Renault Latitude to najnowszy model francuskiego koncernu. Za nim gwiazdor Renault pokaże się na Festiwalu Filmowego w Cannes, mieliśmy okazję dokonania pierwszej jazdy po polskich, różnorodnych drogach: zarówno po międzynarodowej trasie, jak też po wyboistych “bokach”.
Latitude to nowy, wysokiej klasy sedan Renault, nawiązujący do najwyższej klasy i zapewniający duży poziom komfortu. Czy reklamowe hasło produktu: “podróż w klasie biznes” jest prawdziwe – sprawdziliśmy osobiście…
Zobacz także:
INNE SAMOCHODY
Latitude zaprojektowany został w ramach Aliansu Renault – Nissan. Podczas spotkania z okazji “Renault Diamond Tour” – kampanii promocyjnej modeli z “górnej półki”, odbywającego się w w rocznicę dwudziestolecia powstania firmy Renault Polska, dowiedzieliśmy się, dlaczego w ostatnich latach francuski koncern nie zaprezentował następcy modeli Safrane czy Vel Satis.
Otóż wiązało się to z wewnętrzną polityką firmy – właśnie z aliansem z Nissanem. Obecnie nadszedł czas premiery takiego modelu z logo rombu na masce…
NADWOZIE
Renault Latitude to duży, elegancki sedan. Wyważone proporcje zapowiadają wysoki poziom komfortu. (i tak jest w rzeczywistości, ale o tym za chwilę).
Samochód ma 897 mm długości, 1 832 mm szerokości, 1 483 mm wysokości oraz rozstaw osi wynoszący 2 762 mm. Zwis przedni wynosi 1035 mm, zaś tylny – 1100 mm.
Kierunkowe reflektory bi-ksenonowe uwydatniają kontury chromowanej osłony chłodnicy. Wpisujące się w jej przedłużenie przetłoczenia biegną wzdłuż boków nadwozia i zbiegają się z tyłu bagażnika, tworząc imponujący i elegancki zarys bryły auta.
Mocno wyprofilowane nadkola i długa maska podkreślają wysoką klasę samochodu. Zdecydowanie nowoczesna stylistyka auta jest widoczna w charakterystycznym układzie tylnych świateł, wykorzystujących technologię LED w uzupełnieniu do tradycyjnych żarówek.
Elektrycznie otwierany, panoramiczny dach ze szkła zapewnia doskonałe doświetlenie wnętrza. Czarny, błyszczący dach stanowi idealne przedłużenie linii przedniej i tylnej szyby.
Chromowany łuk obramowania bocznych szyb podkreśla elegancję auta.
Pojemność bagażnika to 511 dm3 (477 dm3 w przypadku wersji z kołem zapasowym). Niski próg bagażnika (723 mm) oraz jego szeroki otwór (993 mm) ułatwiają załadunek. Uzyskanie tak dużej szerokości otworu było możliwe dzięki umieszczeniu części tylnych świateł na klapie bagażnika.
WNĘTRZE
Wewnątrz, na desce rozdzielczej znajduje się kolorowy ekran TFT (sterowany cienkowarstwowymi tranzystorami) umieszczony pośrodku bloku zegarów.
Wnętrze zwraca uwagę dużą ilością miejsca i bogatym wyposażeniem. Na rynki europejskie opracowano specjalną, luksusową deskę rozdzielczą z wysokiej jakości materiałów o wyważonych liniach podkreślonych kształtem górnej części deski i pionowej linii w przedłużeniu szerokiej konsoli centralnej.
W zależności od wersji we wnętrzu pojawiają się liczne elementy pokryte przyjemnym w dotyku tworzywem oraz elementy chromowane, takie jak klamki drzwi, obramowania zegarów, gałka dźwigni zmiany biegów, a także tapicerka z jasnej lub ciemnej skóry do wyboru.
Szczególną uwagę zwrócono na elementy dekoracyjne, co pozwoliło uzyskać zróżnicowane wystroje wnętrza dla poszczególnych poziomów wykończenia. Klienci mają wybór między wnętrzem utrzymanym w jasnej, eleganckiej tonacji podkreślającej komfort lub ciemniejszym wystrojem o bardziej sportowych aspiracjach.
