najlepszym interfejsem pokładowego systemu multimedialnego w tym przedziale cenowym. R-LINK 2 stanowi centrum kontroli autem, z pojemnościowym ekranem dostępnym w dwóch formatach: poziomym o przekątnej 7’’ i pionowym o przekątnej 8,7”. Kierowca ma również możliwość personalizacji swojego stylu jazdy dzięki technologii Multi- sense.
Ponadto jako pierwszy model w tym segmencie nowe Renault Mégane GT oferuje system czterech kół skrętnych 4CONTROL. W połączeniu z układem jezdnym opracowanym przez inżynierów z Renault Sport, GT gwarantuje dynamiczną, sportową jazdę i precyzyjne pokonywanie zakrętów.
WRAŻENIA Z JAZDY
Pierwsze wrażenia z jazdy Megane są bardzo pozytywne. Samochód został powiększony, a jednocześnie obniżony, co w połączeniu z nieznacznie większym rozstawem osi jeszcze bardziej zwiększa z jednej strony komfort, a z drugiej – właściwości jezdne. Auto, w porównaniu z Mégane 3 jest o 64 mm dłuższe (4 359 mm) i o 25 mm niższe (1 447 mm), ma szerszy rozstaw kół: o 47 mm z przodu (1 591 mm) i 39 mm z tyłu (1 586 mm) i większy rozstaw osi – o 28 mm (2 669 mm), a także krótszy zwis tylny – o 21 mm (771 mm).
Technologia Multi- Sense pozwala spersonalizować doznania z jazdy poprzez zmianę charakterystyki pracy pedału przyspieszenia i silnika, układu kierowniczego, czasów zmiany biegów w wersjach z automatyczną skrzynią biegów EDC, parametrów funkcji masażu w przednich fotelach oraz zmianę oświetlenia ambientowego we wnętrzu. Przycisk z ekranu systemu multimedialnego R-LINK 2 umożliwia on wybór jednego z 5 trybów jazdy: Neutral, Sport, Confort, Perso, Eco. W wersji GT przycisk Eco zastąpiony został przyciskiem R.S. Drive, który pozwala na bezpośrednie przejście w tryb Sport.
Dostępnych jest pięć tonacji oświetlenia ambientowego: beżowa, czerwona, niebieska, fioletowa i zielona. Oświetlenie ambientowe obejmuje konsolę centralną oraz płaty przednich i tylnych drzwi (w wyższych wersjach wyposażenia). Jest ono dopasowane do koloru wyświetlania na ekranie TFT i pionowym ekranie multimedialnym. Kierowca ma możliwość personalizacji dźwięku pracy silnika (3 tryby: Neutral, Confort i Sport).
Nowe Renault Mégane jest wyposażone w systemy wspomagania prowadzenia, które obejmuja następujące funkcje:
• bezpieczeństwo: aktywny regulator prędkości (ACC), aktywny system wspomagania nagłego hamowania (AEBS);
• ostrzeganie: system kontroli pasa ruchu (LDW), system kontroli bezpiecznej odległości (DW), system ostrzegania o nadmiernej prędkości, z funkcją rozpoznawania znaków drogowych (OSP i TSR), system kontroli martwego pola (BSW);
• ułatwianie prowadzenia: kamera cofania, adaptacyjne światła drogowe, automatyczny hamulec postojowy, system wspomagania parkowania przód/ tył/ bok i system wspomagania parkowania Easy Park Assist (parkowanie bez użycia rąk).
Sprawdziliśmy je wszystkie: działają niezawodnie dając poczucie bezpieczeństwa i wygody! Zarówno w trakcie jazdy, jak tez na parkingu…
RENAULT MEGANE GT
Nowe Renault Mégane GT, w zarezerwowanym dla niego niebieskim kolorze, jest pierwszym autem w segmencie, wyposażonym w technologię 4CONTROL. Opracowany przez Renault układ jezdny steruje skrętem tylnych kół pojazdu. Do prędkości 80 km/h tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, powyżej tej szybkości – w tym samym. Powoduje to zdecydowanie lepsze trzymanie się drogi.
Niestety z powodu dużej ilości śniegu i zlodowaciałej nawierzchni nie byliśmy w stanie w pełni sprawdzić precyzji działania układu, ale przy mniejszych prędkościach podczas “Testy łosia” działał znakomicie. Wersja GT wyposażona jest w silnik Energy TCe 205 z automatyczną skrzynią biegów EDC o 7 przełożeniach, z podwójnym sprzęgłem: ma moc 205 KM i 280 Nm momentu obrotowego dostępnego od 2000 obr./min.
Tryb Sport umożliwia pełne wykorzystanie sportowego charakteru GT. Przycisk R.S. Drive umożliwia natychmiastowe przejście do tego trybu. Działanie systemu 4CONTROL jest znacznie bardziej odczuwalne i dynamiczne. Umożliwia on zmniejszenie kąta obrotu kierownicy o 40 proc. w porównaniu do identycznego auta bez systemu, zmienia też czułość pedału gazu oraz charakterystykę pracy silnika i skrzyni biegów. Launch Control umożliwia znacznie szybsze ruszanie z miejsca, jak „ze startu zatrzymanego”, a Multi Change Down – szybsze redukowanie biegów.
Po wybraniu ręcznego trybu zmiany biegów w 7-przełożeniowej skrzyni EDC, możliwe jest obecnie zredukowanie biegów o kilka naraz podczas hamowania poprzez dłuższe naciśnięcie łopatki umieszczonej pod kierownicą.
Średnica tarcz hamulcowych w porównaniu do Nowego Mégane została zwiększona o 30 mm, do 320 mm z przodu i 290 mm z tyłu, zapewniając autu większą skuteczność hamowania.
Reasumując: pierwsze jazdy nowym Megane wypadły bardzo pozytywnie. Oczywiście na pełny test przyjdzie jeszcze pora. Nie staraliśmy się pisać dziś szerzej o designie, bowiem jest to rzecz bardzo indywidualna. Nam szczególnie przypadły do gustu światła tylne, w całości wyposażone w poziomo umieszczone diody LED – dzięki technologii Edge Light zapewniają one ciągłą, cienką wiązkę czerwonego światła (efekt trójwymiarowej głębi).
Gama silników obejmować będzie motory benzynowe SCe 115, TCe 100, TCe 130, TCe 205 oraz wysokoprężne dCi 90, dCi 110, Energy dCi 130. Dostępne są skrzynie biegów: mechaniczna i automatyczna EDC.