Po pierwszej serii concept carów opartych na strategii projektowej Renault odwołującej się do cyklu życia człowieka, nadeszła era samochodów koncepcyjnych, które miały przedstawiać naszą wizję mobilności.
Jak mówi Laurens van den Acker, dyrektor designu przemysłowego Grupy – dziś już nie da się projektować samochodu bez uwzględnienia całokształtu otaczającego nas ekosystemu.
Zobacz także:
Ważnym momentem w historii concept carów Renault był model Trezor, który w 2016 roku zapoczątkował nową serię samochodów koncepcyjnych, wierną wdrażanej z sukcesem od 2010 roku strategii opartej na cyklu życia człowieka. Modele Trezor, Symbioz, trylogia EZ oraz Morphoz reprezentują wizję przyszłości motoryzacji według marki.
Te samochody koncepcyjne mają charakter modeli bardziej eksperymentalnych i uwzględniają przełomowe zmiany technologiczne takie jak silniki elektryczne, jazda autonomiczna, mobilne technologie czy współdzielona mobilność, które zmuszają do całkowitego przedefiniowania koncepcji samochodu i mobilności.
Auta z tej grupy uosabiają wizję indywidualnej i współdzielonej mobilności w perspektywie do roku 2030. Wizja ta stanowi element planu działania, który ma umożliwić Grupie Renault budowanie dostępnej dla wszystkich i zrównoważonej mobilności jutra.
Trezor (2016). Model został po raz pierwszy zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu. Wyrazista stylistyka i intensywna czerwień nadwozia DeZir symbolizowały zakochanie, pierwszy etap w strategii designu opartej na przełomowych momentach w cyklu życia człowieka. Trezor sięga do kolejnego etapu, wyrażając dojrzałość uczuć i zaangażowanie. Wpisuje się w nową stylistykę samochodów Renault i łączy elementy występujące w całej gamie: proste, ciepłe i zmysłowe linie nadwozia oraz charakterystyczny przód ze światłami w kształcie litery C. To zdobywca tytułu najpiękniejszego samochodu koncepcyjnego w prestiżowym Konkursie Elegancji w Villa d’Este (Concorso d’Eleganza Villa d’Este).
Symbioz (2017). Nowa wizja przyszłości ― to przyszłość, w której zacierają się granice między pojazdem a domem. To również zapowiedź nowych elementów stylistycznych takich jak przednie reflektory i tylne światła w kształcie litery C, nowej konfiguracji wnętrza, a także nadchodzącej ery pojazdów autonomicznych. Concept sprawia, że idea mobilnego domu, zakładająca pełną i harmonijną integrację pojazdu z domem, nabiera realnych kształtów. Reprezentuje wizję samochodu autonomicznego, elektrycznego i zintegrowanego z otoczeniem.
To wizja wybiegająca w przyszłość, w której możliwa będzie stała łączność i współdzielenie danych pomiędzy pojazdem a połączonymi z nim domami, miastami, innymi samochodami oraz infrastrukturą drogową. Samochód zapewni optymalne zarządzanie energią, a podróże staną się prawdziwie spersonalizowanym doświadczeniem z unikatową możliwością korzystania z funkcji rozrywki dostosowanych do preferencji użytkownika.
Pojawienie się samochodu koncepcyjnego, który pełni jednocześnie funkcję mobilnego domu, było wydarzeniem bez precedensu na targach motoryzacyjnych. Symbioz sprawdzi się w dynamicznych scenariuszach, które zakładają korzystanie z auta w domu, w pobliżu domu i w podróży. Pojazd staje się przedłużeniem domu. Wszystko zostało przemyślane pod kątem powiększenia przestrzeni życiowej. Kształty, kolory, materiały, funkcje… A po podróży zaparkowany samochód staje się dodatkowym wielofunkcyjnym pomieszczeniem w domu. Jego przytulne wnętrze i cyfrowe funkcje są cały czas dostępne.
Trylogia EZ (2018). Zaprezentowana rodzina samochodów- robotów pozwala testować rozwiązania z zakresu współdzielonej i autonomicznej mobilności przyszłości, z myślą o 2030 roku. Według Grupy dostępne dla jak najszerszego grona użytkowników rozwiązania w zakresie mobilności będą podstawą inteligentnych ekosystemów miejskich. Zrobotyzowane modele EZ-Go, EZ-Pro i EZ-Ultimo wyróżniają się emocjonalnym bądź funkcjonalnym designem. Przeznaczone do przewozu towarów lub osób samochody koncepcyjne kreślą nową wizję przyszłości motoryzacji.
Po raz pierwszy producent samochodów oferuje kompletną gamę trzech wzajemnie uzupełniających się pojazdów- robotów, które wspólnie składają się na kompleksową wizję. Jej podstawę stanowi plan strategiczny Grupy Drive the Future na lata 2017- 2022, który stawia na elektryczne, inteligentne, współdzielone i autonomiczne samochody.
