Projekt nowoczesnego centrum przesiadkowego z infrastrukturą dla współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO to zadanie uczestników konkursu „Renault Easy City. Design the Future”.
Konkurs ma charakter otwarty i jest adresowany do uczestników indywidualnych oraz grup uczestników zainteresowanych ochroną środowiska, rozwojem urbanistyki, mobilności zrównoważonej, motoryzacji i architektury.
Zobacz także:
Jak powiedziała podczas konferencji prasowej Agata Szczech, Dyrektor Komunikacji Terytorium East Renault organizatorzy liczą w szczególności na udział architektów, projektantów, aktywistów i badaczy miejskich, studentów wydziałów twórczych oraz studiów miejskich. Posiadanie doświadczenia w tych obszarach nie jest jednak warunkiem obligatoryjnym udziału w konkursie. Udział jest bezpłatny.
Co można zrobić, by transport w miastach zmieniał się na lepsze? Należy zaproponować mieszkańcom nowe sposoby przemieszczania się po mieście. Uwzględnianie nowych środków transportu – elektrycznych, autonomicznych, wykorzystujących rozwiązania cyfrowe – a także możliwości wygodnego przesiadania się jest szansą na poprawę jakości życia mieszkańców.
Jest to zgodne ze strategią Renault określanej jako Easy Life. Marka tworzy produkty, technologie i rozwiązania, które mają ułatwiać życie klientów. Są one przyjazne użytkownikom i uwzględniają ich różnorodne potrzeby. Easy life to także wpływ na poprawę jakości życia mieszkańców miast i rozwój zrównoważonego transportu.
Wpisuje się w to również wizja zrównoważonej mobilności dla wszystkich, którą już dziś realizuje Renault. Mając na uwadze, że samochody muszą dopasować się do zmieniającego się charakteru miast XXI wieku, koncern inwestuje w nowoczesne rozwiązania w dziedzinie pojazdów elektrycznych, autonomicznych, współdzielonych i zintegrowanych z otoczeniem, aby współtworzyć transport w inteligentnych miastach jutra.
Osoby, które również chcą kreować przyszłość miejskiej mobilności, mogą wziąć udział w konkursie „Renault Easy City” na projekt przyjaznego dla wszystkich użytkowników miejsca przesiadkowego z/do transportu publicznego, roweru lub innego środka transportu osobistego do/z ekologicznego pojazdu wieloosobowego Renault EZ-GO.
Zadaniem uczestników będzie zaproponowanie koncepcji odpowiadającej potrzebom konkretnych osób – mężczyzny w średnim wieku dojeżdżającego z przedmieść do centrum miasta, emerytki regularnie jeżdżącej na swoją działkę, mieszkającej w śródmieściu studentki oraz zagranicznego turysty.
Nagroda za najlepszy projekt wynosi 20 000 zł, za drugie miejsce przewidziano 10 000 zł, a za trzecie 5 000 zł. Przyjmowanie zgłoszeń trwa do 15 maja 2019 r.
Uczestnicy konkursu są również zaproszeni do udziału w warsztatach w formule speed meetings – krótkich prelekcji połączonych z ćwiczeniami prowadzonych przez ekspertów, które pomogą im przygotować się do tworzenia prac konkursowych. Warsztaty odbędą się 22 lutego 2019 r. w Warszawie.
Ludzie muszą zmienić swoje nawyki transportowe
Badanie przeprowadzone dla Renault Polska przez Kantar TNS wykazało, że mieszkańcy polskich miast powszechnie zgadzają się, iż w Polsce smog to duży problem. 92 proc. osób wyraża zdanie, że konieczna jest zmiana nawyków transportowych ze względu na zanieczyszczenie powietrza i zmiany klimatyczne. Blisko 60 proc. badanych deklaruje też uwzględnianie kwestii ekologicznych podczas wyboru środka transportu.
