RENAULT NISSAN: UMOWA W SPRAWIE AVTOGAZ

Sojusz Renault-Nissan i przedsiębiorstwo państwowe Russian Technologies założyły spółkę joint venture, która obejmie wszystkie udziały należące do obu partnerów w spółce AvtoVAZ.

Zostanie ona tym samym akcjonariuszem większościowym, gwarantem długoterminowej stabilności największego rosyjskiego producenta samochodów, właściciela marki Łada.

Carlos Ghosn, prezes dyrektor generalny Renault-Nissan ogłosił, na zorganizowanej w Moskwie ceremonii, wraz z Siergiejem Czemezowem, dyrektorem generalnym Russian Technologies i prezesem zarządu AvtoVAZ oraz z Igorem Komarowem, prezesem AvtoVAZ, utworzenie wspólnej spółki – Sojuszu Rostec Auto BV.

– Zapowiedziany historyczny kompromis to umowa korzystna dla Renault, dla Nissana i dla AvtoVAZ – oświadczył Carlos Ghosn. Rozpoczyna on nowy, istotny rozdział w już bardzo solidnej historii partnerstwa. Ta spółka joint venture umożliwi nam przyspieszenie ekspansji w Rosji, wspierając równocześnie konkurencyjność firmy AvtoVAZ, lidera rosyjskiego przemysłu samochodowego.

Zgodnie z umową Sojusz Renault-Nissan wniesie wkład w wysokości 23 miliardów rubli (742 miliony dolarów). Inwestycja ta zapewni mu 67,13 proc. udziałów w joint venture do końca pierwszego półrocza 2014 r. Spółka joint venture będzie natomiast w posiadaniu 74,5 proc. kapitału firmy AvtoVAZ.

Renault, które w 2008 r. kupiło już 25 proc. kapitału firmy AvtoVAZ, a następnie pomogło rosyjskiemu producentowi przy realizacji spektakularnego postępowania naprawczego, zainwestuje w tę nową strukturę około 11,3 miliarda rubli (366 milionów dolarów).

Do czerwca 2014 r. Renault zamierza posiadać 50,10 proc. spółki joint venture. Nissan, który wcześniej nie był akcjonariuszem firmy AvtoVAZ, zainwestuje 11,7 miliarda rubli (376 milionów dolarów). Do czerwca 2014 r. japoński producent zakłada osiągnięcie udziałów w wysokości 17,03 proc. Spółka Russian Technologies powinna w tym terminie kontrolować 32,87 proc. kapitału połączonej spółki.

W ramach nowej umowy Russian Technologies zmniejszy swoje pożyczki na rzecz AvtoVAZ o kwotę 8 miliardów rubli (258 milionów dolarów), otrzymując przychody wynikające z przyspieszonej sprzedaży aktywów nienależących do aktywów strategicznych firmy AvtoVAZ. Pozostała część zadłużenia, czyli około 46 miliardów rubli (1,48 miliarda dolarów) pożyczonych bez naliczania odsetek, została przedłużona do 2032 r. Decyzje te pozwolą firmie AvtoVAZ wykazać się solidnym bilansem, wolnym od wszelkich zobowiązań dotyczących środków płynnych.

Gdy umowa zostanie całkowicie wdrożona, około roku 2014, Sojusz Rostec Auto BV odkupi wszystkie udziały w spółce AvtoVAZ będące obecnie w posiadaniu spółki Troika Dialog Investment Ltd.

Transakcja podlega rozwiązaniom obowiązującym uprzednio, co do których oczekuje się, że zostaną szybko zrealizowane.

W ramach umowy prezes i dyrektor generalny Sojuszu Renault-Nissan, Carlos Ghosn, zostanie prezesem zarządu Sojuszu Rostec Auto BV. W organie tym znajdą się:
– trzej przedstawiciele Sojuszu Renault-Nissan: Dominique Thormann, EVP, dyrektor finansowy Renault; Joseph Peter, EVP, dyrektor finansowy Nissana; Bruno Ancelin, SVP, dyrektor ds. operacji w Regionie Eurazji;
– dwaj przedstawiciele Russian Technologies: Siergiej Czemezow i Igor Zawiałow, odpowiednio dyrektor generalny i zastępca dyrektora generalnego przedsiębiorstwa państwowego.