Wymiary Renault Latitude gwarantują użytkownikom dużą ilość miejsca, o czym może świadczyć imponujący promień na wysokości kolan z tyłu, osiągający 251 mm czy szerokość nad podłokietnikami na tylnych miejscach, wynosząca 1474 mm.
Wrażenie komfortu potęguje starannie opracowana akustyka wnętrza. Zarówno stylistyka jak i dokładne uszczelnienie drzwi i okien oraz umieszczenie wkładek w profilach zamkniętych i warstw dźwiękochłonnych na przedniej przegrodzie, pozwoliły na obniżenie poziomu hałasu w kabinie.
Tylna kanapa, dzielona jest w układzie 2/3-1/3, co pozwala na dostosowanie wielkości bagażnika i jest bardzo przydatne w przypadku konieczności przewiezienia długich lub dużych przedmiotów.
Renault Latitude posiada liczne elementy wyposażenia kabiny podnoszące komfort wszystkich użytkowników: podświetlany, chłodzony, zamykany schowek w desce rozdzielczej o pojemności 9,6 litra, centralną, wielokomorową konsolę o pojemności 2,4 litra, kieszenie w drzwiach przednich i tylnych, schowek pod kierownicą, górny schowek na okulary, kieszenie w oparciu przednich foteli czy uchwyty na kubki na środkowym miejscu z tyłu oraz dwa miejsca na kubki na konsoli z przodu.
KOMFORT
W Renault Latitude niezwykłą uwagę poświęcono zapewnieniu komfortu i ciszy w kabinie.
W szczególny sposób skupiono się na zapewnieniu odprężenia i spokoju, które sprzyjają bezstresowej jeździe. Renault Latitude jest wyposażone w przydatne rozwiązania, takie jak fotel kierowcy z funkcją masażu z 4 trybami pracy czy innowacyjny system zapewniający wysoką jakość powietrza za pomocą jonizatora o podwójnym działaniu (oczyszczającym i relaksującym) oraz podwójnego rozpylacza zapachów.
Wysokiej klasy wyposażenie podnoszące komfort uzupełnia bogata gama systemów audio, w tym stanowiący podstawę oferty system 3D Sound by Arkamys® oraz wysokiej klasy Bose® Sound System, wbudowane systemy nawigacji Carminat TomTom® Live lub Carminat Bluetooth® DVD, a także telefoniczny system głośnomówiący Bluetooth® i moduł cyfrowych złączy Plug & Music.
Masujący fotel
W tapicerce fotela kierowcy rozmieszczono pięć przewodów pneumatycznych zapewniających cztery tryby masażu ciała (do wyboru jest program pracy ciągłej lub czasowej oraz delikatnej lub intensywnej). Płynny, zsynchronizowany przepływ powietrza wzdłuż pleców w połączeniu z precyzją masażu i bezgłośną pracą układu zapewnia odprężenie mięśni, bardzo cenne zarówno na długich jak
i krótkich trasach.
Przełączniki umieszczone w zasięgu lewej ręki kierowcy umożliwiają włączenie poduszek powietrznych w fotelu i ich mniejsze lub większe napełnienie w trzech strefach (na wysokości łopatek, środkowej części pleców i lędźwi) oraz wybór jednego z 4 dostępnych trybów masażu i włączenie podgrzewania foteli.
System kontroli jakości powietrza
Latitude oferuje automatyczną trójstrefową klimatyzację z unikalnym systemem kontroli jakości powietrza obejmującym dwufunkcyjny jonizator i podwójny rozpylacz zapachów.
Pozwala ona kierowcy, pasażerowi siedzącemu z przodu oraz osobom podróżującym na tylnych siedzeniach na indywidualną regulację temperatury i siły nawiewu. Umieszczone z przodu przełączniki Soft-Auto-Fast pozwalają na wybór trybu pracy klimatyzacji w zależności od upodobań i potrzeb użytkowników: tryb Auto.
Funkcja ta jest połączona z systemem kontroli jakości powietrza w kabinie. Oprócz filtra przeciwpyłkowego, filtra z węglem aktywnym i czujnika zanieczyszczenia powietrza nowe Renault jest wyposażone w jonizator powietrza Samsung Super Plasma, opracowany na bazie układu klimatyzacji Laguny we współpracy z firmą Samsung Electronics Co. Do jego korzystnego oddziaływania na samopoczucie należy dodać wyraźne oczyszczenie powietrza dzięki zmniejszeniu stężenia alergenów
i bakterii, występujących w powietrzu zamkniętym w kabinie.
