Rodzina Megane powiększyła się o nową, czterodrzwiową wersję. Samochód otrzymał nazwę GrandCoupé, bowiem linia tyłu z wyglądu bliższa jest modelom coupe niż standardowemu sedanowi.
Mieliśmy okazję jeździć najnowszym autem, które uzupełnia gamę pojazdów marki w segmencie C. W Polsce w salonach nowe Renault pojawi się w grudniu br. Znane są już jednak jego ceny.
Zobacz także:
Dostępne będą trzy poziomy wyposażenia LIFE, ZEN i INTENS. Cena wersji LIFE SCe 115 rozpoczyna się od 61 900 złotych. Nowy Megane GrandCoupé ma za zadanie umocnienie marki Renault i wzbogacenie jej oferty produktowej. Trójbryłowe sedany pozostają bowiem wciąż ulubionym segmentem kierowców poszukujących komfortowego i przestronnego auta, które ma jednocześnie świadczyć o ich statusie społecznym.
GrandCoupé jest produkowany w zakładzie w Bursie i zostanie wprowadzony na rynki niemal trzydziestu krajów (Algieria, Arabia Saudyjska, Australia, Bahrajn, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Egipt, Estonia, Irlandia, Izrael, Katar, Kuwejt, Litwa, Łotwa, Maroko, Mołdawia, Oman, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Tunezja, Turcja, Ukraina, Węgry, Włochy, Zjednoczone Emiraty Arabskie).
Zbudowany na modułowej platformie CMF-C/D GrandCoupé został zaprojektowany równolegle z nowym Megane, wprowadzonym na rynek na początku 2016 roku. Dzięki temu oferuje niemal identyczne właściwości jezdne (zawieszenie, układ jezdny, gama silników), komfort i zaawansowane technologie co wersja pięciodrzwiowa. A dodatkowo posiada wyjątkowo przestronne wnętrze, zapewniające dużą ilość miejsca wszystkim pasażerom oraz bagażnik o pojemności wynoszącej aż 550 dm3 według normy VDA.
WRAŻENIA Z JAZDY
Mieliśmy okazję przejechania się najsłabszą wersją benzynową (115 KM) oraz Dieslem o mocy 110 KM przy 4000 obr./ min..
Silnik SCe 115 o pojemności 1598 ccm z manualną, 5-stopniową skrzynią biegów pełna moc uzyskuje przy 5 500 obr./ min. Maksymalny moment obrotowy to 156 Nm przy 4000 obr./ min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,8 sek., a prędkość maksymalna to 190 km/h. Z kolei wysokoprężny motor o pojemności 1461 ccm z sześciostopniowa skrzynia manualną ma osiągi: przyspieszenie – 11,6 sek., prędkość maksymalna – 190 km/h. Maksymalny moment to 260 Nm przy 1750 obr./ min.
Który silnik wybrać? To już indywidualna decyzja… Oba – jak zapewnia producent – są bardzo oszczędne i ekologiczne (odpowiednio, średnio: 6,3 oraz 3,7 l/100 km, emisja 142 oraz 95 g/km). Przy zbiorniku paliwa (49,7 oraz 49,0 l) pozwala to przejechać całkiem pokaźny dystans.
Trzeba przyznać, że Megene Grandcoupe radzi sobie doskonale zarówno podczas jazdy po autostradzie z szybkością 140 km/h, jak też na górskich krętych drogach. Od samochodu typu sedan oczekuje się doskonale dostrojonego zawieszenia i nowe auto takie posiada (przód: Mac-Pherson, tył: oś sprężysta)! Nawet na zacieśniających się zakrętach czterodrzwiowe Megane nie wykazuje chęci do opuszczenia jezdni.
Udany kompromis między komfortem a zachowaniem na drodze zapewniają także specjalnie dopracowane amortyzatory i odbojniki, rama podsilnikowa zapewniająca jeszcze większą precyzję i szybkość reakcji układu kierowniczego, filtrowanie drgań w przednich wahaczach, dopracowane działanie przegubów oraz zmodyfikowana belka tylnej osi.
Bardzo sprawne są także hamulce (przód tarcze wentylowane 280 / 24 mm, tył – tarcze 260 / 8 mm).
