RENAULT MEGANE GRANDTOUR – Z WYRAZISTYM CHARAKTEREM

Renault Megane Grandtour dysponuje wieloma zaawansowanymi technologicznie systemami. Wydłużenie rozstawu osi oraz tylnego zwisu w stosunku do Megane zapewniło większą ilość miejsca dla pasażerów i bagażu. Megane Grandtour dysponuje szeroką ofertą przyjaznych dla środowiska silników mogących się poszczycić wysokimi osiągami, w tym silnikiem TCe 130.

Wygląd zewnętrzny

Własna osobowość i dynamiczny design Megane Grandtour potwierdzają zapowiedzi składane podczas konferencji prasowej Renault, z okazji wprowadzania wersji 5-drzwiowej – w nowej gamie Megane każdy z modeli ma prezentować wyrazisty (ale nieco odmienny) charakter i temperament.


Zobacz także:
INNE SAMOCHODY


W nowej wersji kombi odnajdujemy przód nowego Renault Megane hatchback, z jego wyraźnie zarysowaną linią przebiegającą przez maskę od logo aż do bocznych słupków.

Jednakże sylwetka samochodu jest wyraźnie inna, dzięki zwiększeniu rozstawu osi w stosunku do wersji 5-drzwiowej (+ 62 mm). Długość całkowita nowego Renault Megane Grandtour wynosi 4 558 mm, czyli o 263 mm więcej niż hatchbacka, a szerokość 1 808 mm.

Szczególną uwagę projektanci zwrócili na wyważenie proporcji między wydłużonym rozstawem osi a długością tylnego zwisu, aby stworzyć dynamiczną i wyważoną bryłę nadwozia. Opadający dach, mocno pochylona tylna szyba, wydłużone ku tyłowi szyby boczne dodają jej elegancji i rasowego charakteru. Chromowane relingi dachowe podkreślają płynne linie nadwozia.

Mocno zarysowane błotniki wyrażają sportowy charakter auta i siłę. Pełne kształty samochodu oraz nisko umieszczona boczne listwa ochronna jeszcze wzmagają to wrażenie. Renault Megane Grandtour wyraża swój charakter w mocno zaznaczonych elementach stylistycznych, jak forma tylnych świateł (typowa dla Renault) oraz kształt tylnej szyby (której dolna linia mocniej eksponuje logo).

Ze szczególną starannością konstruktorzy podeszli do jakości wykończenia, dopracowując wszelkie formy i dokładnie dobierając materiały. W kabinie położono szczególny nacisk na wysoką jakość połączeń elementów i zastosowanych materiałów, które są miłe w dotyku i odporne na zużycie.

Znaczne wymiary zewnętrzne oraz dynamiczny i elegancki design Megane Grandtour podkreślają sportowy charakter samochodu bez uszczerbku dla jego funkcjonalności i zalet użytkowych.

Wnętrze

Grandtour oferuje swym użytkownikom dużą ilość miejsca w kabinie oraz obszerny bagażnik o wielu możliwościach konfiguracji w zależności od potrzeb.

Pojemność bagażnika do wysokości tylnej półki wynosi 524 dm3. Może zostać powiększona do 1 595 dm3 po złożeniu tylnej kanapy. Bardzo niski próg załadunku bagaży: 561 mm ułatwia dostęp do bagażnika.

Ten obszerny i łatwo dostępny bagażnik jest również bardzo praktyczny, dzięki możliwości podzielenia go na dwie części: jedną dużą i jedną mniejszą – z tyłu. Pozwala to na kształtowanie przestrzeni bagażowej w zależności od potrzeb.

Przykładowo, przy przewozie niewielkiego przedmiotu, można umieścić go w małym przedziale bagażnika w jego tylnej części. Ma to podwójną zaletę: bagaż nie przesuwa się podczas jazdy i jest do niego łatwy dostęp. Pod podłogą bagażnika znajdują się dwa dodatkowe schowki.