W momencie gdy czujnik skażenia powietrza wykryje zbyt wysokie stężenie szkodliwych substancji we wnętrzu pojazdu, automatycznie włącza funkcję zamkniętego obiegu.
Kierowca i pasażer mogą niezależnie zaprogramować rozpylanie zapachów w kabinie z dwóch pojemników umieszczonych w desce rozdzielczej i dostarczanych wraz z samochodem (zapachy Red Berries i Herbal Tea). Wymienne wkłady są dostępne w sprzedaży w sieci Renault.
Użytkownik auta może wybrać pomiędzy 6 zapachami (Blue Ocean, Mango, Red Berries, Green Nature, Herbal Tea, Precious Flowers). System oferuje bogate możliwości personalizacji – klient może wybrać nie tylko zapach, jego intensywność (3 tryby), okres rozpylania czy też wylot nawiewu, ale też włączyć wentylator. Jest to unikalna oferta w tym segmencie rynku.
Take Care by Renault
Firma Renault jako pierwsza na świecie wprowadziła znak ekologiczny dla swoich produktów (Renault eco2). Obecnie ponownie wykazuje się innowacyjnym podejściem, wprowadzając znak wyróżniający modele zapewniające 100-procentowy komfort i dobre samopoczucie: Take Care.
Nawigacja Carminat TomTom Live
Carminat TomTom Live to nowy, wbudowany system nawigacji wyjątkowo prosty w obsłudze, a przy tym jeszcze bardziej precyzyjny i użyteczny.
Funkcje IQ Routes (wytyczanie najdogodniejszej trasy na podstawie statystyk rzeczywistej prędkości przejazdu), Advanced Lane Guidance (zaawansowany system wizualizacji skrzyżowań i pasów ruchu) i Mapshare (aktualizacja map za pośrednictwem społeczności TomTom) zostały obecnie uzupełnione o unikalną technologię TomTom: 4 innowacyjne usługi Live (w Polsce dostępne niestety w późniejszym terminie), stanowiące pomysłowe udogodnienie podczas codziennego korzystania z samochodu.
Są to: HD Traffic (informacja o ruchu drogowym w Europie), informacja o przenośnych fotoradarach (dostępna w wybranych krajach), wyszukiwanie lokalne Google Search za pomocą słów kluczowych punktów POI (z numerami telefonów, informacjami oraz opiniami społeczności Google) oraz pięciodniowa prognoza pogody.
Carminat Bluetooth DVD
Drugi z systemów nawigacji oferowany przez Renault – Carminat Bluetooth DVD – obejmuje: radioodtwarzacz ze zmieniarką na 6 płyt CD, z możliwością odczytu plików mp3, 7-calowy ekran 16/9 z funkcją 3D Birdview, mapy Europy, system rozpoznawania mowy wykorzystywany do obsługi nawigacji i telefonu z funkcją Bluetooth, informacje o stałych fotoradarach (w zależności od kraju).
Gama systemów audio
Klientom poszukującym wysokiej klasy sprzętu i wysokiej jakości dźwięku Latitude proponuje ofertę opracowaną wraz z firmą Arkamys – system 3D Sound by Arkamys obejmujący: osiem głośników (4 niskotonowe i 4 wysokotonowe), oprogramowanie do cyfrowej obróbki dźwięku opracowane przez Arkamys zapewniające trójwymiarowy, wiernie odtworzony dźwięk, dwie anteny zapewniające optymalny odbiór sygnału, technologię Bluetooth, która pozwala kierowcy na obsługę telefonu za pomocą przełączników pod kierownicą, moduł Plug & Music umożliwiający obsługę zewnętrznych urządzeń (pendrive, mp3, iPod lub smartphone) za pomocą przełączników pod kierownicą oraz wyświetlenie menu i playlisty na wyświetlaczu na desce rozdzielczej.
Bose – system nagłośnienia tworzony „na miarę”
Aby zapewnić wysoką jakość dźwięku i przyjemność słuchania muzyki w kabinie, koncern zwrócił się do firmy Bose, która przeprowadziła ponad tysiąc pomiarów akustycznych, uwzględniając wszystkie elementy składowe kabiny.
