Cztery generacje Renault Clio sprzedały się w łącznej liczbie 13 milionów sztuk. Model pobił rekord: to najlepiej sprzedający się francuski samochód wszech czasów.
Ale także pierwszy samochód, który dwukrotnie otrzymał bardzo pożądany tytuł Europejskiego Samochodu Roku, najlepiej sprzedający się we Francji samochód przez 18 lat ostatniego ćwierćwiecza i lider w swoim segmencie w Europie w latach 2014-2015 (na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych).
Zobacz także:
W mitologii greckiej Klio jest jedną z muz, a jej imię pochodzi od Kleiố „głoszący sławę” – prorocze w przypadku Clio, którego już pierwsza generacja zdobyła ogromną popularność i sukces.
Samochód Roku tuż po debiucie rynkowym w 1990 roku
Nowy model miał zastąpić Renault 5, które okazało się jednym z największych sukcesów samochodowych tamtej epoki. Konstruktorzy nie postawili jednak na bezpośrednie nawiązanie do kultowej 5-ki. Clio zostało oficjalnie zaprezentowane jako „mały, uniwersalny samochód, zaprojektowany i produkowany w oparciu o tak samo wymagające standardy jak duże auta”. Między Renault 5 i Clio widoczny jest skok pod względem klasy wyposażenia.
Nowy samochód miał zdobyć liczniejszą grupę klientów poszukujących wyposażenia i osiągów zarezerwowanych dotychczas dla samochodów wyższej klasy, przy jednoczesnym utrzymaniu kompaktowych wymiarów (3,71 m w przypadku Clio 1).
Niektórzy klienci oczekiwali wręcz zalet użytkowych i wyposażenia premium. Właśnie dla nich w 1991 roku Renault wprowadziło Clio Baccara, luksusową wersję ze skórzaną tapicerką w szarym odcieniu, z gałką zmiany biegów i wstawkami z drzewa orzechowego, pokrytymi skórą płatami drzwi i chromowanymi przełącznikami. W 1998 roku wersja ta została zastąpiona przez Clio Initiale, które w kolejnych generacjach tego modelu będzie najbardziej luksusową wersją.
Przejście od Renault 5 do Clio wiąże się z jeszcze jedną zmianą. Odtąd modele marki nie będą oznaczane liczbami, lecz będą miały własne nazwy, łatwiejsze do zapamiętania i budzące cieplejsze, bardziej „ludzkie” skojarzenia. Tuż po swoim debiucie Clio zostało wybrane Samochodem Roku 1991 w Europie. W opinii jury ten nowy mały samochód ma „świetny styl, wysoki poziom jakości, dużą ilość miejsca w kabinie i bogate wyposażenie niedostępne nigdy wcześniej w samochodzie tej wielkości”.
Pierwsza generacja Clio oferowała klientom ABS, klimatyzację, automatyczną skrzynię biegów sterowaną elektroniczne, alarm przeciwwłamaniowy, wspomaganie układu kierowniczego czy podgrzewane lusterka boczne. Z takim wyposażeniem auto wywołało przewrót w segmencie małych miejskich aut w Europie.
Druga generacja pojawiła się na rynku w 1998 roku. Zadebiutowały w niej 16-zaworowe silniki, a długość nadwozia zwiększyła się o 7 cm. Nowy model wyróżniał się również niespotykanym w tym segmencie poziomem bezpieczeństwa – wszystkie wersje zostały wyposażone w ABS i poduszki powietrzne, w tym kurtyny boczne.
Clio trzeciej generacji pojawiło się na rynku w 2005 roku. Auto nadal kontynuowało swoją karierę pod nazwą Clio Campus. Zdecydowanie większe (3,99 m) i bardziej przestronne Clio 3 przerastało inne auta swoim wyposażeniem. Posiadało nie tylko kartę hands free, GPS czy regulator/ogranicznik prędkości, ale również reprezentowało najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego i było wyposażone nawet w 8 poduszek. Jako pierwsze auto w klasie uzyskało 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Było to również pierwsze Clio dostępne w wersji kombi.
Wyrazem uznania dla tych wszystkich zalet był ponownie przyznany tytuł Samochodu Roku 2006. Było to bezprecedensowe wydarzenie – po raz pierwszy w 43-letniej historii tej nagrody została ona przyznana dwukrotnie temu samemu samochodowi.