Złożenie oparcia przedniego fotela pasażera oraz tylnej ławki pozwala na przewożenie przedmiotów o maksymalnej długości 2 550 mm. Aby jeszcze bardziej ułatwić przewóz długich bagaży, konstruktorzy przewidzieli niewielką podpórkę rozkładającą się po złożeniu tylnych siedzeń w celu podniesienia podłogi bagażnika i uzyskania całkowicie płaskiej podłogi. Umożliwiło również wygospodarowanie schowka pod podłogą bagażnika na roletę przykrywającą bagażnik.

Zwiększenie rozstawu osi w pełni docenią pasażerowie na tylnych siedzeniach. Promień na wysokości kolan wynoszący 218 mm zapewnia wygodne podróżowanie.

Miejsce kierowcy jest wygodne i ergonomiczne. Szerokość nad podłokietnikami z przodu jest jedną z największych w segmencie (1 476 mm). Fotel kierowcy posiada regulację wysokości w zakresie 70 mm.

Dostęp do przełączników jest intuicyjny, rozmieszczenie zegarów i wskaźników tez nie budzi zastrzeżeń.

Renault Megane Grandtour oferuje dwa systemy nawigacji satelitarnej oraz wiele nowoczesnych urządzeń wykorzystujących zaawansowane technologie.

Carminat TomTom® w Renault Megane Grandtour, to pierwsza oferta pokładowej nawigacji satelitarnej w cenie poniżej 500 euro (cena w Europie Zachodniej). System ten jest zawsze gotowy do użycia, łatwy w obsłudze i posiada wszelkie funkcje, jakich użytkownik oczekuje od nawigacji wysokiej klasy, wśród nich: dokładne mapy prezentowane na dużym ekranie birdview (5,8’’), sprawne prowadzenie do celu w każdych okolicznościach, informacje o ruchu z wybieraniem trasy alternatywnej, informacje o ograniczeniach prędkości, ostrzeżenia o radarach (zależnie od kraju), informacje o ciekawych miejscach oraz wiele możliwości indywidualnego ustawienia parametrów.

Dzięki wbudowanej karcie SD, użytkownik może w prosty sposób aktualizować system Carminat TomTom®. W ten sposób może korzystać stale z najnowszych danych do nawigacji lub indywidualnych ustawień urządzenia pokładowego.

Renault Megane Grandtour oferuje również wysokiej klasy nawigację satelitarną Carminat Bluetooth® DVD.

Podobnie jak nowe Renault Megane i Megane Coupe, nowe Renault Megane Grandtour posiada liczne elementy przejęte w większości z wyposażenia samochodów klasy wyższej:

– karta hands free z funkcją zamykania samochodu po oddaleniu się użytkownika;

– automatyczny hamulec postojowy;

– dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z trzema trybami regulacji temperatury (Soft-Auto-Fast);

– kierunkowe reflektory bi-ksenonowe;

– innowacyjny licznik z podwójnym wskazaniem (cyfrowym i analogowym);

– nowy wyświetlacz regulatora-ogranicznika prędkości;

– menu ustawień indywidualnych umożliwiające wprowadzenie indywidualnych parametrów niektórych funkcji samochodu (światła dzienne lub głośność sygnału wspomagania parkowania);

– system audio 3D Sound by Arkamys®;

– możliwości podłączenia urządzeń zewnętrznych poprzez gniazdo RCA oferowane seryjnie lub Plug & Music (USB, Jack) dostępne w opcji.

Prowadzenie

Nie mieliśmy okazji pokonania nowym modelem zbyt wielu kilometrów, ale wrażenia są jak najbardziej pozytywne!

W nowym Renault Megane Grandtour wykorzystano wszystkie rozwiązania wprowadzone w wersji 5-drzwiowej w celu polepszenia precyzji prowadzenia samochodu. Ważnymi elementami są dobrze wyprofilowane fotele, które zapewniają dobre podparcie boczne nawet podczas długich i ostrych zakrętów, oraz przejrzysta obsługa elementów klimatyzacji i radia.