W oparciu o wyniki pomiarów określono liczbę oraz rodzaj głośników Bose, ich rozmieszczenie oraz sposób przetwarzania i zbalansowania sygnału dźwiękowego. Następnie konstruktorzy Bose i Renault wspólnie pracowali nad systemem pozwalającym zapewnić wysoką jakość dźwięku w kabinie.
System audio Bose, w który jest wyposażone Renault Latitude obejmuje 10 głośników i wzmacniacz cyfrowy, z cyfrowym systemem przetwarzania sygnału Bose i 6 kanałami do korekcji indywidualnej. Zastosowanie centralnego głośnika wbudowanego w deskę rozdzielczą zapewnia precyzję odtwarzania dźwięku oraz prawidłowe, centralne umieszczenie sceny dźwiękowej niezależnie od tego, czy pasażer siedzi po prawej czy po lewej stronie.
W tylnej półce został umieszczony głośnik o średnicy 23 cm, który umożliwia odtworzenie niskich dźwięków w całej kabinie i zapewnia naturalne, głębokie brzmienie niezależnie od zajmowanego miejsca.
Przy cichym słuchaniu muzyki kierowca i pasażerowie mogą cieszyć się doskonale zbalansowanym dźwiękiem oddającym wszystkie niuanse muzyczne bez konieczności zwiększania głośności. Przy głośnym słuchaniu muzyki system wiernie odtwarza dźwięk bez zniekształcania go.
PRZYDATNE SYSTEMY
Renault Latitude jest również wyposażone w system wspomagania parkowania z dźwiękową i świetlną sygnalizacją oraz kamerą cofania. Aby ułatwić i zapewnić większe bezpieczeństwo podczas parkowania, kamera cofania pokazuje na ekranie nawigacji obraz strefy znajdującej się za samochodem.
Pierwszy, kolorowy obrys samochodu widoczny na ekranie wskazuje kierowcy właściwy tor jazdy, natomiast drugi, w innym kolorze, pokazuje rzeczywisty tor samochodu w zależności od wykonanego przez kierowcę skrętu kół.
Wyposażenie auta uzupełniają inne, równie praktyczne systemy, jak np. karta Renault Hands Free umożliwiająca otwarcie drzwi i uruchomienie samochodu, z funkcją automatycznego blokowania drzwi po oddaleniu się kierowcy od pojazdu.
Regulator-ogranicznik prędkości został wyposażony w przyjazny interfejs: w trybie regulacji zielony kursor wskazuje na tarczy wybraną prędkość, a w trybie ogranicznika, taki sam pomarańczowy kursor zmienia kolor na czerwony w momencie, gdy kierowca przekroczy określoną prędkość.
Automatyczny hamulec postojowy, bardzo przydatny w codziennej eksploatacji, pozwala kierowcy na bezstresowe wykonywanie manewrów przy ruszaniu pod górę. Można go aktywować ręcznie za pomocą włącznika umieszczonego na centralnej konsoli. Hamulec zaciąga się automatycznie po wyłączeniu silnika i zwalnia w momencie ruszania z miejsca.
SILNIKI
Gama mocnych i dobrze dobranych silników
Renault Latitude może być napędzane benzynową jednostką 2.0 16V 140, przystosowaną do zasilania bioetanolem E85 i zapewniającą moc 103 kW (140 KM) przy 6 000 obr./min. Współpracuje ona z 6-biegową skrzynią mechaniczną. Wykazuje się dużą elastycznością pracy i wysokimi osiągami. Jej maksymalny moment obrotowy 195 Nm jest dostępny już od 3750 obr./min. Dystans 1000 m ze startu zatrzymanego pokonuje w zaledwie nieco ponad 30 sekund.
Oferta silników wysokoprężnych obejmuje dwie jednostki. Pierwszą jest mocny i cicho pracujący silnik 2.0 dCi, dostępny w dwóch poziomach mocy 110 i 127 kW (dCi 150 i dCi 175). Obie wersje s dostępne z mechaniczną skrzynią biegów, a ich maksymalny moment obrotowy będzie wynosił odpowiednio 340 i 380 Nm przy 2000 obr./min. Ekonomiczna wersja o mocy 150 KM ze skrzynią mechaniczną emituje poniżej 140g CO2 w cyklu mieszanym.
