W tym roku Renault obchodzi 25-lecie działalności w Polsce. Firma jest jednym z głównych graczy na rynku motoryzacyjnym w naszym kraju, plasując się w pierwszej szóstce (drugie miejsce wśród samochodów dostawczych).
W zeszłym roku marka Dacia uplasowała się w pierwszej dziesiątce zarówno na rynku samochodów osobowych, jak i w segmencie aut dostawczych.
Zobacz także:
W Polsce Renault działa od 1991 roku: początkowo jako biuro reprezentacyjne, a od sierpnia 1992 jako spółka z o.o. W 1995 roku rozpoczęła działalność Szkoła Serwisowa, a w roku 1997 utworzono Centralny Magazyn Części Zamiennych w Święcicach.
Już w 1995 roku, w trosce o ochronę środowiska, firma jako pierwsza zdecydowała o wyposażeniu w katalizator wszystkich samochodów wprowadzanych na rynek polski. Renault, jako pierwsza marka samochodowa, zorganizowało Dni Otwartych Drzwi. Od 1998 roku polski oddział Renault przejął odpowiedzialność za rozwój sieci sprzedaży i obsługi na Litwie, Łotwie oraz w Estonii, za które odpowiada do dziś.
W 1998 roku firma otworzyła także swoje przedstawicielstwo bankowe – obecnie RCI Banque, które odpowiada za oferty kredytowania lub leasingu samochodów. Dwa lata później Renault Polska otrzymało Certyfikat Jakości ISO 9002.
W 2007 roku Renault wprowadziło na polski rynek markę Dacia. Z kolei w 2012 roku firma wprowadziła na rynek polski gamę samochodów elektrycznych: sedana Fluence Z.E., Kangoo Z.E. oraz pierwszy elektryczny samochód dostawczy Kangoo Expres Z.E. W kolejnym roku gama rozszerzyła się o nowoczesny kompaktowy ZOE oraz miejski pojazd elektryczny Twizy.
W 2013 roku Renault Polska przejęło odpowiedzialność za Terytorium East obejmujące siedem krajów: Polskę, Czechy, Węgry, Słowację, Estonię, Litwę i Łotwę.
Aktualnie Renault posiada 98 punktów sprzedaży lub usług serwisowych w całym kraju oraz 72 punkty obsługi pod marką Dacia, a także sieć 20 wyspecjalizowanych punktów sprzedaży i serwisu PRO+, dysponujących m.in. parkiem modyfikowanych samochodów pokazowych oraz specjalnym programem obsługowym, kierowanym do przedsiębiorców.
Od początku swojej obecności w Polsce, Renault wspiera różne wydarzenia i instytucje kulturalne. Firma współpracowała między innymi z Teatrem Wielkim Operą Narodową, Festiwalem Filmowym w Gdyni, Warszawską Szkołą Filmową czy Polskim Instytutem Filmowym, była także partnerem Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach. Kontynuując ponad 30-letnią historię współpracy marki z Festiwalem Filmowym w Cannes, Renault Polska współpracuje także z kinem – wiele modeli „zagrało” ważne role w polskich filmach.
Renault to marka o wieloletnich tradycjach w sportach samochodowych. Przez wiele lat firma była ważnym graczem w Rajdowych Mistrzostwach Polski, w latach 1997-1999 zorganizowała wyścigowy Puchar Renault Mégane. W 2003 roku Polskę odwiedzili Fernando Alonso (bezpośrednio po zdobyciu pierwszego zwycięstwa w GP Formuły 1), Jarno Trulli i szef zespołu, Flavio Briatore.
W 2007 roku na ulicach Warszawy oraz na Moście Świętokrzyskim odbył się wielki Renault F1 Team Show, który obejrzało 80 000 widzów. W 2010 roku wydarzenie pod nazwą N-Gine Renault F1 Team Show zgromadziło 140 000 widzów, a Robert Kubica poprowadził w Poznaniu bolid Renault F1 Team. Na torze w Poznaniu została oficjalnie zaprezentowana seria limitowana Mégane GT sygnowana nazwiskiem kierowcy i stworzona tylko na rynek polski. Kibice na długo zapamiętają Mazurka Dąbrowskiego odegranego na silniku bolidu.