Liczba członków zarządu AvtoVAZ wzrośnie z 12 do 15. Sojusz Renault-Nissan będzie w nim miał ośmiu przedstawicieli. Kandydaci zostaną mianowani podczas nadzwyczajnego zgromadzenia akcjonariuszy AvtoVAZ, które odbędzie się 12 lutego 2013 r. Siergiej Czemezow pozostanie prezesem zarządu AvtoVAZ i począwszy od czerwca 2013 r., na zmianę z Carlosem Ghosn, będzie pełnił funkcję zastępcy prezesa.

– Rosyjski rynek samochodowy staje się obecnie pierwszym rynkiem europejskim, jeżeli chodzi o sprzedaż pojazdów – oświadczył Siergiej Czemezow, dyrektor generalny Russian Technologies. Około roku 2020 AvtoVAZ i jego partnerzy będą produkować ponad milion samochodów, zgodnie z najlepszymi światowymi standardami. Partnerstwo z Sojuszem Renault-Nissan pozwoli na utworzenie nowoczesnych i dobrze wynagradzanych miejsc pracy w Togliatti i regionie.

Umowa zawierana jest osiem miesięcy po inauguracji przez Prezydenta Federacji Rosyjskiej, Władimira Putina, kompleksu montażowego o mocy produkcyjnej 350 000 samochodów rocznie w Togliatti, w rosyjskim regionie Samary, przeznaczonego do przyjęcia jednego z największych programów dzielenia się platformą Sojuszu Renault-Nissan. Produkcję Łady Largus rozpoczęto wiosną 2012 r. Produkcję Nissana Almera właśnie rozpoczęto, przy stopniowym wzroście aż do wiosny 2013 r. W 2013 r. z tego kompleksu montażowego zjedzie pięć modeli pojazdów dla wszystkich trzech marek: Łady, Renault i Nissana. Inwestycje zrealizowane w tym miejscu wyniosą docelowo około 400 milionów euro.

Partnerzy dysponują ponadto innymi zakładami produkcyjnymi w Rosji: w Moskwie, w Sankt Petersburgu i w Iżewsku (w odległości 700 kilometrów na północ od Togliatti, w fabryce kupionej w 2012 r. przez AvtoVAZ). Każdy z tych zakładów nadal będzie korzystał z nowych projektów i inwestycji.

Uwzględniając usprawnienia wniesione do kompleksu w Togliatti oraz te przewidziane dla innych zakładów, Sojusz Renault-Nissan i AvtoVAZ będą dysponowały w Rosji, począwszy od 2016 r., roczną mocą produkcyjną co najmniej 1,7 miliona pojazdów.

– Wzmocnienie partnerstwa jest logicznym etapem naszej współpracy – podkreślił Igor Komarow, prezes AvtoVAZ. Nasza firma jest od niedawna producentem wytwarzającym kilka marek pojazdów od chwili wprowadzenia w Togliatti pierwszego modelu Nissana. Dzięki tej szybkiej integracji nasza współpraca zyska na skuteczności, a my zwiększymy nasze udziały w rynku.

W ubiegłym roku całkowita produkcja rosyjskiego przemysłu samochodowego osiągnęła 2,65 miliona pojazdów, włączając lekkie samochody użytkowe. Liczba ta powinna zbliżyć się w 2012 r. do progu 2,9 miliona egzemplarzy.

Rosja stanowi obecnie trzeci, w kolejności wagi, rynek Sojuszu Renault-Nissan. W ubiegłym roku w Rosji Sojusz sprzedał 878 990 samochodów, w tym 578 387 Ład, czyli blisko 33 proc. udziałów w rynku.