W wersji ze skrzynią automatyczną, elastycznie pracujący, mocny silnik dCi 175 zużywa jedynie 6,5 l/100 km (w cyklu mieszanym), a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 360 Nm przy 2000 obr./min.
Renault Latitude jest również dostępne z najnowszym 6-cylindrowym silnikiem opracowanym przez Renault na potrzeby Aliansu: 3.0 V6 dCi o mocy 177 kW (240 KM) przy 3750 obr./min. Jego maksymalny moment obrotowy 450 Nm (w zakresie od 1500 obr./min.) zapewnia wysokie osiągi (1000 m ze startu zatrzymanego w 28,2 sek.) przy stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa (7,2 l/100 km w cyklu mieszanym) i emisji 188 g CO2/km.
WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Latitude dysponuje wielodrążkowym zawieszeniem tylnym łączącym z powodzeniem komfort z przyjemnością prowadzenia. Rozwiązanie to zapewnia dobre tłumienie drgań i hałasów.
Z przodu zastosowano zawieszenie typu Mc Pherson z dolnym wahaczem prostokątnym i stabilizatorem poprzecznym o średnicy 21,5 mm. W tylnym – wykorzystano konstrukcję wielodrążkową opracowaną przez Nissana.
Dzięki elastycznej pracy w zakresie 16 mm/100 DaN z przodu i 19 mm/100 DaN z tyłu oraz dobrej amortyzacji, konstruktorzy ograniczyli pionowe ruchy nadwozia samochodu i zwiększyli jego stabilność przy jednoczesnej poprawie komfortu.
Nowe Renault posiada układ hamulcowy zapewniający maksymalną efektywność również przy długotrwałym hamowaniu. Auto, wyposażone w wentylowane tarcze o średnicy 296 lub 320 mm (w zależności od silnika) z przodu i 300 mm z tyłu, hamuje od 100 do 0 km/h (przy wielokrotnym hamowaniu) na odcinku 39,5 metra.
Dostępnych jest 5 rozmiarów opon w zależności od silnika i poziomu wyposażenia: od 195/60 R16 do 235/45 R18.
W precyzyjnie działającym wspomaganiu układu kierowniczego wykorzystano mniejsze przełożenie i usztywnienie kolumny kierownicy, co zapewnia większą przyjemność prowadzenia. Przełożenie przekładni kierowniczej 1/16 (1° skrętu koła odpowiada 16° skrętu koła kierownicy) zdecydowanie ułatwia manewrowanie i poprawia zwrotność samochodu. Większa sztywność i mniejszy luz zapewniają bardziej bezpośrednie wyczucie drogi i skracają czas reakcji samochodu na skręt kierownicy.
Zapewniono również skuteczne tłumienie nierówności nawierzchni. Wersje z silnikiem V6 dCi 240 posiadają zmienne wspomaganie hydrauliczne. Pozostałe jednostki benzynowe i wysokoprężne są wyposażone w zespół elektropompy, który zapewnia zmienną siłę wspomagania w zależności od wydatku pompy elektrycznej uzależnionego od warunków jazdy.
Wydatek ten jest zależny od prędkości i potrzebnego poziomu wspomagania (prędkości i skrętu kierownicy), co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa dzięki elektrycznemu sterowaniu pompy precyzyjnie odpowiadającemu potrzebom.
BEZPIECZEŃSTWO
W celu zagwarantowania doskonałej niezawodności i trwałości Renault Latitude zostało poddane licznym testom wytrzymałości w ekstremalnych warunkach, z uwzględnieniem trudnych warunków drogowych. Auto zapewnia także najwyższy poziom bezpieczeństwa dzięki bogatemu wyposażeniu (ABS i wspomaganie nagłego hamowania w standardzie, ESC, adaptacyjne poduszki powietrzne, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami napięcia, regulator-ogranicznik prędkości, system kontroli ciśnienia w oponach).
Przy dopracowywaniu tego modelu wykorzystano 30 samochodów próbnych, które przejechały niemal 1,1 mln kilometrów. Podobnie jak wszystkie samochody klasy wyższej Renault, również Latitude jest objęte 3-letnią gwarancją (lub do przebiegu 150 tys. km) oraz 12-letnią gwarancją antykorozyjną.