Wprowadzona w 2012 roku czwarta generacja Clio potwierdziła, że jest to samochód “z duszą”. Zainspirowane samochodem koncepcyjnym DeZir, było pierwszym autem, w którym pojawiła się nowa stylistyka marki. Przyciągało wzrok ognistą czerwienią nadwozia i nowym przodem. Tak jak poprzednio, model otrzymał wysokiej klasy wyposażenie, m.in. wbudowany tablet R-LINK z dostępem do mobilnych technologii oraz – jako pierwsze auto na świecie – system nagłośnienia Renault Bass Reflex.
Gwiazda reklamy…
Od samego początku sukces handlowy Clio wspierały oryginalne, zapadające w pamięć reklamy. W 1992 roku kiedy zimna wojna należała już do przeszłości mogliśmy przenieść się w reklamie na Kreml i zobaczyć Leonida Komarowa, jeżdżącego Clio. Reklama kończyła się słowami: „Cały ten luksus dostępny dla każdego człowieka? To komunistyczny raj! Skoro można mieć Clio, po co komu większy samochód?”.
Po Kremlu przyszła pora na Zatokę Perską… W reklamie widzimy emira, który pokazuje synowi ogromny spadek, jaki będzie jego udziałem, ale w zamian żąda, żeby zrezygnował ze swojego Clio. Wobec oporu syna emir wyjawia zaskakujący powód swojego żądania: „Synu, jest za tanie”.
W Wielkiej Brytanii pojawia się reklamowa historyjka „Nicole and Papa”. Nicole staje się drugą pod względem rozpoznawalności osobą w kraju, wyprzedzając nawet ówczesnego premiera, Johna Majora. A pochodzące z drugiej kampanii hasło „ Va Va Voom” znajdzie się w słowniku Oxfordzkim!
… i ikona sportu
Clio jest nie tylko wielką gwiazdą reklam, ale i sportu. Od ćwierć wieku regularnie możemy podziwiać jego sportowe wersje – przeznaczone zarówno do jazdy po szosie, jak i jazdy wyczynowej – poprzez które Renault pokazuje swoje zaangażowanie w sport samochodowy. Także w Polsce, gdzie sukcesy świecił model MAXI (kierowcy: Bogdan Herink, Waldemar Doskocz i Janusz Kulig, potem Jan Kościuszko).
W 1998 roku na salonie samochodowym w Paryżu marka zaprezentowała potężną bestię – show-car Clio V6. Uruchomiono produkcję krótkiej serii tego modelu. Wyposażone w 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik umieszczony centralnie z tyłu rozwijało początkowo moc 230 koni. W 2003 roku zostało wyposażone w silnik o mocy zwiększonej do 255 koni, który rozpędzał ten mały bolid od 0 do 100 km/h w 5,8 sek.
W kolejnych generacjach Clio pojawiają się sportowe wersje Renault Sport o coraz większej mocy z litra pojemności. W 2006 roku jest to Clio 3 R.S. napędzane silnikiem o mocy 197 KM, Clio 4 R.S. w 2013 roku z 200-konnym silnikiem pod maską, czy wreszcie w 2015 roku Clio R.S. Trophy o mocy 220 KM.
Historia Clio odzwierciedla historię Renault
W 1990 roku Clio 1 miało długość 3,71 m. Potem stale rosło – dziś jego długość wynosi 4,06 m. Historia Renault w dużym stopniu odzwierciedla dzieje modelu. Pomiędzy rokiem 1990 i 2016 firma zmieniła skalę działalności. W momencie powstania Clio, Renault sprzedawało 1,8 miliona samochodów na świecie. Obecnie Grupa Renault posiada 3 marki, tworzy Alians wraz Nissanem i sprzedaje 2,8 miliona samochodów w 125 krajach.
Clio to również historia samochodu, który chciał szeroko udostępnić innowacyjne rozwiązania i zaoferować swoim klientom wyposażenie i zalety użytkowe typowe dla wyższego segmentu poprzez bogatą gamę wersji, łącznie z wersjami sportowymi i luksusowymi.
Marka pragnie, by ekologiczne środki transportu były dostępne dla wszystkich i oferuje bardzo szeroką gamę: od Twizy przez Espace do Kwida.
Historia sukcesu Clio – samochodu, który sprzedał się w liczbie ponad 13 milionów sztuk – ma swój ciąg dalszy. Z okazji 25-lecia modelu oraz 40-lecia Renault Sport zaprezentowany został w ostatnich dniach samochód koncepcyjny Clio R.S.16.