Aż 95 proc. mieszkańców polskich miast uważa, że zanieczyszczenie powietrza w Polsce to duży problem, a w przypadku swojej miejscowości podobne zdanie ma 81 proc. osób. Ankietowani nie tylko dostrzegają powagę sytuacji, lecz także zgadzają się, że niezbędne jest wdrażanie rozwiązań w zakresie mobilności zrównoważonej.
A jak ma zmieniać się transport w miastach? Aż 58 proc. badanych sądzi, że już w ciągu najbliższych 15 lat lub wcześniej na polskich ulicach pojawią się samochody autonomiczne, z czego według 11 proc. osób mogą się one pojawić już w ciągu 5 lat. Obecnie co drugi badany wśród najważniejszych działań na rzecz zrównoważonego transportu wskazuje tworzenie centrów przesiadkowych, w których można np. zostawić samochód i przesiąść się do autobusu czy pociągu.
Zdecydowana większość (88 proc.) chciałaby widzieć więcej pojazdów elektrycznych na ulicach. Za ich największą zaletę 72 proc. ankietowanych uważa brak emisji spalin podczas jazdy.
Spośród obecnie stosowanych rozwiązań na rzecz rozwoju zrównoważonego za najważniejsze mieszkańcy uznają rozbudowę ścieżek rowerowych, tworzenie centrów przesiadkowych oraz rozbudowa transportu zbiorowego – te odpowiedzi wskazała ponad połowa badanych.
Pod względem wizji transportu za 20 lat ankietowanych można zaś podzielić na optymistów i pesymistów – najwięcej osób uważa, że większość ludzi przesiądzie się na samochody elektryczne (35 proc.) lub nieznane obecnie środki transportu (28 proc.). Pesymiści są jednak zdania, że sytuacja się pogorszy i jeszcze więcej osób będzie poruszało się po miastach prywatnymi samochodami (31 proc.) albo że nic się nie zmieni (21 proc.).
Zrównoważona mobilność według Renault
Podstawą planu strategicznego Renault „Drive the Future” na lata 2017-22 jest zapewnienie każdemu dostępu do zrównoważonej mobilności. Grupa Renault jest prekursorem w tej dziedzinie.
Ochrona środowiska oraz projektowanie nowoczesnych ekosystemów miejskich należą do kluczowych elementów dla działalności Grupy, która jest obecnie aktywna we wszystkich obszarach inteligentnej miejskiej mobilności – jest ważnym graczem w segmencie carsharingu, elektrycznych taksówek i wynajmu samochodów z kierowcą (VTC), dostaw ostatniego kilometra w centrach miast, inteligentnych rozwiązań z dziedziny ładowania i projektowania kompleksowych ekosystemów.
Grupa Renault prowadzi również testy elektrycznych pojazdów autonomicznych w ramach systemów transportu publicznego.
Renault było pierwszym producentem samochodów, który publicznie zobowiązał się do ograniczenia śladu węglowego. Do 2016 r. zmniejszyła emisję dwutlenku węgla o 18,2 proc., a do 2022 r. redukcja ma osiągnąć 25 proc.
Już teraz Renault posiada kompletną gamę pojazdów elektrycznych. Składają się na nią modele: ZOE o 300 km realnego zasięgu, Kangoo Z.E. – pierwszy seryjny samochód dostawczy o zasięgu 270 km NEDC oraz duży, elektryczny van Master Z.E. W 2018 Renault miało pozycję lidera na rynku samochodów elektrycznych w Europie ze sprzedażą 48 297 i udziałem w rynku 22,2 proc. Do 2022 r. gama samochodów Renault ma się powiększyć do 8 modeli elektrycznych oraz 12 modeli zelektryfikowanych.
Grupa Renault angażuje się w partnerstwa publiczno- prywatne i tworzy rozwiązania z zakresu zrównoważonej mobilności. Te działania wpisują się w strategię Grupy, która zakłada osiągnięcie wiodącej pozycji w segmencie elektrycznych ekosystemów oraz dostaw inteligentnych rozwiązań mobilnych dla miast przyszłości.