Za nim wyruszy się w drogę należy przyjąć wygodna pozycję. Nawet przy maksymalnie wysuniętych fotelach przednich, na tylnej kanapie dorosła osoba siedzi wygodnie, bez konieczności podwijania pod siebie nóg. Szerokość na wysokości barków to 1 441 mm z przodu i 1 377 mm z tyłu, promień na wysokości kolan – 216 mm (wymiary zewnętrzne: długość – 4,63 m, szerokość – 1,81 m, rozstaw osi – 2,71 m).
System R-LINK2 z pionowym ekranem o przekątnej 8,7 cala (22 cm) posiada pojemnościowy ekran dotykowy zapewniający komfort obsługi, porównywalny z ekranem smartfona lub tabletu. Instrumenty pokładowe przeznaczone do użytku kierowcy zostały zgrupowane na kolorowym, poziomym, 7-calowym wyświetlaczu TFT. Barwę wyświetlacza można spersonalizować. Umieszczony na centralnej konsoli przycisk Multi- Sense umożliwia bezpośredni dostęp do tej funkcji na ekranie systemu R-LINK2 i wybór jednego z pięciu możliwych trybów jazdy: Neutralny, Komfort, Sport, Eco i Spersonalizowany.
Technologia oferuje także możliwość personalizacji brzmienia silnika (tryby: Neutralny, Komfort i Sport). Przezierny, kolorowy, chowany wyświetlacz Head-Up poprawia bezpieczeństwo i komfort kierowcy.
Nowe Renault jest wyposażone w najnowsze technologie wspomagające prowadzenie (ADAS). Zespół systemów obejmuje m.in. następujące funkcje: aktywny regulator prędkości (ACC), aktywny system wspomagania nagłego hamowania (AEBS), system kontroli pasa ruchu (LDW), system kontroli bezpiecznej odległości (DW), system ostrzegania o nadmiernej prędkości, z funkcją rozpoznawania znaków drogowych (OSP z TSR), system kontroli martwego pola (BSW), system wykrywania zmęczenia kierowcy (TDW). Dostępne są też: kamera cofania, funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania, system wspomagania parkowania przód/ tył/ bok, wspomagania parkowania „Easy Park Assist”, dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC) najnowszej generacji, funkcja zapobiegania poślizgowi kół przy ruszaniu, elektroniczny korektor siły hamowania i system wspomagania przy ruszaniu pod górę (HSA).
Nowy Megane GrandCoupé oferuje również: Easy Trunk Access (ETA – bezdotykowe otwieranie klapy bagażnika), kartę Renault Hands Free, automatyczny hamulec postojowy, automatyczną klimatyzację, dwustrefową czy odgrzewaną kierownicę.
W ofercie, w wyższych wersjach wyposażenia, dostępny jest duży, panoramiczny otwierany (w części przedniej) szklany dach. Samochód jest oferowany w dziewięciu kolorach nadwozia: osiem lakierów metalizowanych: Biała Perła (lakier specjalny), Beż Dune, Niebieski Cosmos, Brązowy Vison, Czerwony Carmin, Szary Titanium, Szary Platynowy, Czarny Etoilé, jeden lakier niemetalizowany – Biel Alpejska.
Pierwsze jazdy nowym Megane Grandcoupe były naprawdę emocjonujące i dostarczyły wielu mocnych wrażeń. Łącznie ze wspaniałym koncertem wokalnym Julii Pietruchy! Jedna z pasażerek tak zapatrzyła się w Renault, że nie zdążyła na samolot do Kopenhagi…
CENY
Poznaliśmy cennik nowego Megane Grandcoupe:
– Life: SCe 115 – 61 900 zł;
– Life: dCi 90 – 69 900 zł;
– Zen: SCe 115 – 65 900 zł;
– Zen: dCi 90 – 73 900 zł;
– Zen: dCi 110 – 77 900 zł;
– Zen: dCi 110 EDC – 84 900 zł;
– Intens: SCe 115 – 70 600 zł;
– Intens: Energy TCe 130 EDC – 84 600 zł;
– Intens: dCi 110 – 82 600 zł;
– Intens: dCi 110 EDC – 89 600 zł;
– Intens: dCi 130 – 89 100 zł.