Auto pod względem bezpieczeństwa wyposażone jest m.innymi w: ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV; układ wspomagania nagłego hamowania i automatycznie włączanych świateł awaryjnych; elektroniczny korektor toru jazdy ESC z funkcją kontroli podsterowności; regulator – ogranicznik prędkości; system kontroli ciśnienia w oponach; adaptacyjne kierunkowe reflektory bi-ksenonowe; czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, 2 dwukomorowe poduszki boczne chroniące klatkę piersiową i miednicę (z podwójnym czujnikiem zderzenia bocznego) i 2 poduszki kurtynowe; 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami napięcia na wszystkich miejscach; sygnał niezapięcia pasa kierowcy i pasażera siedzącego z przodu oraz kontrolki zapięcia pasów na trzech tylnych miejscach; czy trzypunktowy systemy mocowania fotelika dla dziecka Isofix na bocznych miejscach z tyłu.
Samochód przyjazny dla środowiska
Latitude, wyróżniające się stosunkowo niewielką jak na swoje rozmiary masą (średnio 1550 kg), starannie dopracowaną aerodynamiką i dwoma wersjami Renault eco², odzwierciedla zaangażowanie Renault w ochronę środowiska.
Pod wszystkimi szerokościami geograficznymi
Model zaprojektowany we Francji i w Korei Południowej oraz wykorzystujący podzespoły Renault i Nissana jest produkowany w Korei Południowej, w fabryce Renault-Samsung-Motors w miejscowości Busan. Zakład dysponujący certyfikatem ISO 14 001 jest przyjazny dla środowiska i posiada bogate know-how w zakresie produkcji aut z wyższych segmentów (SM5, SM7, QM5 i Renault Koleos).
W kwestii podzespołów mechanicznych, wszystkie silniki wysokoprężne i mechaniczne skrzynie biegów pochodzą z zakładu Renault w Cleon (Francja).
Renault Latitude jest przeznaczone do sprzedaży na całym świecie, z podkreśleniem ważności rynków pozaeuropejskich. Model ten stanowi ukoronowanie oferty gamy samochodów Renault przeznaczonych na światowe rynki.
CENY
Oferta cenowa Renault z najwyższej półki jest bardzo zróżnicowana.
– EXPRESSION: 2.0 16V 140 bioetanol Euro5 – 79 900 zł.;
– PRIVILEGE: 2.0 16V 140 bioetanol Euro5 – 98 400 zł.;
– PRIVILEGE: 2.0 dCi 150 Euro5 – 112 900 zł.;
– PRIVILEGE: 2.0 dCi 175 Euro5 – 119 900 zł.;
– PRIVILEGE: 2.0 dCi 175 aut Euro5 – 126 90 zł.;
– INITIALE: 2.0 dCi 175 aut Euro5 – 145 900 zł.;
– INITIALE: 3.0 dCi 240 aut Euro5 – 203 700 zł.
WRAŻENIA Z JAZDY
W 2011 roku Renault Latitude będzie oficjalnym samochodem Festiwalu w Cannes. Zgodnie z tradycjami trwającej już ponad 110 lat współpracy marki Renault ze światem filmu, modelem będą jeździć gwiazdy i osobistości świata kina.
I będą jeździć z jednej strony ładnym, z drugiej zaś strony wygodnym, komfortowym samochodem!
Wygląd jak zwykle pomijamy, choć smukła, nowoczesna, ale jednocześnie posiadająca klasyczny styl sylwetka nam bardzo przypadła do gustu.
Wnętrze samochodu jest przestronne i wygodne, gwarantujące rzeczywiście: “podróż w klasie biznes” (tym samym odpowiadamy na postawione na wstępie pytanie!).
Samochód jest przeznaczony dla osób zwracających uwagę na wszystkie aspekty komfortu i jakości wykończenia, dlatego też szczególną uwagę poświęcono wygodzie
i dobremu samopoczuciu pasażerów.
Zarówno fotele z przodu, jak tylna kanapa są bardzo wygodne i pozwalają bez zmęczenia pokonywać duże odległości. Samochód jest świetnie wyciszony, a sprzęt audio najwyższej klasy powodował, że pasażer – w modelu testowym – po zamknięciu oczu czuje się wręcz jak na sali filharmonii… Kierowca oczu zamknąć nie mógł, ale muzyczną przyjemność oczywiście także odczuwał.