W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu firma jest aktywna w czterech dziedzinach: bezpieczeństwo, mobilność zrównoważona, różnorodność i edukacja. Przez dwadzieścia pięć lat obecności w Polsce Renault konsekwentnie angażowało się w poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach, między innymi poprzez realizację działań edukacyjnych. Jednym z nich był projekt stworzony w ramach kompleksowego programu edukacyjnego Renault „Bezpieczeństwo i Mobilność dla Wszystkich”, w ramach którego firma wyedukowała milion dzieci (program był realizowany w latach 2000-2014).
Za projekt firma otrzymała liczne nagrody i odznaczenia, m.in.: medal Komisji Edukacji Narodowej, przyznany przez Ministra Edukacji, odznaczenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej „Zasłużony dla Transportu RP”, srebrny medal za zasługi dla Policji oraz European Excellence Award 2011. Nadal działają – stworzone w ramach programu „Bezpieczeństwo i Mobilność dla Wszystkich” – Szkolne Kluby Bezpieczeństwa, które realizują wiele konkretnych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa w szkołach i ich otoczeniu.
Od 2014 roku działalność Szkolnych Klubów Bezpieczeństwa jest koordynowana przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego (Renault jest współzałożycielem i członkiem Stowarzyszenia) i sponsorowana przez Renault Polska. W Polsce działa aktywnie ponad 700 Szkolnych Klubów Bezpieczeństwa.
Kolejną inicjatywą marki jest zainaugurowana w 2004 roku Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault – pierwsza na świecie szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault, w której przeprowadzono szkolenia dla ponad 20 000 polskich kierowców oraz 320 firm. W ramach tej inicjatywy Renault prowadzi szerokie działania edukacyjne z zakresu bezpieczeństwa.
W ramach promocji mobilności zrównoważonej firma wspiera rozwój zielonego transportu. Renault od 2012 roku jest Partnerem Głównym projektu Eco-Miasto, organizowanego przez Ambasadę Francji w Polsce. Program promuje ideę zrównoważonego rozwoju miast i gmin oraz nagradza te ośrodki, które najlepiej realizują tę ideę.
Elementem realizacji misji społecznej odpowiedzialności koncernu w dziedzinie różnorodności jest Program Renault Handisport Team. Utworzenie drużyny niepełnosprawnych sportowców pod marką Renault to wyraz zaangażowania firmy w losy osób niepełnosprawnych fizycznie. Firma Renault pomaga utalentowanym niepełnosprawnym sportowcom w ich przygotowaniach do paraolimpiady w Rio de Janeiro w 2016 roku. Program jest realizowany także we Francji, Hiszpanii, Irlandii oraz Brazylii.
Od 1991 roku firma sprzedała w Polsce 632 500 sztuk samochodów Renault i Dacia (do końca marca br.). W 2015 roku Grupa Renault osiągnęła historyczny wynik sprzedaży w Polsce, zarejestrowano 41 433 nowe samochody (Renault + Dacia).
Renault jako firma odpowiedzialna społecznie od lat jest zaangażowana w poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Firma wspiera także duże wydarzenia kulturalne i sportowe, współpracuje z polskimi projektantami mody, a także z gwiazdami polskiego kina.
Najlepiej sprzedawanym modelem w ciągu 25 lat było Renault Mégane – 134 000 szt. (bez Renault Scenic). W gamie Dacii liderem jest model Duster, obecny w ofercie od 2010 roku z wynikiem łącznym sprzedaży 31 000 szt. Na polskim rynku Renault sprzedało 85 000 samochodów dostawczych, w tym 45 000 szt. modelu Master.