Te ostatnie obsługiwane jest, już tradycyjnie dla tej marki, poprzez specjalny panel znajdujący się pod dźwignią wycieraczek. To rozwiązanie uwalnia kierownicę od natłoku przycisków i nie absorbuje uwagi kierowcy.

W samochodzie zastosowano rozwiązania techniczne z nowego Megane: z przodu, zawieszenie typu McPherson połączone z widlastą ramą podsilnikową nowej konstrukcji, a z tyłu oś sprężystą zabudowaną w profilu zamkniętym. Zwiększony rozstaw osi Renault Megane Grandtour zapewnia bardziej stabilne zachowanie na drodze.

Nie umniejsza jednak komfortowi. Co prawda francuskie drogi są w dużo lepszym stanie niż polskie, ale niezliczona ilość progów zwalniających, znajdujących się w praktycznie wszystkich mniejszych miasteczkach, dała temu jednoznaczny wyraz.
Zmodyfikowano również elektryczny układ wspomagania kierownicy, aby zapewnić szybsze reagowanie i precyzję prowadzenia samochodu, ale też większy komfort jazdy i lepsze wyczucie drogi oraz reakcji pojazdu.

Wszystkie te ulepszenia zapewniają modelowi Grandtour stabilne i dające poczucie bezpieczeństwa zachowanie na drodze oraz precyzyjne pokonywanie zakrętów.

Silniki

Oferta silników w Renault Megane Grandtour jest bardzo bogata.

Gama motorów benzynowych składa się z sześciu jednostek napędowych, a wśród nich nowego silnika TCe 130, dostępnego już w momencie wprowadzenia samochodu na rynek. TCe 130, opracowany w ramach Aliansu Renault-Nissan, jest doskonałym przykładem doświadczenia obu partnerów w dziedzinie downsizingu.

Przy pojemności skokowej 1.4 l, silnik ten osiąga moment obrotowy silnika o pojemności 2.0 l, moc silnika 1.8 l, a emisję CO2 poniżej wartości typowych dla silnika 1.6 l. Jednostka TCe 130 plasuje się wśród najlepszych pod względem kosztów użytkowania i obsługi.

Zastosowany w niej łańcuch rozrządu cechuje się cichą pracą, a jednocześnie zapewnia niezawodność i trwałość silnika. Częstotliwość przeglądów dla tej jednostki ustalono na 30 000 km lub co 2 lata.

Renault Megane Grandtour – silniki benzynowe

Nowe Renault Megane Grandtour posiada również silnik 1.6 l w wersji o mocy 100 KM i 110 KM współpracujący ze skrzynią mechaniczną, odpowiednio 5- i 6-biegową. Zależnie od rynku sinik ten będzie oferowany w wersji na bioetanol.

Silnik 2.0 l 16V 140 KM jest oferowany ze skrzynią bezstopniową CVT, zapewniającą wyższy komfort jazdy z uwagi na brak zmiany przełożeń.

Ofertę uzupełnia silnik TCe 180, będący odmianą silnika 2.0 l. Cechuje go wysoka szybkość reakcji i elastyczna praca w niskim zakresie obrotów.

Gama silników wysokoprężnych proponowana w Renault Megane Grandtour świadczy o ciągłym dążeniu Renault do lepszych rozwiązań zapewniających kożystną relację osiągów do zużycia paliwa przy coraz niższych kosztach użytkowania i obsługi oraz wydłużonych okresach międzyprzeglądowych.

Renault Megane Grandtour – silniki diesla

Silnik 1.5 l dCi jest oferowany w czterech odmianach o różnych poziomach mocy, z filtrem lub bez filtra cząstek stałych (FAP) (dCi 85, dCi 90 FAP, dCi 105 oraz dCi 110 FAP), co pozwala spełnić oczekiwania wszystkich klientów. Oprócz wysokich osiągów, silniki te charakteryzują się niską emisją CO2 (118 g CO2/km w wersji dCi 85 i dCi 90 FAP oraz 120 g CO2/km w wersji dCi 105).