EZ-Go. Zaprezentowany po raz pierwszy na Salonie Samochodowym w Genewie łączy w sobie pojazd oraz usługę. Daje wstępne wyobrażenie o tym, jak może wyglądać elektryczny, inteligentny, autonomiczny pojazd- robot bez kierownicy i kierowcy na potrzeby usług mobilności na żądanie i mobilności współdzielonej w miastach.
EZ-Pro. Biorąc pod uwagę niezwykłe tempo rozwoju e-handlu, dostawy ostatniego kilometra stały się jedną z głównych przyczyn wzmożonego ruchu pojazdów i odpowiadają za 30 proc. ruchu w mieście. EW sposób naturalny integruje się z przestrzenią miejską, uosabia cichą i wolną od zanieczyszczeń mobilność oraz współdzielone rozwiązania idealnie dostosowane do potrzeb użytkowników końcowych.
Szybko postępująca urbanizacja i dynamiczny rozwój zakupów online sprawiają, że również przewóz towarów musi być jeszcze szybszy, bardziej sprawny, elastyczny i niezawodny. W związku z tym muszą zostać spełnione bardziej rygorystyczne przepisy ruchu drogowego w miastach. Jest elektrycznym, inteligentnym i w pełni autonomicznym pojazdem- obotem przyszłości.
Renault EZ-Ultimo. Ten autonomiczny pojazd oferuje swoim pasażerom wrażenia klasy premium. Ekskluzywne wnętrze zapewnia prywatność. Ta autonomiczna taksówka może być naturalnym przedłużeniem pobytu w luksusowym hotelu, ośrodku wypoczynkowym czy lotu samolotem, by zapewnić swoim pasażerom niezapomniane wrażenia. W razie potrzeby zmienia się w mobilne biuro lub pozwala podziwiać świat na zewnątrz i kolejne atrakcje turystyczne. Nie zabraknie też miejsca na bagaże i zakupy. Mobilny salon przyszłości, idealnie dostosowany do potrzeb współczesnego świata. Zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2018 roku.
Morphoz (2020). Reprezentuje wizję elektrycznej mobilności jutra oraz przyszłej gamy pojazdów elektrycznych Renault z charakterystycznym układem świateł. Można dostosowywać go w zależności od indywidualnych potrzeb i pragnień użytkowników oraz przewidzianych zastosowań, przesuwając granice mobilności. To modułowy studyjny crossover z napędem elektrycznym, z możliwością indukcyjnego doładowania nawet podczas jazdy. Zapewnia dostęp do internetu i usług mobilnych oraz możliwość jazdy autonomicznej poziomu 3. Dostosowuje się do indywidualnych potrzeb i wszelkich zastosowań.
Modularność Morphoza polega na transformacji między dwoma wersjami: krótką wersją City i przedłużoną wersją Travel. Samochód dostosowuje się do oczekiwań użytkowników, którzy potrzebują środka transportu do krótkich, codziennych przejazdów i na dłuższe wyjazdy, na przykład na wakacje. Wersja City posiada akumulator, którego pojemność idealnie wystarcza na codzienne potrzeby, a wersja Travel jest wyposażona w dodatkowy akumulator, który pozwala na pokonywanie długich tras, np. po autostradach.
Symbolizuje czas Family. To jednak nie tylko wizja przyszłej mobilności. Stylistyka, detale, wygląd kabiny zapowiadają nową gamę modeli elektrycznych marki, która pojawi się w najbliższych latach. Główną przeszkodą w zakupie samochodu elektrycznego jest zasięg lub wyobrażenia klienta na temat zasięgu samochodu. Ta bariera wkrótce zniknie.
Podsumowanie – dwa okresy w designie Renault
W pierwszym etapie obejmującym lata 2010-17 ambicją marki było stworzenie nowej stylistyki samochodów Renault. Każdy samochód koncepcyjny miał stanowić zapowiedź nowego samochodu produkcyjnego. Dzięki takiemu podejściu emocjonalny język stylistyczny concept carów przekładał się na atrakcyjność samochodów.
W kolejnym etapie, zapoczątkowanym w 2017 roku, marka koncentrowała się przede wszystkim na rozwiązaniach dla samochodów przyszłości. Niemniej powstałe w tym czasie futurystyczne samochody koncepcyjne służyły również dopracowaniu rozwiązań i detali przyszłych samochodów produkcyjnych, ze szczególnym naciskiem na jakość i wnętrze. Najnowszym samochodem koncepcyjnym jest Morphoz –– ucieleśnia wizję auta przyszłości i stanowi zapowiedź nadchodzącej gamy modeli elektrycznych, wpisując się w realizację celów obu etapów w historii designu producenta.