Funkcja masująca w fotelu jest przydatna w czasie jazdy, choć należy się do niej przyzwyczaić – zbytnie zrelaksowanie może prowadzić do dekoncentracji…
Systemem kontroli jakości powietrza w kabinie (jonizator o działaniu oczyszczającym i relaksującym) to znakomite rozwiązanie nie tylko dla alergików, a system rozpylania zapachów, dostępny osobno dla podróżujących początkowo nieco rozpraszał przy prowadzeniu (zbyt często zachęcał do używania go). To oczywiście żart, ale systemu nie można traktować jako tylko gadżet – sprawdza się bowiem świetnie w praktyce.
Wewnątrz przełączniki przydatne przy prowadzeniu samochodu i regulacji wyposażenia wpływającego na komfort są umieszczone idealnie pod ręką, wokół kierownicy i na konsoli centralnej. Dużą uwagę poświęcono również doborowi materiałów i starannemu spasowaniu elementów.
Testowany samochód wyposażony był w nową jednostkę V6 dCi 240. Pojemność silnika (6 cylindrów, 24 zawory) wynosi 2998 ccm, jego moc 177 kW (240 KM) przy 3750 obr./min. Oczywiście przy takiej mocy ważący tylko 1655 kg samochód musi “śmigać”! Maksymalny moment obrotowy 450 Nm uzyskiwany jest już przy 1500 obr./min., stąd przyspieszenie 7,6 sekundy od 0 do 100 km dziwić nie może.
Nie mieliśmy okazji jeździć po torze, ale wierzymy, że prędkość maksymalna podana przez producenta (235 km/godz.) jest bez trudu możliwa do osiągnięcia…
Pamiętać trzeba tylko o filtrze FAP, zapewne bowiem jego uszkodzenie i wymiana to spory wydatek.
Na równej szosie samochód sunie jak “po stole”. Pewnym niebezpieczeństwem jest to, że nie odczuwa się w nim prędkości z jaką się poruszamy – trzeba więc częściej spoglądać na licznik, bądź korzystać z funkcji automatycznego “pilota”. Inaczej łatwo zarobić mandat za przekroczenie…
Trochę obawialiśmy się, jak auto prowadzić się będzie na nierównych., krętych drogach. O spadek komfortu bać się nie było co, ale o szybkie pokonywanie łuków już tak. Tymczasem czekała nas przyjemna niespodzianka: luksusowa limuzyna jechała jak usportowiony samochód! Oczywiście na zacieśniających się łukach występowała pewna podsterowność, ale systemy korygujące działały bez zarzutu.
A hydrauliczne, zmienne wspomaganie układu kierowniczego ułatwia oczywiście kierowcy kontrolować pojazd.
Trzeba przyznać – konstruktorzy potrafili znaleźć kompromis pomiędzy komfortem a zachowaniem na drodze: Renault Latitude wprost zaprasza do dalekich podróży po rożnych drogach.
Nie do końca co ;prawda dotyczy to Polski: niskoprofilowe opony na naszych wertepach (zwanych jezdniami) narażone są na przecięcie, a na licznych koleinach ich szerokość (235/45 R18) powoduje, że chwilami trudno zachować tor jazdy. Stąd też radzimy na wszelki wypadek zamówić we4rsję z kołem zapasowym, nawet kosztem ograniczenia pojemności bagażnika…
Poziomu bezpieczeństwa na szczęście nie mieliśmy okazji sprawdzać. Wierzymy na słowo, że adaptacyjne poduszki powietrzne czy podwójne czujniki zderzeń bocznych spiszą się (jakby co) perfekcyjnie, zaś systemy takie jak ABS, wspomaganie nagłego hamowania, ESC, regulator-ogranicznik prędkości, system kontroli ciśnienia w oponach czy kierunkowe bi-ksenonowe reflektory zapewne pragnie posiadać w samochodzie każdy.
Wady? Podstawowa – Renault Latitude w testowanej wersji nie jest dostępny dla każdego (a wręcz przeciwnie): kosztuje bowiem w wersji standardowej ponad 200 tysięcy złotych…
ANDRZEJ KARACZUN