Silnik dCi 130 jest również dostępny w wersji z filterm cząstek stałych FAP. Jest to jedyny silnik w swojej kategorii wykazujący się emisją CO2 poniżej 140 g/km, którego użytkownicy mogą w niektórych krajach skorzystać z ulg podatkowych.

Silniki dCi 90 FAP, dCi105, dCi 110 FAP, dCi 130 i dCi 130 FAP są liderami w swej kategorii pod względem kosztów użytkowania i obsługi: wymiana oleju co 30 000 km lub co 2 lata, wymiana paska rozrządu co 160 000 km, Ponadto filtry cząstek stałych posiadają gwarancję na cały okres ich użytkowania.

Ofertę uzupełnia silnik 2.0 l dCi dostępny w dwóch poziomach mocy: 160 KM z mechaniczną skrzynią 6-biegową i 150 KM z automatyczną skrzynią 6-biegową dostępną w ofercie w drugiej połowie 2009 roku.

Bezpieczeństwo

Podobnie jak pozostałe modele z nowej rodziny Megane, model Grandtour ma się stać w zamierzeniu Renault wzorcem w dziedzinie bezpieczeństwa biernego i czynnego.

Oferowane są liczne elementy wyposażenia wspomagające kierowcę i zapobiegające niebezpieczeństwu na drodze:

– kontrolki zapięcia pasów bezpieczeństwa na 5 miejscach;

– system kontroli ciśnienia w oponach;

– kierunkowe reflektory bi-ksenonowe ze zmianą kierunku wiązki świateł mijania w zakrętach;

– automatyczne włączanie świateł;

– automatyczne włączanie wycieraczek;

– regulator-ogranicznik prędkości.

Nowe Megane Grandtour jest wyposażone w cały zestaw urządzeń pomagających kierowcy w prowadzeniu samochodu: ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania, wspomaganiem nagłego hamowania oraz system ESP z funkcją kontroli podsterowności pojazdu.

W dziedzinie bezpieczeństwa biernego, Megane Grandtour jest wyposażone we wszystkie systemy, które pozwoliły wersji 5-drzwiowej na uzyskanie maksymalnej oceny 37 / 37 punktów w teście zderzeniowym EuroNCAP – najlepszej jaka została dotychczas uzyskana we wszystkich kategoriach pojazdów – a więc strefy kontrolowanego zgniotu w połączeniu z systemem Renault Protection trzeciej generacji (SRP3), aby zapewnić najwyższy poziom ochrony w razie zderzenia.

Nowe Renault Megane Grandtour jest także wyposażone w podwójne czujniki uderzenia bocznego, innowację wprowadzoną w nowej Lagunie. Urządzenie dwukrotnie skraca czas odpalenia dwukomorowych poduszek bocznych chroniących klatkę piersiową i miednicę (5ms) i w ten sposób zapewnia lepsze zabezpieczenie pasażerów.

Trwałość i wyposażenie

W tej mierze możemy jedynie opierać się na informacjach producenta.
Renault Megane Grandtour korzysta jednak przecież ze wszystkich rozwiązań opracowanych przez Renault w dziedzinie jakości i trwałości produktu.

Jednym z wielu przykładów może być zastosowana uprzednio w nowej Lagunie, karta hands free z funkcją zamykania zamków po oddaleniu się od samochodu. Została ona zmodyfikowana w celu podniesienia trwałości i wytrzymałości. Bateria znajduje się teraz w szczelnej komorze, co pozwoliło spełnić coraz bardziej surowe i trudne testy wytrzymałościowe (jak na przykład próba wytrzymałości w pralce automatycznej)…

Życie kierowcy ułatwi samoczynny hamulec postojowy, bi-ksenonowe reflektory i dwustrefowa klimatyzacja. W wyposażeniu znajdzie się system audio Arkansas oraz system nawigacyjny Carminat Tom Tom (za dopłatą).

Na starym kontynencie auto sprzedawane będzie pod nazwą Grandtour, a Brytyjczycy będą kupować Mégane Estate.

MARCIN KARACZUN